دانشجویان دارای معلولیت، کمک‌هزینه دریافت می‌کنند


دانشجویان دارای معلولیت، کمک‌هزینه دریافت می‌کنند

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی گفت: اکنون 16 هزار نفر معلول از کمک‌هزینه دانشجویی استفاده می‌کنند و امید است در سال‌جاری دانشجویانی که در دانشگاه آغاز به تحصیل کرده‌اند، کمک‌هزینه دریافت کنند.

محمدرضا شهبازی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: توان‌بخشی مبتنی بر جامعه یک رویکرد اجتماع‌محور است که تلاش می‌کند با استفاده از پتانسیل‌های جامعه در جهت توان‌بخشی آن جامعه اقداماتی را انجام دهد. بیش از ۳۰ سال است ۹۷ درصد روستاهای کشور تحت پوشش این خدمات قرار دارند و ۳ درصد (۱۳۰۰ روستا) از روستاها به دلایل مختلف از جمله مسائل استانی که امکان حضور افراد در این روستا وجود ندارد، تحت پوشش این خدمات قرار نگرفته‌اند.

وی در رابطه با سیاست‌های گروه توان‌بخشی مبتنی بر جامعه (CBR)، افزود: در وهله اول این گروه به دنبال افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت و خانواده آنان در مناطق روستایی و محروم یا کمتر برخوردار است. فعالیت‌هایی که در "CBR" انجام می‌شود، همه فعالیت‌های توان‌بخشی با بهره‌گیری از پتانسیل اجتماعی تلاش می‌کند در روستاها انجام داده یا تسهیل کند.

این مسئول تصریح کرد: حدود ۴۸۲ هزار نفر در روستاهای کشور شناسایی شده و خدمات دریافت می‌کنند که این تعداد تقریبا شامل یک‌سوم افراد تحت پوشش در بخش توان‌بخشی سازمان بهزیستی می‌شود. سازمان بهزیستی، یک میلیون و ۴۷۳ هزار نفر از افراد معلول را تحت پوشش خود قرار داده است.

شهبازی با اشاره به یکی از کارهایی که "CBR" با هزینه کم انجام می‌دهد، ادامه داد: اشتغال در کشور یکی از معضلات کشور است و با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری و ایجاد یک شغل پایدار برای یک نفر در سازمان مشکل است، سازمان بهزیستی در روستاها به افراد با مبلغ کمی از خوداشتغالی کمک می‌کند تا باری از زندگی و مشکلات آنان را کم کند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی اظهار کرد: استان زنجان در منطقه CBR خود، ۹۰۸ روستا را تحت پوشش خود قرار داده است که در شش ماهه اول امسال ۱۵۴ شغل روستایی ایجاد کرده است. باید امروزه از خدمات مالی خرد استفاده شود تا افراد معلول و خانواده‌های آنان خودکفا شده و بتوانند کارهای اقتصادی انجام دهند و در بخش اشتغال نیز به خود کمک کنند. در این زمینه نیز به ورزش به‌عنوان اهرم و ابزار ایجاد توانمندی نگاه می‌کنیم و ورزش درمانی است که هم‌اکنون ورزش و بازی‌های بومی و محلی در بین خانواده‌های روستایی معلولان در سه استان اجرا می‌شود.

وی در رابطه با گروه دسترس‌پذیری با عنوان مناسب‌سازی، افزود: مناسب‌سازی امکانات فضاها، تجهیزات، معابر، جامعه و برای افراد تحت پوشش آن جامعه را همه افراد باید انجام دهند. سال گذشته ۱۵ هزار مسکن افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی مناسب‌سازی شده و امید است ۲۰ هزار خانه را برای افراد معلولیت در سال‌جاری مناسب‌سازی کنیم، در این زمینه سازمان بهزیستی تفاهم‌نامه‌ای را با بسیج سازندگی در دو بخش انجام داده است که ساخت مسکن برای افراد دارای معلولیت و ۱۰ هزار مورد مناسب‌سازی مسکن برای این افراد است.

این مسئول تصریح کرد: در سال گذشته ۴۲۰۰ خودرو مناسب‌سازی شده تا معلولان حضور موثرتری را در جامعه داشته باشند و از طرفی دیگر در سال‌های گذشته ۴۷۰۰ خودرو حداقل ۳۰ میلیون از معافیت مالیاتی برخوردار شده‌اند. یکی از موثرترین کارهایی که می‌توان برای فرد معلول انجام داد، مناسب‌سازی بوده که اهمیت بسیار زیادی دارد، به همین دلیل مبلغ و اعتباراتی که در این زمینه اختصاص می‌یابد اندک است.

شهبازی در رابطه با فعالیت‌های دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی، خاطرنشان کرد: دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با همکاری دفتر فرهنگی اجتماعی سازمان بهزیستی، اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد که هم‌اکنون ۱۶ هزار نفر معلول از کمک‌هزینه دانشجویی استفاده می‌کنند. امید است در سال‌جاری دانشجویانی که در دانشگاه آغاز به تحصیل خواهند کرد، کمک‌هزینه دریافت می‌کنند و تلاش می‌شود هزینه‌هایی نیز برای فرزندان افراد معلول از این خدمات استفاده کرده و از این کمک‌هزینه تحصیل استفاده کنند، زیرا معلولی که سرپرست خانواده است، مشکلات زیادی دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی