8700 کلاس نیازمند استانداردسازی سیستم های گرمایشی است


8700 کلاس نیازمند استانداردسازی سیستم های گرمایشی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: درحال حاضر حدود 110 میلیارد تومان برای استاندارسازی سیستم های گرمایشی در هشت هزار و 700 کلاس درس در استان نیاز داریم که درصورت تخصیص اعتبارات، ظرف سه سال آینده تمام کلاس های درس در استان به سیستم های گرمایشی استاندارد مجهز می شود.

مهدی میربد در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح استانداردسازی سیستم های گرمایشی در مدارس استان از سال ۱۳۹۲ و از محل اعتبارات ملی آغاز شد، اظهار کرد: در آن زمان ۲۷ درصد از کلاس های درس در استان سیستم استاندارد داشت و به سیستم حرارت مرکزی مجهز بود که این تعداد هم اکنون به ۷۱ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه منظور از سیستم گرمایشی استاندارد، سیستم حرارت مرکزی است، گفت: ۷۱ درصد مدارس استان موتورخانه و رادیاتور و یا پکیج و ردایاتور دارند و بخاری نفتی و گازی به شکل قدیم در کلاس ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اول مهرماه امسال اعلام کردیم در سطح استان هیچ مدرسه ای که علمک گاز در محل داشته باشد، اما همچنان از بخاری نفتی استفاده کند نداریم، یعنی همه بخاری های نفتی جمع آوری شده، البته یکسری روستاها در استان داریم که هنوز علمک گاز هم ندارند؛ بنابراین نمی توانیم به سیستم حرارت مرکزی مجهز کنیم و باید از سیستم های جایگزین بجای بخاری نفتی و گازی استفاده کنیم که آسیبی نداشته باشد مثل رادیاتورهای روغنی برقی و یا بخاری های تابشی که آنها هم برقی هستند.

استفاده از بخاری نفتی در ۷۶ کلاس در استان اصفهان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اعلام اینکه فعلا ۷۶ کلاس درس در استان داریم که اصلا زیرساخت تبدیل به سیستم استاندارد را ندارند، گفت: بسیاری از این کلاس ها به خاطر اینکه در روستاهای دورافتاده قرار گرفته اند از کنتور برق هم برای بخاری تابشی و رادیاتورهای روغنی برقی نمی توانیم برای آنها استفاده کنیم و به ناچار باید صبر کنیم تا به محض گازرسانی به این روستاها به ما اطلاع دهند که بلافاصله نسبت به استاندارسازی سیستم های گرمایشی اقدام کنیم.

به گفته وی، عمده این مدارس در شهرستان فریدونشهر و بعد از آن دو مدرسه در شهرستان سمیرم و دو مدرسه هم در شهرستان نائین قرار دارد.

میربد با بیان اینکه حدود ۸ هزار و ۷۰۰ کلاس درس در استان نیازمند استانداردسازی سیستم های گرمایشی هستند و هنوز سیستم استاندارد ندارند، گفت: در این مدارس از بخاری گازی استاندارد استفاده می شود، اما سیستم گرمایشی غیراستاندارد است. نکته مهم این است که برای این بخاری های گازی اگر نکات ایمنی اولیه رعایت شود، درصد خطرآفرینی به مراتب کمتر از حالتی است که مراقبت نشود.

وی با اشاره به اطلاع رسانی به مدارس برای کنترل و بازدید از بخاری های گازی، گفت: بازدید شلنگ ارتباطی گاز با بخاری، مسدود نبودن و اتصالات دقیق دودکش، شکسته نبودن شیشه بخاری، حفاظ دور بخاری و جانمایی درست بخاری از نکاتی است که اگر رعایت شود مشکلی پیش نخواهد آمد. ضمن اینکه هر هفته توسط کارشناسان ذی صلاحی که در مناطق معرفی شده اند سیستم های گرمایشی چک می شود.

۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای استاندارسازی ۸ هزار و ۷۰۰ کلاس درس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اعلام کرد: درصورت تخصیص اعتبارات خوبی که سال گذشته و امسال مصوب شده نهایتا ظرف سه سال آینده این امکان وجود دارد که تمام کلاس های درس در استان به سیستم های استاندارد مجهز شود. درحال حاضر حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای استاندارسازی ۸ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیاز داریم. این درحالی است که در این زمینه خیرین مدرسه ساز نیز در قالب کمک به استاندارد سازی تجهیزات مدارس که سیستم های گرمایشی هم جزو آن محسوب می شود کمک می کنند.

میربد با تاکید براینکه بهترین فصل برای استانداردسازی سیستم های گرمایشی تابستان است که بچه ها در مدرسه حضور ندارند، گفت: در حال حاضر سن برخی ساختمان های مدارس خیلی بالاست و در اولویت تحویل به خیرین و یا تخریب و بازسازی قراردارند. در این مدارس هم باید سیستم گرمایشی استاندارد و مدرسه جدید ساخته شود. ضمن اینکه مکان یابی برای مدارس جدید هم اهمیت زیادی دارد، چون عمدتا این مدارس در روستاهایی با تعداد دانش آموز کم قرار دارند و می توان با مکان یابی دقیق یک مدرسه جدید احداث کرد تا از پراکندگی مدارس و صرف هزینه های اضافی جلوگیری شود.

نظارت بر سیستم های گرمایشی مدارس با بازدیدهای دوره ای

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از اصفهان به عنوان یکی از استان های پیشرو مبدع طرح مراقبت از سیستم های گرمایشی و تعمیرات و به روزرسانی سیستم های گرمایشی در کشور نام برد و گفت: بازدیدهای دوره ای و هفتگی توسط عوامل ذی صلاح داریم که سیستم های گرمایشی را کنترل می کنند چون حتی در مورد سیستم های گرمایشی استاندارد هم باید نظارت دقیق صورت گیرد که دچار مشکل نشود.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری از سیستم های گرمایشی رکن بعدی استانداردسازی است چراکه اگر نگهداری انجام نشود عمر و بازدهی سیستم ها به شدت افت می کند. مدیران مدارس هم باید در این زمینه آگاهی، دقت و حساسیت زیادی داشته باشند و حتی در صورت بروز حادثه هم به درستی عمل کنند تا آسیب های احتمالی را به حداقل ممکن برسانند، چون این موضوع مستقیما با ایمنی دانش آموزان در ارتباط است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر