در این نبرد سخت و جذاب، چهار خودروی اسپرت گرد هم جمع شدهاند که همگی حدود 60 هزار دلار قیمت دارند، ظرف تقریباً چهار ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسند و روی لذت و رضایت رانندگی تمرکز دارند. این خودروها نمایانگر بهترین کار سازندگان خود از گذشته تا به امروز هستند. بامو M2 کامپتیشن نزدیکترین خودرو به جانشین معنوی M3 نمادین نسل E30 است. فورد موستانگ شلبی GT350 نام 53 سالهای است که هنوز هم در نقطهٔ اوج ماسل کارها قرار دارد.
پورشه کیمن هرچند امسال 13 ساله شده است اما نام خود را در کتابهای تاریخ بهعنوان یکی از خالصترین خودروهای رانندهٔ قرن بیست و یکم ثبت کرده است؛ و نهایتاً تویوتا سوپرا هم پس از 17 سال غیبت بازگشته و خاطرات دورانی را بیاد میآورد که ژاپن میتوانست خودروی اسپرتی را با سرعت و چابکی مشابه دیگر سازندگان تولید کند. این خودروها همچنین بخشی از گذشتهٔ Car Driver هم هستند زیرا باهم تاکنون 18 بار جایزهٔ 10Best را کسب کردهاند.
هرچند ممکن است نام این خودروهای اسپرت تاریخچهای طولانی داشته باشد اما اینها پیشتازان عملکرد مدرن هستند. M2 پسوند کامپتیشن را اوایل سال جاری به دست آورد یعنی هنگامی که مونیخیها آنرا به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید با 410 اسب بخار قدرت مجهز کردند که 40 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسخهٔ معمولی دارد. باواریاییها همچنین سیستم فرمان و دیفرانسیل لغزش محدود خودرو را هم از نو تنظیم کردند. نمونهٔ مورد آزمایش با قیمت 64,145 دلار، به گیربکس شش سرعتهٔ دستی، رنگ نارنجی متالیک و پکیج رانندهٔ M مجهز است که حداکثر سرعت آنرا از 250 کیلومتر به 280 کیلومتر بر ساعت افزایش میدهد.
ممکن است تغییرات موستانگ شلبی GT350 مدل 2019 جزئی به نظر برسند اما لاستیکهای استاندارد جدید میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2، کالیبراسیون مجدد سیستم فرمان و تنظیم دوبارهٔ تعلیق، هنگام نشستن پشت فرمان تأثیر محسوسی دارند. البته پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 میللنگ خطی بدون تغییر باقیمانده و همچنان 526 اسب بخار قدرت تولید میکند و انتقال نیروی آن صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. قیمت شلبی مورد آزمایش 64,860 دلار بوده و به پکیج هندلینگ 850 دلاری مجهز است که برای داونفورس بیشتر، فلپهایی را به اسپویلر عقب اضافه میکند.
718 کیمن با قیمت پایهٔ 56,350 دلار، دومین خودروی ارزانقیمت این رقابت از لحاظ قیمت پایه محسوب میشود اما آپشنها قیمت آنرا به 72,600 دلار رسانده و اسپرت موتور وسط پورشه را به گرانترین خودروی جمع تبدیل کردهاند. گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ 3210 دلاری که جایگزین نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی عالی شده، کمکفنرهای تطبیقی 1790 دلاری، ناوبری 1780 دلاری، رینگهای 19 اینچی 1590 دلاری و پکیج 2610 دلاری Sport Chrono از گرانترین آپشنهای این ماشین هستند. کیمن با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تخت توربوشارژ 300 اسب بخاری خود، کوچکترین و ضعیفترین موتور را در بین این خودروها دارد اما از همهٔ آنها سبکتر است.
نسل جدید سوپرا توسط بامو مهندسی شده و تویوتا مسئولیت طراحی ظاهری و تنظیم نهایی آنرا بر عهده داشته است. تمامی مدلهای این خودرو به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ساخت بامو با 340 اسب بخار قدرت، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک، دیفرانسیل لغزش محدود و کمکفنرهای تطبیقی مجهز هستند. قیمت پایهٔ سوپرا از 50,945 دلار آغاز میشود اما نمونهٔ مورد آزمایش یکی از 1500 دستگاه سری لانچ ادیشن است که به رینگهای فورجکاری شدهٔ مشکی مات و تریم فیبر کربنی داخلی به همراه پکیج کمکرانندهٔ 1195 دلاری مجهز است و همهٔ اینها قیمت آنرا به 57,400 دلار رساندهاند.
برای فهمیدن اینکه با 60 هزار دلار چه نوع عملکردی ارائه میشود و کدام خودرو سزاوار پرداخت این مبلغ است، ما در جادههای بسیار باریک پارک ملی سییرا نوادا با آنها به رانندگی پرداختیم. در این منطقه مسیرهایی وجود دارد که محدودیت سرعت تنها 90 کیلومتر بر ساعت است. زیر سایهٔ درختان انبوه این منطقه، چهار قهرمان پرفورمنس را پیدا کردیم که هرکدام تواناییهای استثنایی خود را دارند و هیچکدام سزاوار باخت در این رقابت نبودند اما مجبوریم یک بازنده و فقط یک برنده داشته باشیم.
مقام چهارم: بامو M2 کامپتیشن
محاسن: پیشرانهٔ هیولا، آسان برای رانندگی و کاربردی برای استفادههای روزانه
معایب: ترمزهای غیرقابل اعتماد، فرمان بیروح
نتیجه: بهترین خودرو در سبد محصولات بامو باید خودروی بهتری برای رانندگی باشد
حتی بهترین محصول مونیخیها هم در برابر احساس ناخوشایند فرمان که همهٔ باموهای مدرن را آزار میدهد مصون نیست. در M2 کامپتیشن بازخورد فرمان مشابه بازی فورزا است و گویی راننده هیچ ارتباطی با فرمان ندارد. علاوه بر این، پدال ترمز غیرقابلپیشبینی هم بهطور پیوسته اعتماد راننده را از خودرو سلب میکند. مثلاً در پیچهای تنگ گاهی به خاطر پدال ترمز سفت و غیر پاسخگو غافلگیر میشدیم و احساس میشد خطوط ترمز با بتون پُر شده است. این معمولاً به خاطر سیستم ABS است که فکر میکند چسبندگی پایین است؛ اما حتی اگر این مشکل هم در M2 وجود نداشت، بازهم نمیتوانست روی سکوی رتبههای اول تا سوم قرار گیرد زیرا با 47.2 متر، بیشترین مسافت توقف از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و با 1.01 جی، کمترین شتاب جانبی را در پیست به ثبت رساند.
اما این کوپهٔ آلمانی به لطف 410 اسب بخار قدرت، در خط مستقیم بهراحتی سرعت میگیرد و درحالیکه شلبی GT350 برای یک لانچ خوب تقلا میکرد، M2 با 12.4 ثانیه، سریعترین خودروی این رقابت در مسافت 400 متر لقب گرفت. پیشرانهٔ این ماشین نیز همواره آمادهٔ حمله است. هرچند سوپرا و کیمن زودتر به اوج گشتاور خود میرسند و نقطهٔ کاتآف شلبی هم 650 rpm از ردلاین 7600 rpm بامو بیشتر است اما پیشرانهٔ M2 گستردهترین بازهٔ ارائهٔ قدرت را دارد که آنرا به شریکی عالی برای گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن تبدیل کرده است. این موشکی که در سینهٔ M2 قرار گرفته حتی در صورت انتخاب دندهٔ اشتباه هم سریعاً دور گرفته و صدایی مثل یک موتور تنفس طبیعی تولید میکند.
M2 کامپتیشن به همان اندازه که برای استفاده در پیست مناسب است، قابلیت استفادههای روزانه را هم دارد. دید عالی، فضای بار کافی و صندلیهای عقبی که بهطور شگفتانگیزی جادار هستند، ترکیب منحصربهفردی را در بین اعضای این گروه پدید آوردهاند. این خصوصیات بامو را به گزینهای قانعکننده برای کسی تبدیل میکند که هنگام خرید کوپهای با شتاب چهار ثانیه، کارایی را هم در لیست اولویتهای خود قرار داده است.
مقام سوم: پورشه 718 کیمن
محاسن: تجربهای حتی فوقالعادهتر از اعداد، گیربکس اتوماتیک هوشیار و پیشگو
معایب: چهار سیلندر با قیمت هشت سیلندر، تنها خودروی این جمع که میتواند قدرت بیشتری داشته باشد
نتیجه: پورشه همیشه پیروز نیست
کیمن با 1425 کیلوگرم وزن، خودروی سبکی است آنهم نه فقط در این آزمایش یا در بین خودروهای اسپرت بلکه در مقایسه با تمام خودروهای حاضر در بازار ایالاتمتحده. این وزن سبک اجازه میدهد پورشه کارهای بیشتری را با اسب بخار کمتری انجام دهد. 718 پایه شانهبهشانهٔ خودروهایی پیش میرود که برای انجام همان کار به قدرت و سوخت بیشتری نیاز دارند. کیمن با چنین وزن سبکی، ظرف 43.6 متر از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت متوقف شد، شتاب جانبی 1.06 جی را به ثبت رساند و در بین مخروطهای تست اسلالوم با سرعت 81 کیلومتر بر ساعت حرکت کرد که از بهترین عملکردهایی است که تاکنون دیدهایم و همهٔ این کارها را با باریکترین لاستیکهای این گروه انجام داد.
البته مطمئناً همهچیز در اعداد خلاصه نمیشود. فرمان 718 کاملاً مطیع راننده بوده و از همهٔ دستورات او بدون معطلی پیروی میکند. این فرمان همچنین گزارش مستمری از شرایط مسیر و چیزی که زیر لاستیکهای جلو میگذرد را در اختیار راننده قرار میدهد. به لطف اعتمادبهنفسی که این سیستم فرمان فراهم میکند، استفاده از نهایت تواناییهای پورشه برای هرکسی آسان خواهد بود؛ اما علاقهٔ ما فقط زمانی به کیمن کم میشود که عقلانیتر در مورد آن فکر میکنیم زیرا دشوار است که 72 هزار دلار را برای خرید خودرویی پرداخت کنیم که تعداد سیلندرهای آن با فیات 500 برابر است. البته موتور چهار سیلندر تخت پورشه در مقایسه موتور شش سیلندر خطی بامو و V8 فورد روانتر است، به 7400 rpm میرسد و 300 اسب بخار قدرت ارائه میکند اما این پیشرانه هیچ ویژگی خاصتری نسبت به موتور فولکسواگن گلف GTI با قیمت 28 هزار دلاری ندارد.
ما پورشه را با سه پدال ترجیح میدهیم اما گیربکس دوکلاچهٔ PDK پورشه به قدری بااستعداد است که باعث میشود در طرز تفکر خود بازنگری کنیم. با قرار دادن خودرو روی حالت اسپرت پلاس، این گیربکس هفت سرعته دندهٔ مناسب را برای هر پیچی انتخاب پیدا میکند تا جایی که گویی از قبل میداند راننده کجا میخواهد برود. پرداخت 3210 دلار برای گیربکس PDK تقریباً مثل اضافه کردن 50 اسب بخار به قدرت موتور است. به همین دلیل درحالیکه فورد که با تنها 3.3 کیلوگرم وزن در هر اسب بخار، بهترین نسبت قدرت به وزن را در این رقابت دارد، در مسافت 400 متر فقط 0.3 ثانیه از پورشه که با 4.7 کیلوگرم به هر اسب بخار بدترین نسبت قدرت به وزن را دارد سریعتر است. این پورشه لیاقت پیشرانهای همطراز با شاسی و قیمتش را دارد.
مقام دوم: تویوتا سوپرا
محاسن: بازیگوشی به شیوهای که تعداد کمی از خودروهای اسپرت هستند، تنظیم تویوتا حتی وقتی سریع رانندگی نمیکنید هم همچنان سرگرمکننده است
معایب: از کابین کوچک آن دید به بیرون دشوار است، ظاهر آن از فیلمهای هیولایی قدیمی آمده است
نتیجه: خرید این تویوتا با قیمت 57,400 دلار معاملهٔ خوبی است
سوپرا در برابر کیمن مثل شورلت کوروت است در برابر پورشه 911. این خودروی اسپرت باز متولدشدهٔ تویوتا هیجانات مشابهی با کیمن را با تخفیفی پنج رقمی ارائه میکند اما با این حال بسیاری از خریداران پورشه هرگز آنرا در نظر نمیگیرند. رانندگی سوپرا مثل یک مزدا میاتا با اندازهای بزرگتر است؛ مانند میاتا در این خودرو هم حرکات بدنه بیشتر از چیزی است که انتظار میرود اما بادی رول آن نوعی از بازخورد را ارائه میکند که در اغلب خودروهای مدرن وجود ندارد. این موضوع احساس سرعت را تقویت میکند و اصلیترین دلیلی است که سوپرا اینقدر بازیگوش احساس میشود حتی با اینکه شتاب جانبی 1.05 جی را در پیست ثبت کرد که از برخی از رقبا کمتر است.
سوپرا از دور 2000 rpm تا 4500 rpm گشتاور زیادی را ارائه میکند و خودرو خصوصاً هنگام خروج از پیچها مشتاق بکسوات و چرخاندن تایرهای خود است. البته در این حالت سیستم کنترل پایداری خودرو را در جهت صحیح قرار میدهد و هنوز هم اجازه میدهد تا موتور همچنان سرعت را افزایش دهد. افزایش دندههای گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF نیز به همان اندازهٔ گیربکس PDK پورشه رضایتبخش است و کمک کرد تا سوپرا ظرف چهار ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما در معکوس دادنها، این گیربکس سنتی فاقد تطبیق دور موتور گیربکس دوکلاچهٔ کیمن است و به همین دلیل کم کردن دندهها با قطع ناگهانی گاز همراه است.
کابین سوپرا نیز بهاندازهٔ متروی توکیو در ساعات شلوغی تنگ احساس میشود. در سمت راننده، آینهٔ بزرگ و ستون A دید سمت چپ را مسدود میکنند و هنگامی که به راست نگاه میکنیم، آینهٔ عقب و نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بالای داشبورد جلوی دید را گرفتهاند. البته همین کابین تنگ این احساس را ایجاد میکند که سوپرا تقریباً بهاندازهٔ میاتا کوچک، سبک و زیرک است اما با غرش یک موتور شش سیلندر خطی و قدرت مناسب برای یک خودروی اسپرت.
مقام اول: فورد موستانگ شلبی GT350
محاسن: صدا و عصبانیت یک هشت سیلندر 8250 rpm، واکنش مشابه خودروهای مسابقهای، کوهی از چسبندگی
معایب: سواری شلوغ، توجه پلیس را همهجا جلب میکند
نتیجه: هیچ خودروی دیگری مثل این وجود ندارد
شلبی GT350 با چهرهای خشن و خطوط مسابقهای روی بدنه، حتی وقتی پارک است هم قوانین را نقض میکند اما هنگام حرکت، موتور هشت سیلندر 8250 rpm و چسبندگی فراوان، این نقض قوانین را بیشتر میکند. با کمترین نسبت قدرت به وزن در این رقابت، شلبی خصوصاً در مسافت 400 متر باید سریعترین خودرو باشد اما احتمالاً سیستم کلاچ در این GT350 مورد آزمایش فرسوده شده است زیرا در این رقابت نتوانست بهخوبی لانچ کند و مسافت 400 متر را 0.2 ثانیه کُندتر از آخرین GT350 که آزمایش کردهایم طی کرد. از سوی دیگر اما طبیعی است که پیشرانهٔ تنفس طبیعی فورد فاقد گشتاور موتورهای توربوشارژ رقبا است و به همین دلیل غالباً باید دندههای گیربکس شش سرعتهٔ آنرا تعویض کرد.
GT350 با برخورداری از 1.08 جی شتاب جانبی، در پیست کاملاً متعادل بوده و بهاندازهٔ کیمن سریع است. لاستیکهای کاپ 2 این خودرو اطلاعات مسیر را در هر لحظه در اختیار راننده قرار میدهند. پدال ترمز نیز به کوچکترین فشار واکنش نشان میدهد و لاستیکهای میشلن باعث میشود موستانگ کوچکتر احساس شود. این خودرو بیش از 300 کیلوگرم سنگینتر و بیش از 400 میلیمتر کشیدهتر از کیمن است اما GT350 در پیست دایرهای پورشه را مغلوب کرد و در آزمون اسلالوم هم پابهپای آن پیش رفت. به همین دلیل، هرچند این شلبی از لحاظ قیمت با خودروهای این آزمایش قابل مقایسه است اما برای رقابت عادلانهتر به 911 یا کوروت نیاز داریم.
البته راندن این خودروی ویژه هزینههای خاص خود را دارد مثل لاستیکهای گرانقیمت مخصوص پیست آن که 16 هزار کیلومتر دوام دارند و بعد باید با پرداخت 1742 دلار تعویض شوند؛ اما شلبی GT350 بدون شک ارزش این هزینهها را دارد. برخلاف پیشرانهٔ V6 توئین توربوی فورد GT که با پیکاپ رپتور مشترک است، این موتور 5.2 لیتری فقط در سینهٔ GT350 قرار میگیرد و در هیچ موستانگ دیگری پیدا نمیشود؛ بنابراین، کشش و دور گیری نیروگاه این ماشین در هیچ خودروی دیگری وجود ندارد. علاوه بر این، لاستیکها و صندلیهای شلبی هم متعلق به پیست هستند که این یعنی بدون استرس میتوان در جادههای کوهستانی حرکت کرد. هیچ خودروی اسپرتی بهاندازهٔ موستانگ شلبی GT350 خالص و زنده نیست.
مشخصات فنی
بامو M2 کامپتیشن | موستانگ شلبی GT350 | پورشه 718 کیمن | تویوتا سوپرا | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توئین توربو | 5.2 لیتری V8 طبیعی | 2 لیتری H4 توربو | 3 لیتری I6 توربو |
قدرت | 410 اسب بخار | 526 اسب بخار | 300 اسب بخار | 340 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر | 580 نیوتن متر | 380 نیوتن متر | 495 نیوتن متر |
ردلاین | 7600 rpm | 8250 rpm | 7400 rpm | 7000 rpm |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 4.0 ثانیه | 4.2 ثانیه | 4.3 ثانیه | 3.9 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.4 ثانیه | 12.5 ثانیه | 12.8 ثانیه | 12.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 280 کیلومتر بر ساعت | 290 کیلومتر بر ساعت | 273 کیلومتر بر ساعت | 260 کیلومتر بر ساعت |
توقف از 110 کیلومتر | 47.2 متر | 45.4 متر | 43.6 متر | 45.7 متر |
شتاب جانبی | 1.01 جی | 1.08 جی | 1.06 جی | 1.05 جی |
سرعت در اسلالوم | 77 کیلومتر بر ساعت | 79 کیلومتر بر ساعت | 81 کیلومتر بر ساعت | 76 کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | 1620 کیلوگرم | 1733 کیلوگرم | 1425 کیلوگرم | 1530 کیلوگرم |
توزیع وزن | 52/48 جلو/عقب | 53/47 جلو/عقب | 44/46 جلو/عقب | 52/48 جلو/عقب |
نسبت قدرت به وزن | 4.0 کیلو به اسب بخار | 3.3 کیلو به اسب بخار | 4.7 کیلو به اسب بخار | 4.6 کیلو به اسب بخار |
طول | 4475 میلیمتر | 4798 میلیمتر | 4379 میلیمتر | 4381 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2692 میلیمتر | 2720 میلیمتر | 2474 میلیمتر | 2469 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 396 لیتر | 396 لیتر | 424 لیتر | 283 لیتر |
ظرفیت باک | 52 لیتر | 60 لیتر | 64 لیتر | 52 لیتر |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی | 14.7 لیتر ترکیبی | 9.4 لیتر ترکیبی | 9.0 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 59,895 دلار | 61,535 دلار | 56,350 دلار | 56,205 دلار |
قیمت تستشده | 64,145 دلار | 64,860 دلار | 72,600 دلار | 57,400 دلار |
مجموع امتیاز | 192 | 197 | 194 | 195 |