تسخیر سفارت آمریکا به خاطر پناه دادن آن کشور به شاه بود


تسخیر سفارت آمریکا به خاطر پناه دادن آن کشور به شاه بود

مشهد- ایرنا- مشاور سابق وزیر امور خارجه گفت: ملت ایران بعد از وقوع انقلاب قصد محاکمه شاه را داشت ولی به دلیل اینکه آمریکا او را به بهانه مداوا در کشور خود پناه داد دانشجویان سفارتخانه آن کشور در تهران را تسخیر کردند.

حسین شیخ الاسلام روز سه‌شنبه در نشست بازخوانی تاریخی سفارت آمریکا و بررسی نتایج مثبت و منفی حاصله از این اتفاق در دانشگاه فردوس مشهد افزود: سه روز قبل از تسخیر لانه جاسوسی، امام خمینی (ره) در سخنرانی خود به این حرکت آمریکا اعتراض کردند و دانشجویان نیز تصمیم گرفتند پس از در اختیار گرفتن سفارت آمریکا برای مبادله گروگان‌ها با شاه حداکثر تا ۷۲ ساعت در آنجا حضور داشته باشند و در صورتی که امام (ره) کار آنها را تایید نکردند آن مکان را ترک کنند.
وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) پس از فرستادن احمد آقا پسر خود به عنوان شخص امین در پیامی اعلام کردند که خوب جایی را گرفته اید.
معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب گفت: پس از حضور دانشجویان در سفارتخانه آمریکا، کارمندان آمریکایی به ساختمان مرکزی سفارت رفته و شروع به از بین بردن اسناد بر اساس درجه اهمیت آنها کردند. وقتی دانشجویان توانستند به داخل ساختمان مرکزی راه پیدا کنند متوجه اسناد جاسوسی آنها شدند که با تلاشی وصف ناپذیر تاکنون اسناد بسیاری را برای اطلاع عموم منتشر کرده اند.
وی افزود: این حق مسلم مردم آمریکا بود که این اسناد را مطالعه کنند ولی آمریکا اجازه انتشار اسناد را در خاک خود نمی‌دهد، زیرا می‌داند که نخبگان آمریکا این فعالیت‌های خصمانه را که هزینه آن از مالیاتشان تامین شده است تایید نمی‌کنند.
شیخ الاسلام با بیان اینکه در این اسناد بسیاری از برنامه ها و افراد وابسته به آمریکا شناخته شدند اظهار داشت: این اسناد نشان می‌دهد سازمان سیا زمانی که امام (ره) در پاریس بودند با نزدیک شدن به ابوالحسن بنی صدر سعی در جمع آوری اطلاعت کرده‌اند.
وی گفت: هر انقلابی قانون خودش را می نوسید و چون دولت موقت ایران بر روی کار است و هنوز کنوانسیون‌های بین المللی‌ را نپذیرفته است با توجه به قوانین منشور سازمان ملل و همچنین قوانین دفاع پیشگیرانه و دفاع مشروع دانشجویان وارد سفارت آمریکا شدند.
مشاور سابق وزیر امور خارجه افزود: در حال حاضر که دولت مرکزی و منتخب مردم در حال حکومت است و ایران کنوانسیون‌های مختلفی را در جامعه بین الملل پذیرفته و تعهداتی را نیز قبول کرده است، حق هجوم و اشغال به سفارتخانه‌ای را نداریم و به همین دلیل تسخیر کنسولگری عربستان در مشهد اشتباه جدی بود.
وی اظهار داشت: از پیامدهای تسخیر لانه جاسوسی این بود که آنها نتوانستند شاه را در کشور خود نگاه دارند و حتی برخی تحلیلگران معتقد هستند که آمریکا خودش صورت مسئله را پاک کرد و شاه را از بین برد.
شیخ الاسلام افزود: همچنین تلاش های کارتر برای بازگرداندن گروگان‌ها به آمریکا و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتیجه نداد و بر همین اساس هواپیمای گروگان‌های آمریکایی چند دقیقه بعد از شروع ۲۰ ژانویه به سوی آلمان به پرواز درآمد.
وی با اشاره به وضعیت فعلی ایران و آمریکا اظهار داشت: در حال حاضر شاهد هستیم که عاقبت رفتار ترامپ به ضرر آمریکاست و همچنین قدرت نظامی ایران و عدم شناخت دیگران از این توان، باعث شده است که به سوی جنگ افروزی با ایران گام برندارند.
معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب گفت: طبق معاهده مودت که هنوز هم بین ایران و آمریکا اعتبار دارد، دادگاه لاهه در اولین اظهار نظر خود مبنی بر خروج آمریکا از برجام، به نفع ایران رای داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس