درمان استرس در کودکان، چگونه ممکن است؟


درمان استرس در کودکان، چگونه ممکن است؟

نوازش کودک، همراهی با او در مطالعه و یا پرداختن به کارهای هنری و ساخت کاردستی، ابزارهایی برای نمایش احساسات کودک و آزاد کردن تنش در آن ها است.

کتابک: آغاز سال نو تحصیلی و روبرو شدن دانش‌آموزان با وظایف و تکالیف، می تواند در بعضی از دانش‌آموزان تنش و دلهره بوجود آورد. پدر و مادر باید این مسئله را در نظر داشته و در صورت نیاز، به درستی واکنش نشان دهند.

دکتر "رابین آلتر" در این باره می گوید: «لازم است زمان‌هایی که کودکان تنش‌های مزمن و یا شدیدی را تحمل می کنند که قادر به مدیریت آن نیستند، شناسایی کرد». به باور آلتر هم کودکان و هم بزرگسالان به مقداری تنش در طول زندگی نیاز دارند، چون باعث ایجاد جذابیت در زندگی شده و بلوغ روانی را در پی خواهد داشت. اما هنگامی که مشکلات در زندگی از حد تعادل خود خارج می شود – با عوامل تنش‌زای بسیار زیاد از یک طرف و مهارت‌های بسیار پایین کنترل تنش از طرف دیگر – احتمال بروز پریشانی عاطفی وجود دارد که دیگر قابل کنترل نخواهد بود.

نشانه‌هایی که وجود تنش بسیار زیاد در کودک را مشخص می کنند تحریک پذیری بالا و زودرنجی، مشکل در برنامه خواب و کابوس‌های شبانه، شکایت از سردرد یا دل‌درهای تکرار شونده و بروز رفتارهای مربوط به کودکان کوچک تر مانند شب‌ادراری و یا مکیدن انگشت است.

نوازش کودک، همراهی با او در مطالعه و یا پرداختن به کارهای هنری و ساخت کاردستی، ابزارهایی برای نمایش احساسات کودک و آزاد کردن تنش در آن ها است. در کنار این فعالیت ها، آموختن تمرین‌های ساده آرامش بخش مانندنفس عمیق کشیدن و یا کشیدن عضلات به کودک می آموزد که می تواند احساس بهتری در خود بوجود آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید