واکنش بهاالدین خرمشاهی به حذف نام مشاهیر از کتاب‌های درسی


واکنش بهاالدین خرمشاهی به حذف نام مشاهیر از کتاب‌های درسی

ایران آنلاین نوشت: بهاالدین خرمشاهی که از جمله فعالان پژوهش و تصحیح آثار متون کهن ادبیات‌مان است ضمن ابراز تعجب از چرایی این اقدام، می‌گوید: «من هم درباره این خبر مطالبی شنیده‌ام؛ اینکه آثار و حتی نام برخی بزرگان ادبیات کلاسیک و معاصرمان از کتاب‌های ادبیات حذف شده و آثاری از برخی معاصران جایگزین آنها شده است.»

آن طور که در خبرها آمده رضا امیرخانی، علی سهامی، امیری‌اسفندقه، معصومه آباد، کیوان شاه‌بداغ‌خان، فاضل نظری، مجید واعظی و نظام وفا از جمله افرادی هستند که آثار آنان جایگزین حذفیات مذکور شده است. خرمشاهی نقدی به اضافه شدن نام و آثار این افراد ندارد و حتی تأکید می‌کند که افرادی از جمله امیری اسفندقه و نظری از شاعران خوب معاصر هستند. با این حال معتقد است هیچ کسی نمی‌تواند جای فرد دیگری را بگیرد به ویژه وقتی که بحث بزرگان ادبیات کلاسیک‌مان درمیان باشد.

این حافظ پژوه ادامه می‌دهد: «طی این سال‌ها آن‌طور که شنیده‌ام آثاری از خود من هم از کتاب‌های درسی حذف شده که هنوز دلیلش را نمی‌دانم. وقتی برنامه‌ریزان تألیف کتاب‌های درسی دست به حذف آثاری از نویسندگان و شاعران کهن می‌زنند لطمه بزرگی به هویت فرهنگی‌مان وارد می‌شود. شرایط مطالعه در کشور ما به‌گونه‌ای است که اگر همین فرصت نصفه-نیمه آشنایی با ادبیات کهن هم از دانش‌آموزان گرفته شود دیگر امیدی به علاقه‌مندی آنها برای پیگیری این شاهکارها وجود نخواهد داشت.»

۲۵۸۲۴۳

کد خبر 1317384

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان