هر فضیلت اخلاقی بهشتی نقد و هدایت‌گر به صراط مستقیم است


 هر فضیلت اخلاقی بهشتی نقد و هدایت‌گر به صراط مستقیم است

یک استاد اخلاق گفت: هر یک فضیلت اخلاقی سبیل و بهشت نقد است که آن را می‌چشید، صراط مستقیم شامل همه سبل‌ها است که انسان را به عمق بهشت می‌برد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محمدعلی جاودان در جلسه درس اخلاق که حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت:‌ مشکل عرب قبیله آنها بود به گونه‌آی که از خود و خانواده برای قبیله گذشت می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه افزود: همه ما شیعه هستیم چون والدین ما شیعه هستند این بی ارزش نیست اما اگر کسی خود تحقیق کند و با اعتقاد قوی شیعه باشد ارزش بیشتری دارد که مقابل شبهه افکنان گمراه نشود.

آیت‌الله جاودان با اشاره به جریان سقیفه بیان کرد: پس از رحلت رسول خدا(ص) بین ابن عباس و خلیفه اول بحث شد خلیفه اول گفت شما که از نبوت بهره‌مند شدید خلافت را برای بقیه بگذارید خوب نیست شما هم خلافت و هم نبوت را داشته باشید.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: تعصب قبیلگی همه چیز عرب اعم از دین، رای و خلق او بود؛ این مساله در سقیفه مطرح شد و هر کس طبق قاعده قبیلگی رفتار کرد برنده شد تنها یک نفر در جنگ قدرت شرکت نکرد و آن امیرمومنان امام علی(ع) بود.

وی با بیان اینکه محترم‌ترین قبایل قریش بنی‌امیه و بنی‌هاشم بودند، افزود: ابن عباس و ابوسفیان هر دو پیشنهاد بیعت طبق ضوابط قبیلگی را به امیرمومنان امام علی(ع) دادند اما حضرت(ع) نپذیرفتند زیرا طبق نظر الهی نبود. اگر ابوسفیان و ابن عباس با امیرمومنان امام علی(ع) بیعت می‌کردند هیچ کس نمی توانست اختلاف کند. بعدها حضرت زهرا(س) فرمودند آنچه ابوالحسن کرد درست بود.

آیت‌الله جاودان با اشاره به آیه ۱۵ و ۱۶ سوره مبارکه مائده، گفت: هر کس دچار گناه شود گویا خود را به لجن وارد کرده و چنین شخصی را به بهشت راه نمی‌دهند، مومنان حقیقی در این دنیا خود را از رذایل اخلاقی پاک می‌کنند که کار پاک شدن آنها به برزخ نکشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر چه قرآن بخوانید شیرینی آن را درک خواهید کرد شیرینی که با هیچ شیرینی قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: خداوند با این کتاب هدایت می‌کند هر کس را که نقشه و هدف او کسب رضای الهی است؛ در این صورت کتاب برای او نور می‌شود.

وی افزود: قرآن یک موجود زنده است و شما را به «سبل سلام» یعنی راه‌های سلامت هدایت می‌کند در این صورت شیطان نمی‌تواند به شما آزار برساند.

آیت‌الله جاودان اضافه کرد: اگر اعمال نیک را برای رضای الهی انجام دهید رذایل اخلاقی نظیر حسادت، تکبر، بخل، غرور، کینه و بسیاری دیگر از شما پاک می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حفظ نکردن خود از گناه ذلت است، تاکید کرد: کسی در عالم آزاد است که از بند رذایل اخلاقی آزاد شده باشد. آزادی حقیقی در آزادی حیوانی نیست، آزادی برای بخش انسانی انسان است نه بخش حیوانی که همچون گرگ درنده است.

وی با بیان اینکه صراط مستقیم یک عدد است اما در دل صراط صد تا سبیل قرار دارد، گفت: عفت، حیا، سخاوت، تواضع، شجاعت و بسیاری فضایل اخلاقی دیگر سبیل سلامت هستند مجموعه این سبیل‌ها در صراط مستقیم قرار دارند.

آیت‌الله جاودان افزود: هر صفت بد در وجود ما یک ظلمت است که اگر با آنها از دنیا برویم جهنم با خود بردیم، خداوند انسان را به راه‌های سلامت هدایت می‌کند، شما زحمت می‌کشید اما خداوند می‌خواهد که زحمت شما به ثمر برسد اگر چنین شود شما به نور می‌رسید برخی بهشت خود را در همین دنیا به دست آورند.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: امروز هر یک فضیلت اخلاقی که داشته باشید یک سبیل و بهشت نقد است که آن را می‌چشید، صراط مستقیم شامل همه سبل‌ها است که انسان را به عمق بهشت می‌برد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟