اسباب بازی برای کودکان، چه ویژگی دارد؟


اسباب بازی برای کودکان، چه ویژگی دارد؟

او با اسباب‌بازی فقط بازی نمی‌کند، بلکه اسباب‌بازی را در ذهن خود تبدیل به موجودی جاندار می‌کند که با او دوست می‌شود، دعوا می‌کند، نگرانی‌هایش را با او در میان می‌گذارد و اضطراب‌های خود را تخلیه می‌کند.

اطلاعات: انتخاب اسباب‌بازی مناسب، موضوعی است که باید مورد توجه بیشترخانواده‌ها قرار گیرد. هیچ چیز برای کودک جای اسباب‌بازی را نمی‌گیرد. او با اسباب‌بازی فقط بازی نمی‌کند، بلکه اسباب‌بازی را در ذهن خود تبدیل به موجودی جاندار می‌کند که با او دوست می‌شود، دعوا می‌کند، نگرانی‌هایش را با او در میان می‌گذارد و اضطراب‌های خود را تخلیه می‌کند.

در این مجال به ویژگی‌های اسباب‌بازی مناسب اشاره می‌شود
* اسباب‌بازی خوراکی نیست‌: یکی از نکات اساسی که در انتخاب اسباب‌بازی باید به آن توجه شود، این است که کودکان خردسال عادت دارند، همه چیز را به سوی دهان ببرند. بعضی اسباب‌بازی‌ها به ویژه انواع کوچک آن، ممکن است مجاری هوایی کودک را مسدود کنند و موجب خفگی او شوند؛ لذا توصیه می‌شود تا سه سالگی اسباب‌بازی‌هایی با این ویژگی در اختیار کودک قرار نگیرد.

اسباب‌بازی باید از جنسی باشد که در اثر گاز زدن نشکند. برای کودکانی با سنی پایین تر، اسباب‌بازی‌های نرم، قابل شستشو و نشکن مناسبتر است. توجه داشته باشید که قسمت‌های اسباب‌بازی، خوب به هم متصل شده باشد، چون اگر زود از هم جدا شود یا بشکند، ممکن است قسمت‌های شکسته شده به کودک آسیب برساند.

* سربی نشوید: اگر اسباب‌بازی از سرب ساخته شده باشد، بسیار خطرناک است؛ زیرا سرب به علت نرمی زیاد به دست کودک مالیده می‌شود و به هنگام خوردن خوراکی وارد بدن او می‌شود و مسمومیت تدریجی به دنبال دارد. این موضوع درباره اسباب‌بازی‌های حاوی رنگ‌های سربی صادق است. نکته دیگر این‌که نشریات و روزنامه‌ها هم سرب دارند، اگر کودک آنها را بخورد همراه مرکب، سرب وارد بدن او می‌شود.

* مضرات تفنگ‌: تفنگ، اسباب‌بازی مورد علاقه بیشتر کودکان است. روان‌شناسان مخالف اسباب‌بازی‌های خشن هستند و معتقدند اسباب‌بازی نباید کودک را به سوی خشونت و تکرار رفتارهای خشن سوق دهد. از سوی دیگر بیشتر این اسباب‌بازی‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که صداهای بلندی تولید می‌کنند. کودکان نیز علاقه دارند که بچه‌های دیگر را غافلگیر کنند، به همین خاطر تفنگ را نزدیک گوش آنان به صدا درمی‌آورند. در این حالت ممکن است، پرده گوش کودک صدمه ببیند.

* تناسب با سن: متخصصان علوم رفتاری معتقدند که اسباب‌بازی باید موجب رشد تخیل کودک شود یا او را با مفاهیم مختلف مثل رنگ‌ها و شکل‌ها آشنا کند. از طرف دیگر متناسب با سن او باشد. اگر استفاده اسباب‌بازی برای کودک سخت باشد، او را خسته می‌کند و اعتماد به نفسش را کاهش می‌دهد. اگر خیلی ساده باشد، کودک را به فکر کردن وادار نمی‌کند.

* کودک یا اسباب‌بازی: اسباب‌بازی مناسب، آن‌ است که کودک با آن بازی کند، نه این‌که بازی اسباب‌بازی را تماشا کند. از این منظر تمام اسباب‌بازی‌های باطری دار زیر سئوال می‌روند.

* تقویت خلاقیت: اسباب‌بازی‌هایی که شکل و اندازه‌ خاصی ندارند و کودک می‌تواند با ذوق و سلیقه خود آنها را تغییر دهد، به رشد خلاقیت کودک کمک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس