سالی 20 هزار دانشجوی دکتری می‌پذیریم/فقط 3 هزار نفر جذب می‌شوند


سالی 20 هزار دانشجوی دکتری می‌پذیریم/فقط 3 هزار نفر جذب می‌شوند

قائم مقام وزیر علوم با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت محققین پژوهشگاهی کشور برای تولید داخلی بذرهای سبزی و صیفی گفت: به عنوان نمونه سالی 120 میلیون یورو بذر خیار و گوجه و دیگر صیفی جات این چنینی وارد کشور می کنیم.

عبدالرضا باقری امروز سه‌شنبه ۱۴ آبان در جریان بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی در جمع خبرنگاران گفت: آموزش عالی در ۴۰ سال قبل توفیقات مناسبی در تربیت نیروی انسانی، تولید مقاله، کتاب و دیگر انتشارات داشته است.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با اشاره به اینکه عملکرد دانشگاه ها در حوزه فناوری به نگرش جدید و بازنگری نیاز دارد، گفت: باید بازنگری در آیین نامه ها، ضوابط رویکردها، مقررات ایجاد کنیم و این تغییر نگرش‌ها در سطوح دستگاه های اجرایی، نظارتی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه ها باید بیش از قبل باشد.

قائم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: نگاه ما این است که ضوابط و مقررات پژوهشگاه‌ها متناسب با کار، رویکرد و ماموریت آنها باشد.

وی توضیح داد: باید به سمتی برویم که وزارت خانه علوم نقش سیاست کلان و نظارتی داشته باشد و دخالت‌ها را در پژوهشگاه‌ها کم کنیم و اجازه دهیم پژوهشگاه ها طبق ضوابط و ماموریت های خود کار کنند.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه تحول و تغییر در آئین نامه ها و ضوابط های پژوهشگاهی باید آن را به سمت ماموریت ها پیش ببرد، بیان کرد: تحصیلات تکمیلی در کشور را توسعه داده ایم، اما نیاز جامعه باید مورد توجه باشد.

باقری گفت: تعداد دانشجویان دکتری کشور با احتساب دانشگاه‌های دولتی و آزاد بیش از ۲۰ هزار نفر در سال است اما تنها ظرفیت جذب ۲ تا ۳ هزار نفری از آنها را در مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاهی و دانشگاهی داریم، به همین دلیل باید توقف توسعه کمی بی رویه را داشته باشیم و یا گرفتن دانشجو متناسب با امکانات و ظرفیت کشور را دنبال کنیم، در این راستا سیاست‌های انقباضی را اعمال کرده ایم.

وی بیان کرد: درست است که دانشگاه‌ها بابت این سیاست انقباضی وزارتخانه گلایه مند هستند ولی ما باید نگران وضعیت فارغ التحصیلان کشور و کار آنها باشیم و به همین دلیل در اخذ دانشجو محدودیت ها و سیاست های انقباضی را دنبال کرده ایم.

قائم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور با این توضیح که پژوهشگاه دانشگاه نیست، گفت: باید در پژوهشگاه یک ستاد هماهنگ کننده موضوعات علمی در پژوهشگاه ها را داشته باشند، اتاق فکر ایجاد کرده و در خصوص موضوعات کلان تفکر کنند؛ چون دانشگاه‌ها نمی توانند این کارها را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه اشکال ما در کشور این است که همه در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها همدیگر را رقیب هم می دانیم، افزود: باید پژوهشگاه ها و دانشگاه ها هر چند وقت یکبار نشست هایی با هم داشته باشند و از همکاری و ظرفیت های طرفین بهره برداری کنند تا در دانشگاه ها نیز کارهای بزرگ صورت گیرد و دانشگاه و پژوهشگاه هر دو قوی شوند.

باقری در خصوص موضوع بازیگران و عناصر موثر زیست بوم کارآفرینی و فناوری ادامه داد: یکی از موضوعات این است که ترویج علم و فناوری را جدی نگرفته ایم و دستاوردهای خود به جامعه را بخوبی معرفی نکرده ایم، موضوع این بازیگران نیز همین است‌، باید از فناوری اطلاعات و دیگر منابع برای معرفی ظرفیت های پژوهشگاهی استفاده کرده و تونایی های خود در این حوزه را به جامعه معرفی کنیم.

وی با توضیح اینکه در خصوص فراهم آوری تجهیزات اکنون توزیع ۴۰ میلیون یورو میان دانشگاه ها از امروز آغاز شده است، بیان کرد: دانشگاه ها در چند سال گذشته از لحاظ تجهیزات وضعیت مناسبی نداشته اند و این اقدام خوبی است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور در مورد موضوع تجاری سازی فناوری ها نیز گفت: نشست متظم با روسای پژوهشگاه ها خواهیم داشت و کاستی ها را به مرور رفع خواهیم کرد.

وی بیان کرد: دغدغه های امروز موجب می شود که افراد بیشتری به سوی پژوهشکاه بیایند و این فرصت خوبی برای محقیین است که در این راستا با تولید به توسعه کشور کمک کنند.

باقری با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت محققین پژوهشگاهی کشور برای تولید داخلی بذرهای سبزی و صیفی گفت: به عنوان نمونه سالی ۱۲۰ میلیون یورو بذر خیار و گوجه و دیگر صیفی جات این چنینی وارد کشور می کنیم و اکنون فرصت خوبی بود که در قالب تشکیل کارگروه مشترک وزارت های علوم و جهاد کشاورزی منابع مالی برای تولید بذر توسط محققین در داخل کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس