طرح مطالعاتی سیلاب در رودخانه‌های اصفهان انجام شد


طرح مطالعاتی سیلاب در رودخانه‌های اصفهان انجام شد

اصفهان- ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: طرح مطالعاتی سیلاب برای جلوگیری از وقوع این پدیده در یک هزار و 900 کیلومتر از مسیرهای عبور آب، حریم و بستر رودخانه‌های این استان انجام شده است.

منصور شیشه فروش روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های پیشگیری از سیلاب شهر بهارستان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: برای پیشگیری و کاهش از وقوع سیلاب با توجه به آغاز فصل بارش‌ها حدود ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های این خطه لایروبی و ۸۰ کیلومتر نیز ساماندهی شده است.

وی با اشاره به دیگر اقداماتی که مستقیم و غیر مستقیم در سیل نقش بازدارنده ایفا می‌کند، اضافه کرد: ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی که در حریم و بستر رودخانه‌ها بوده آزادسازی و ۱۰۰ ویلا به ویژه در حاشیه رودخانه زاینده‌رود تخریب شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه طرح‌های جلوگیری از سیلاب در این نهاد بطور جدی دنبال می‌شود، تصریح کرد: آزادسازی تصرفات غیرقانونی و ساماندهی رودخانه‌ها نقش پررنگی این زمینه خواهد داشت.

شیشه فروش ادامه داد: امسال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ۵۵ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری در نظر گرفته و ۲۸ طرح پیشگیری از سیلاب، ساخت بند و دیگر سازه‌های آبخیزداری را در استان اجرایی می‌کند.

وی با بیان اینکه در ۸۷ شهر از ۱۰۷ شهر استان، طرح هدایت آب‌های سطحی برای استفاده در زمان خشکسالی اجرا شده، افزود: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هم ساماندهی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها را در دست اقدام دارد.

مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال بارش سیل آسا در آذر امسال گفت: در روستاها نیز طرح اجرای سیل بندها تقویت و اجرایی می‌شود و طرح‌های هدایت آب‌های سطحی با هدایت ایمن و ذخیره سازی برای خشکسالی اهمیت دارد و این موضوع با مشارکت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بنیاد مسکن در قالب کمیته ساماندهی با همکاری صنف کشاورزی در حال اجراست.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: وظیف داریم شهرهای ایمن ایجاد کنیم و با توجه به استعداد بارش نیاز است که ضریب ایمنی شهرها بالا برود، این طرح‌ها باید روان‌آب‌ها را افزایش دهد اما به سیلاب تبدیل نشود.

وی به طرح کنترل سیلاب برخی از مناطق جنوبی استان اصفهان شامل شهر بهارستان، منطقه حیات وحش کلاه قاضی و روستای کیچی و قلعه شور بعنوان مناطق مستعد برای وقوع سیلاب اشاره و تصریح کرد: ۲ سال قبل تا کنون برنامه مدیریت بحران استان انجام مطالعات طرح آب‌های سطحی قلعه شور تا روستای کیچی و همچنین بهارستان بوده، این منطقه مشرف به ارتفاعات بالا دست است و در گذشته سیلاب‌های ناگهانی در این منطقه رخ داده و خساراتی را وارد کرده است.

این مدیر اضافه کرد: کانال‌های موجود توان عبور دادن سیلاب را نداشتند و بر همین اساس به همت شهرداری و شرکت عمران بهارستان و همچنین هدایت و همکاری شرکت آب منطقه‌ای طرح مطالعاتی آب ‌ای سطحی و کنترل سیل در این منطقه انجام شد و اجرای سه کیلومتر کانال هدایت آب‌های سطحی، لایروبی و طرح‌های پیشگیری از سیل در کار گروه سیلاب استانداری مورد تایید قرار گرفت و پیش بینی می‌شود که این طرح که در حال تکمیل است تا آخر سال به بهره برداری برسد.

طرح مطالعاتی سیلاب در رودخانه‌های اصفهان انجام شد

شیشه فروش اظهارداشت: با اقدامات مذکور این شهر و مناطق اطراف آن ایمن می‌شود، در همین راستا به دیگر شهرداری‌ها نیز ابلاغ شده که جمع آوری آب های سطحی را اجرایی کنند که در خود شهر بهارستان نیز توسط شهرداری در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران افزود: اصفهان معین هشت استان اطراف و همچنین منطقه ۲ تهران بزرگ است و در ماه های آینده مانور مشترک اصفهان و تهران انجام خواهد شد.

طرح پیشگیری از سیلاب مناطق بالادست، شهر و روستاهای پایین دست شهر بهارستان شامل اجرای بیش از ۱۸ کیلومتر حفر مسیل، ساماندهی، بهسازی مسیر و زدودن نخاله ها و تخریب برخی ساختمان‌ها با همکاری شرکت آب منطقه ای اصفهان، شهرداری و شرکت عمران بهارستان در حال اجراست.

طرح مطالعاتی سیلاب در رودخانه‌های اصفهان انجام شد

شهر جدید بهارستان یکی از شهرهای برنامه‌ریزی‌ شده اقماری است که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان، در مسیر جاده اصفهان - شیراز قرار گرفته است و بالغ بر یکصد هزار نفر جمعیت دارد.

در پی بارش‌های بهاره امسال و جاری شدن سیل بخش‌هایی از استان اصفهان مانند مناطق جنوبی و سمیرم، بخش شرقی همچون دهستان‌های بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپایه، خورو بیابانک و نائین و شهرستان‌های غرب استان اصفهان از جمله فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت و چادگان آسیب دیدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی