طوفان‌های شمال اقیانوس هند ایرانی می‌شوند


طوفان‌های شمال اقیانوس هند ایرانی می‌شوند

زاهدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با عضویت هواشناسی ایران در کمیته طوفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند، برای نخستین بار اسامی طوفان‌های حاره‌ای نام‌های ایرانی به خود می‌گیرد.

محسن حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کمیته که وظیفه پیش بینی، پایش و نام‌گذاری توفان‌های حاره‌ای اقیانوس هند را برعهده دارد، سبب حضور فعال هواشناسی ایران در عرصه بین المللی می شود.

وی افزود: این عضویت در پی تأثیر مستقیم توفان‌های حاره‌ای شمال اقیانوس هند بر نواحی جنوب ایران و سابقه برخورد آن‌ها به سواحل کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نخستین مزیت حضور ایران در کمیته توفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند ایفای نقش بین المللی در پیش بینی و رصد توفان های حاره‌ای و پیشنهاد نام‌های ایرانی برای آنها است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به اینکه سواحل سیستان و بلوچستان بیشترین تاثیرپذیری از وقوع این پدیده را دارد، نام‌های ایرانی بومی مانند «گاندو، هامون، اکوان، سپند، میترا، آناهیتا، آذر، پویان، آرشام، هنگامه، ساواس، سیستانه و توفان» برای توفان‌های احتمالی آینده انتخاب شده که در فهرست نهایی سازمان جهانی هواشناسی نیز پذیرفته شده است.

حیدری با بیان اینکه تعدادی از این اسامی بومی استان سیستان و بلوچستان هستند، گفت: انتظار می‌رود از سال آینده به تدریج نام‌های پیشنهادی ایران برای نام‌گذاری توفان‌های اقیانوس هند مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی برای نام‌گذاری توفان‌های حاره‌ای، اسامی پیشنهادی به طور مشترک در کمیته‌های توفان کشورهای حاشیه اقیانوس‌های دنیا و کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد موسوم به ESCAP بررسی وتعیین می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: نام گذاری توفان‌های حاره‌ای به شیوه کنونی از اوایل قرن ۲۰ میلادی آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، تیرماه امسال ایران بعد از گذشت ۱۵ سال به عضویت شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی درآمد.

این عضویت درحالی روی داد که تنها ۲۷ کشور از ۱۹۴ کشور عضو این سازمان در این شورا حضور دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر