خراسان رضوی از رشته GIS محروم است


خراسان رضوی از رشته GIS محروم است

مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی به رغم نیاز به رشته GIS (علم اطلاعات جغرافیایی) از این رشته محروم است و دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم کشور فاقد این رشته است.

رییس انجمن سنجش از دور و GIS ایران روز سه‌شنبه در همایش ملی علم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، بنیادها و کاربردهای بین رشته ای در مشهد افزود: دانشگاه فردوسی هم اکنون به عنوان یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور شناخته شده و راه اندازی رشته GIS در این دانشگاه ضروری است.
دکتر علی اکبر متکان افزود: راه اندازی رشته GIS در مشهد با توجه به سرویسی دهی به انبوه زائران و گردشگران سالانه، قطب کشاورزی و وجود املاک موقوفی آستان قدس رضوی بیش از پیش مورد تاکید است.
وی اظهار داشت: طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در حوزه آکادمیک رشته علم اطلاعات جغرافیایی داشته‌ایم به طوریکه دانشگاه‌های مختلف کشور رشته GIS را آموزش می‌دهند و دکتری این رشته نیز در کشور راه اندازی شده است.
وی گفت: این در حالی است که نهادینه شدن GIS در دستگاه‌های اجرایی و ارتباط این رشته با صنعت آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و فقط نهادهای مختلف مانند جهاد کشاورزی، محیط زیست و وزارت نیرو هر کدام به فراخور نیاز به سوی این رشته سوق پیدا کرده‌اند.
متکان افزود: GIS یک فناوری نیست بلکه علم است و توسعه و گسترش این رشته نقش مهمی در رفع مشکلات کشور و توسعه پایدار دارد.
وی تاسیس انجمن سنجش از دور و GIS کشور را در سال ۱۳۷۲ عنوان کرد و اظهار داشت: این انجمن هم اکنون بالاترین رتبه را در بین انجمن های علمی کشور به خود اختصاص داده است.
نخستین همایش ملی علم اطلاعات جغرافیایی (جی.آی.اس)، بنیادها و کاربردهای بین رشته ای با حضور متخصصان و مسئولان این رشته از سراسر کشور امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری