آنها که امروز در خیمه سیدالشهداء(ع) هستند، یاوران امام زمان(عج) می‌شوند


آنها که امروز در خیمه سیدالشهداء(ع) هستند، یاوران امام زمان(عج) می‌شوند

حجت‌الاسلام صبوحی با بیان اینکه زیارت اربعین رزقی است که منتظران باید تا قیامت آن را حفظ کنند، گفت: در ظهور کسانی همراه و یاور امام عصر(عج) هستند که امروز در خیمه امام حسین(ع) قرار گرفته باشند و از این خیمه‌گاه آنچه را باید، تا ظهور همراه خود ببرند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، برخی ایام و مناسبت ها آموزه هایی برای منتظران دارند که حفظ آنها در طول سال می تواند منجر به سبک زندگی منتظرانه و زمینه سازی برای ظهور امام عصر(عج) شود. موسم اربعین و پیاده روی عظیم آن ازجمله این مواضع است که در صورت حفظ و نهادینه کردن آموزه هایش در جامعه منتظر می تواند منشاء برکات بسیار شود.

از این رو، در بررسی راه های حفظ دستاوردهای این پیاده روی در جامعه منتظر با حجت الاسلام والمسلمین «محمد صبوحی»، کارشناس و پژوهشگر مهدوی گفت وگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حفظ دستاوردهای پیاده روی اربعین حسینی به عنوان ماکتی از عصر ظهور، در جامعه منتظر چه ضرورت ها و برکاتی دارد؟

کسانی که توفیق شرکت در پیاده روی اربعین را یافتند باید بدانند این زیارت، رزقی کریمی است که نصیب هر کسی نمی شود، این زائران پای در جای پای انبیاء گذاشته اند؛ امام صادق(ع) فرموده اند: هیچ پیامبری نیست در آسمان و زمین مگر آنکه از خدا درخواست می کند که به او اجازه زیارت امام حسین(ع) داده شود.

بنابر آموزه های روایی، همه انبیاء مرتب به این زیارت مشرف می شوند و اینکه انبیاء اذن این زیارت را از خدا می خواهند، نشان از عظمت این رزق دارد.

در روایت دیگر در کامل الزیارات از امام صادق(ع) نقل شده هیچ کس نیست در قیامت مگر آنکه وقتی مقام و کرامت زائران امام حسین(ع) را می بیند، می خواهد از زائران امام حسین(ع) باشد.

حفظ این رزق کریم برای منتظران دولت موعود چه الزاماتی دارد؟

بنابر تصریح زیارت عاشورا که حدیث قدسی است، در زیارت امام حسین(عج) زائر مورد صلوات خدا یعنی رحمت و درود الهی قرار می گیرد؛ امام صادق(ع) به جعفر بن یزید جعفی فرمودند: وقتی زائر از زیارت امام حسین(ع) باز می گردد منادی ندا می دهد خوشا به حال تو که گذشته ات آمرزیده شد، پس عمل ات را از سر بگیر.

این رزق در دنیای پر از فساد برای همه ما لازم است و نصیب هر کسی نمی شود لذا حال که خدا توفیق داده به زائران باید قدردان آن باشند؛ باید توجه داشت حفظ این برکات کار ساده ای نیست.

ما می دانیم حفظ این برکات کار ساده ای نیست بعضا انسان عمل نیکی انجام می دهد اما بعد به دلیل خطاها و سیئات، آثار آن را از بین می برد.

پیاده روی اربعین که هر گام آن با حسنات بسیار همراه است می تواند تا آخر عمر با انسان همراه باشد و حتی به عالم برزخ و قیامت برده شود یا نه به دلیل اعمال سوء از بین برود. چنان که نقل است احمد بن هلال 54 بار حج انجام داد اما با لعن امام زمان خود از دنیا رفت.

سرّ مداومت بر زیارت عاشورا و زیارت اربعین چیست و این مداومت برای جامعه منتظر در عصر غیبت چه رهاوردی دارد؟

اینکه امروز بر مداومت زیارت عاشورا توصیه شده با اینکه دیگر شمر و آل یزید و آل مروانی نیستند برای آن است که بدانیم سبک زندگی و سلوک رفتاری ما یا محل نزول ملائکه خواهد بود یا محل نزول شیاطین؛ امروز اگرچه شمر و یزید نیستند اما فکر و رفتار شمریان و یزیدیان وجود دارد ما هر روز در معرض این آسیب قرار داریم که وارد دایره لعن خدا و اهل بیت(ع) قرار بگیریم و یا اگر در دایره سبک زندگی حسینی وارد شویم از سلام الهی بهره مند شویم.

در واقعه عاشورا به کسانی برخورد می کنیم که در شب عاشورا خود را به امام حسین(ع) رساندند و از شهدای کربلا می شوند و به مقامی دست یافتند که امام مهدی(عج) در زیارت ناحیه مقدسه به آنها سلام و درود می فرستد.

باید بدانیم در ظهور کسانی همراه و یاور امام عصر(عج) قرار می گیرند که امروز در خیمه امام حسین(ع) قرار گرفته باشند و از این خیمه گاه (آنچه را باید آموخته باشند) تا ظهور همراه ببرند. برای همین در زیارت شریف عاشورا می خوانیم: «وَ أَکْرَمَنِی (بِکَ) أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ».

در پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع) چه ظرفیت هایی قرار دارد که منتظران را رهسپار خیمه مهدوی می کند؟

در پیاده روی اربعین صحنه های منحصربفردی از ایثار، گذشت و خدمت به زائران تصویر می شود آنهم از سوی مردم عراق که در سختی های شدید معیشتی به سر می برند. این روحیه ای است که امروز در جامعه منتظر بشدت به آن نیاز داریم و نباید مختص به پیاده روی اربعین باشد بخصوص که همه دشمنان اسلام دست به دست هم داده اند و در عرصه های فرهنگ و اقتصاد علیه ما کارشکنی می کنند.

امروز ذلت دشمن را می بینیم لازمه اینکه بتوانیم تا آخرین قدم پیش برویم آن است که صفات اربعینی اعم از نوع دوستی، ایثار و اخوت را فارغ از نژاد، رنگ، ملیت و قومیت را در خود و جامعه منتظر تقویت کنیم و به شعار «حبّ الحسین یجمعنا» عینیت ببخشیم.

در زیارت ناحیه مقدسه امام عصر(عج) می خوانیم: «أَلسَّلامُ عَلى صاحِبِ الْقُبَّهِ السّامِیَهِ»؛ قبه سامیه یعنی بلندمرتبه یعنی خداوند این قبه را به قدری بلند قرار داده که همه انسان ها زیر آن جمع شوند لذا امروز قبه حسینی فقط محدود به حائر و حرم ایشان نیست بلکه در شرق و غرب عالم عشاق الحسین(ع) اعم از شیعه و غیرشیعه، مسلمان و غیرمسلمان جمع و آماده ظهور می شوند.

جلوه این نورانیت در اربعین حسینی دیده شده و این شکوه بتدریج به ظهور ختم می شود تا ندای لبیک یا مهدی(عج) در کنار لبیک یا حسین(ع) در سراسر جهان بلند شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس