واکنش سعید جلیلی به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات مجلس/مگر می شود دلواپس نبود/در مذاکرات هسته ای وقت تلف نکردم


واکنش سعید جلیلی به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات مجلس/مگر می شود دلواپس نبود/در مذاکرات هسته ای وقت تلف نکردم

فارس نوشت: عضو شورای‌عالی امنیت ملی گفت: اگر قرار است موضوعی به رای گذاشته شود، این دوگانه تعامل سازنده و تعامل بازنده است که باید به رای گذاشته شود.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز در ویژه‌برنامه یوم‌الله ۱۳ آبان بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با عنوان "سیاست خارجی تعامل یا تقابل" با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه تقابل یا تعامل با دنیا باید به رای گذاشته شود، گفت: طرح این سوال اشتباه است. اینکه بگوییم تقابل درست است تا تعامل، مانند این است که بگوییم در ماشین، ترمز خوب است یا گاز؟

وی با بیان اینکه هر کشور طبق منافع خود در سیاست خارجه ممکن است به تقابل یا تعامل روی بیاورد، گفت: چه کسی گفته است تعامل نباشد؟ اتفاقاً معنای تعامل گسترده این است که معطل چند کشور استکباری نباشیم.

عضو شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر قرار است دوگانه‌ای مطرح شود، دوگانه تعامل بازنده و تعامل سازنده است. اگر قرار است موضوعی به رای گذاشته شود، این دوگانه تعامل سازنده و تعامل بازنده است که باید به رای گذاشته شود.

جلیلی، دلواپسی را لازمه هوشمندی و دیده‌بانی در سیاست خارجی دانست و گفت: در دنیایی که مملو از تعاملات و تقابلات است مگر می‌شود دلواپس سیاست خارجی نبود؟

رییس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای قبل از دولت فعلی اقدامات اساسی انجام شد، گفت: اینطور نبود که وقت تلف ‌کرده‌ باشیم. اینکه آژانس رسماً نامه می‌دهد و می‌گوید هر ۶ مسئله مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده شده، این مربوط به سال ۸۷ است. می‌گویند عده‌ای مخالف مذاکره با ۶ کشور بوده‌اند. باید پرسید این ۶ کشور چه وقت پای میز مذاکره آمدند؟ مگر سال ۹۷ پای میز مذاکره‌آمدند؟! شما که همه چیز را تعلیق کردید.

عضو شورای‌عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان که وی را قهرمان واقعی دیپلماسی خطاب کرد گفت: پشتوانه موفقیت در سیاست خارجی مردم هستند. علاوه بر آن این تلاش دانشمندان هسته‌ای بود که دستاوردهای هسته‌ای را نصیب ملت ایران کرد. بنابراین قهرمانان واقعی دیپلماسی کشور، دانشمندان هسته‌ای هستند نه من.

جلیلی در واکنش به این سخن یک دانشجو که محتوای بسته‌های پیشنهادی شما در مذاکرات اعلام نمی‌شد، گفت: همان زمان، ما محتوای بسته‌های پیشنهادی را در اینترنت قرار می‌دادیم و همه مطالعه می‌کردند. در مذاکرات مسکو هم اعلام کردیم که حاضر هستیم مذاکرات در معرض دید عموم مردم دنیا انجام شود. متن و ترجمه پاورپوئینتی هم که در آن مذاکرات توسط ما ارائه شد، منتشر شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای انتخابات مجلس لیست می‌دهید و برای انتخابات ۱۴۰۰، کاندیدا می‌شوید یا خیر، گفت: درخواست من از شما دانشجویان و عموم دلسوزان انقلاب این است که انتخابات و حضور در آن را خلاصه نکنید در اینکه فهرستی منتشر بشود و آیا فلان شخص کاندیدا می‌شود یا خیر.

واکنش سعید جلیلی به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات مجلس/مگر می شود دلواپس نبود/در مذاکرات هسته ای وقت تلف نکردم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوریت در نظام اسلامی، امری واقعی است و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند، گفت: گفتمان‌ یک جامعه، متشکل از باورهایی است که آن جامعه نسبت به موضوعات مختلف دارند. اینجاست که نقش همه ما بویژه جنبش دانشجویی در اینکه باور جامعه را به چیزی که صحیح است نزدیک کنیم، مشخص می‌شود.

جلیلی معتقد است اینکه در انتخابات به چه کسی رای بدهیم، مسئله‌ای فرعی است؛ مسئله اصلی این است که به چه رای بدهیم.

وی ادامه داد: تکلیفی که در مقطع فعلی برعهده دلسوزان انقلاب است این است که فهرستی از اولویت‌های کشور را در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... مشخص کنند و در مرحله بعد ببینند چه افرادی برای تحقق آن اولویت‌ها مناسب هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که افراد بعد از انتخاب از سوی مردم به شعارهایشان عمل کنند گفت: تفاوت عمده اندیشه سیاسی اسلام و غرب در این است که کارویژه‌هایی که برای دولت ذکر می‌شود، در اسلام بدون همراهی مردم قابل تحقق نیست.

جلیلی لزوم امر به معروف و نهی از منکر و پیگیری عمل مسئولان توسط مردم را مورد تاکید قرار داد و افزود: دولت سایه‌ای که ما آن را مطرح کرده‌ایم یعنی اینکه فردی که از سوی مردم رای آورد، بداند که سایه به سایه از سوی مردم دنبال می‌شود و نسبت به عملکرد او، نظارت وجود دارد.

ادامه دارد.

۲۷۲۱۵

کد خبر 1317579

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر