افزایش 500 درصدی تعداد کشتی‌های صیادی خارجی در خلیج فارس/ شاهد اعتراض صیادان بومی و سنتی هستیم


افزایش 500 درصدی تعداد کشتی‌های صیادی خارجی در خلیج فارس/ شاهد اعتراض صیادان بومی و سنتی هستیم

نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: تعداد کشتی‌های خارجی صیادی در خلیج فارس از دو فروند در سال 1387 به 120 فروند در سال 1398 رسیده یعنی شاهد 500 درصد افزایش هستیم.

افزایش 500 درصدی تعداد کشتی‌های صیادی خارجی در خلیج فارس/ شاهد اعتراض صیادان بومی و سنتی هستیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در صحن علنی امروز مجلس و در جریان سوال خود از حجتی وزیر جهاد کشاورزی درباره علت اینکه حضور کشتی‌های صنعتی چینی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و صیادی غیرقانونی آن‌ها چیست، گفت: متأسفانه شاهد افزایش چشمگیر حضور کشتی‌های خارجی در خلیج فارس هستیم که باعث نارضایتی صیادان استان‌های جنوبی شده و وضعیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ هزار خانوار از طریق صیادی ارتزاق می‌کنند و برخی از آن‌ها ۲۰ سال است که به دنبال مجوز هستند، اما کشتی‌های خارجی به راحتی در آب‌های ایران حضور می‌یابند و صیادی می‌کنند که ابتدا تکذیب می‌شد، اما امروز تأیید می‌شود که حتی تخلفاتی نیز صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تعداد کشتی‌های خارجی صیادی در خلیج فارس از دو فروند در سال ۱۳۸۷ به ۱۲۰ فروند در سال ۱۳۹۸ رسیده است، بیان کرد: تعداد این کشتی‌ها در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵، ۵۰۰ درصد افزایش داشته که ضابطه‌مند نیز نیست و باعث شده فانوس ماهی‌ها و سایر ماهی‌های با ارزش نیز صید شوند که در نتیجه آن، شاهد کاهش صید و افزایش قیمت آبزیان و اعتراض صیادان بومی و سنتی هستیم.

مرادی همچنین با اشاره به اینکه فانوس ماهیان جایگاه مهمی در زنجیره غذایی دریایی داشته و کاهش جمعیت آن‌ها بر جمعیت سایر ماهی‌ها تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: یکی از مشکلات صید، ابزار و روش صیادی است که منجر به دورریز زیاد شده و بسیار مخرب بوده و خسارات ناشی از آن غیرقابل جبران است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که صید ماهی‌های درشت به خاطر جابه‌جایی مکان صید بوده و از صید هدف بیشتر است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس ضمن انتقاد از صادرات ماهی‌ها به کشور‌های چین، تایلند و ویتنام گفت: ۳۵ فروند کشتی چینی در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک با شرکت‌های ایرانی قرارداد دارند که نحوه صدور مجوز و میزان تخلفات آن‌ها با برخورد‌های قانونی صورت گرفته سنخیت ندارد چنانچه هیچ توافقنامه‌ای نیز میان ایران و چین برای صیادی منعقد نشده و تمامی ارتباطات اقتصادی پنهانی بوده و شفافیت ندارد ضمن اینکه تمامی نیرو‌های کار در این کشتی‌ها، فاقد مجوز کار در ایران بوده‌اند.

او تاکید کرد: هیچ‌کدام از شناور‌های خارجی به ابزار حذف صید مثل لاک پشت‌ها مجهز نیستند که باعث شده بی‌رحمانه به دل دریا بزنند و حتی با پرچم‌های غیرایرانی در آب‌های صیادی می‌کردند، ضمن اینکه تاکنون بیش از ۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به آن‌ها پرداخت شده و این در حالی است که دولت نمی‌تواند یک ریال یارانه نگهداری معلولان را بپردازد.

مرادی تصریح کرد: اخیراً ۳ جوان ایرانی به علت گازگرفتگی در کشتی‌های چینی جان خود را از دست داده‌اند که این مشکلات همگی به علت بی‌قانونی در جریان صیادی در جنوب کشور است. ۱۸۴ نفر از نمایندگان در مجلس از حرکت اخیر سپاه در توقیف کشتی‌های چینی و برخورد دستگاه قضایی با مفسدان تشکر کرده‌اند که این روند باید ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...