نمای فریم لس، شاهکاری در طراحی و اجرای نمای ساختمان


یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان، نمای بیرونی آن است. نمای بیرونی ساختمان به دلیل آنکه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و به نوعی شناسنامه‌ی ساختمان به‌حساب می‌آید، باید توسط گروه‌هایی که تخصص آن‌ها طراحی و اجرای نمای ساختمان است، انجام گیرد. از انواع مصالح در طراحی و اجرای نمای ساختنان می‌توان به شیشه نام برد که چه در سطح نمای خارجی به‌صورت نمای...

ساختمان

داشتن مسکن و سرپناه قسمت مهمی از نیازهای ابتدایی انسان به حساب می‌آید. متأسفانه بیشتر مواقع در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه مسکن، به آن به عنوان محلی برای آسایش و آرامش افراد توجه نشده و بیشتر به دید اقتصادی به مسئله مسکن نگاه شده تا جایی که بعضی از سازندگان مسکن، به دلیل سرمایه‌گذاری کلان و علاقه به بازگشت سریع سود خود، به نمای داخلی و ظاهری ساختمان توجهی نداشته و معیارهای اصولی طراحی و اجرای نمای ساختمان را رعایت نمی‌کنند. در ادامه، به‌طور مختصر با پارامترهای مؤثر بر طراحی و اجرای ساختمان آشنا شده سپس به کاربرد عنصر شیشه به‌عنوان نرده شیشه ای در ساختمان و نمای فریم لس خواهیم پرداخت.

طراحی و اجرای نمای ساختمان

در معنای لغوی، نما یعنی صورت ظاهری هر چیزی، آنچه در معرض دید و برابر چشم است. در ساختمان‌سازی، در واقع نما جلوه ساختمان و مهم‌ترین حالتی است که طراح یا مالک ساختمان از آنچه درون ذهن خودش می‌گذرد، به فضای بیرون ارائه می‌دهد. در داخل ساختمان نماها بیشتر خصوصی هستند و نماهایی که در سمت کوچه و رو به بافت شهر هستند، عمومی‌ترند؛ بنابراین طراحی و اجرای نمای ساختمان نمود اجتماعی داشته و از جهت دیگر وجهه ساکنان را مشخص می‌کنند. طراحی و اجرای نما نه تنها باید با فضای عمومی‌ هماهنگی داشته باشد، بلکه باید بتواند محیط داخلی ساختمان را نیز برای بینندگان توصیف کند؛ بنابراین می‌توان این پیچیدگی ذاتی در طراحی و حتی اجرای نمای ساختمان را به شرکت‌های معتبر داخلی همانند شرکت دربیران سپرده تا بهترین نوع نماسازی همانند نمای سنگ، نمای فریم لس و ... طراحی و اجرا گردد. عوامل مؤثر در طراحی و اجرا عبارتند از:

خواسته و نظر کارفرمانوع کاربری ساختمانمحل قرارگیری ساختمانمساحت ساختمانهمجواری‌هااقلیم محل ساخت ساختمان

با توجه به مطالب ذکر شده، در طراحی و اجرای نمای ساختمان می‌توان از انواع وسیعی از مصالح استفاده کرد که هرکدام دارای خواص منحصر به فرد خود می‌باشند. تعدادی از انواع رایج نمای ساختمان در زیر به‌صورت خلاصه دسته‌بندی و ارائه شده‌اند:

نمای سنگینمای آجرینمای چوبینمای شیشه اینمای سرامیکینمای کامپوزیتی

شیشه یکی از انواع پرکاربرد مصالح در ساختمان‌سازی است. با ذکر این مقدمه، در ادامه با دو کاربرد مهم شیشه در ساختمان مانند نمای فریم لس و نرده شیشه ای که توسط گروه‌های تخصصی در ایران همانند شرکت دربیران اجرا و طراحی می‌شوند، خواهیم پرداخت.

نمای فریم لس، شاهکاری در طراحی و اجرای نمای ساختمان

نمای فریم لس

شیشه یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان محسوب می‌شود. شیشه به دلیل شفافیت و انتقال نور طبیعی خورشید به داخل فضای ساختمان همیشه از جذابیت خاصی بهره‌مند بوده است. با ورود شیشه‌های رفلکس استفاده از این نوع شیشه‌ها در نمای ساختمان‌های مرتفع علی‌الخصوص برج‌ها بسیار متداول شد. نمای فریم لس یکی از پرکاربردترین انواع نماهای شیشه ای است که امروزه در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در این نوع نما ابتدا شبکه‌ای از پروفیل آلومینیومی که به آنها لامل میگویند بر روی دیوارهای خارجی ساختمان (نمای ساختمان) به‌صورت اصولی و محاسبه شده نصب می‌گردد. سپس با نصب لاستیک‌هایی که خاصیت آب‌بندی و درزبندی هوا را دارند، شیشه روی آن‌ها توسط لقمه‌هایی از جنس آلومینیوم که خاصیت تحرک پذیری نیز دارند، نصب می‌شوند. در نمای فوق زمانی که شما از بیرون به ساختمان نگاه می‌کنید، هیچ اثری از شبکه‌های آلومینیومی (لامل) نیست و یک ساختمان کاملاً شیشه ای را می‌بینید که زیبایی چشم‌نوازی دارد.

نمای فریم لس، شاهکاری در طراحی و اجرای نمای ساختمان

برخی از ویژگی‌های نمای فریم لس عبارتند از:

نصب آسانسطح یکنواخت شیشه در نماظرافت و زیبایی در طراحیتعویض آسان شیشهمقاوم در برابر ارتعاشات گوناگون ساختمانجدا بودن سازه نما از سازه اصلی ساختمان

نمای فریم لس، شاهکاری در طراحی و اجرای نمای ساختمان

در طراحی و اجرای نمای ساختمان از نوع فریم لس، باید به پارامترهای مؤثر در طراحی این نوع نما دقت کرد. پارامترهای مؤثر در طراحی این نما شامل قرارگیری محل ساختمان، رطوبت موجود در محل و فضای گرمایشی ساختمان، نوع کاربری ساختمان شامل اداری و تجاری و مسکونی و ...، ارتفاع ساختمان که بر روی قاب‌بندی آلومینیومی بسیار تأثیرگذار است و ... می‌باشند. با توجه به موارد فوق، نصب و اجرای نمای فریم لس باید توسط متخصصین این امر مانند شرکت دربیران که تجربه بسیار بالایی در این زمینه دارند، انجام گیرد تا بهترین نتیجه ممکن حاصل گردد.

نمای فریم لس، شاهکاری در طراحی و اجرای نمای ساختمان

نرده شیشه ای

نرده شیشه ای یکی از سبک‌های بسیار زیبا در طراحی نرده داخلی ساختمان محسوب می‌شود که به دلیل داشتن رنگ خنثی با هر محیطی می‌تواند سازگار شود. در صورتی که از شیشه سکوریت در این نوع نرده استفاده شود، عموماً ضخامت شیشه می‌بایست بین 8 الی 12 میلی‌متر انتخاب گردد. برای پایه‌های نرده فوق باید از پروفیل‌های آلومینیومی که بر اساس ارتفاع نرده‌ها می‌باشد استفاده شود. گاهی اوقات نیز از شیشه‌های لمینت در نرده‌های شیشه ای استفاده می‌شود. برخی از ویژگی‌های آن به‌طور خلاصه عبارتند از:

قابلیت هماهنگی با فضاهای گوناگونساختار یکپارچه نردهقابلیت استفاده از یراق‌آلات گوناگونقابلیت استفاده از انواع مختلف شیشه‌ها در نرده‌های شیشه ایزیبایی‌های بصری و چشم‌نوازی بسیار بالای این گونه نرده‌ها در مقایسه با انواع دیگر نرده‌هاقابلیت استفاده در بیرون و داخل ساختماناستفاده به‌عنوان نرده راه پله، جان پناه و بالکنایمنی بسیار بالا به دلیل ساختار پیچ و مهره آننصب آسان و سریعابعاد قابل تغییر با توجه به فضا و کاربری موجودعدم نیاز به نگهداری پرخرج از قبیل رنگ آمیزی و تعمیر بعد از چند سالنظافت و شستشوی آسان در مقایسه با نرده‌های چوبی و فلزیقابلیت ایده سازی و خلاقیت در طراحی انواع این نرده‌ها

نمای فریم لس، شاهکاری در طراحی و اجرای نمای ساختمان

همچنین از انواع مختلف نرده شیشه ای می‌توان به اکسپوز به‌صورت اجرای روکار، دفنی به‌صورت اجرای توکار، نرده اسپیگت به صورت خود ایستا، فیکس پوینت و نوری نام برد. این نرده‌ها همچنین قابلیت اجرا در دور استخر و بالکن، با توجه به نوع شیشه آن و نمای مدنظر کارفرما را نیز خواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک