سناریوهای راهبرد فشار حداکثری


سناریوهای راهبرد فشار حداکثری

با شڪست دو سناریوی مذڪور، اڪنون آمریڪایی‌ها به همراه برخی از متحدان اروپایی خود درصدد اجرایی نمودن سناریوی سوم از راهبرد فشار حداڪثری برآمده‌اند.

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: راهبرد فشار حداڪثری آمریڪا در قالب سه سناریو از اوایل سال نود و هفت علیه ایران عملیاتی گردید. مرور سناریوهای سه‌گانه، شناخت بازیگردانان و بازیگران آن برای پیش‌بینی وقایع محتمل آینده ضروری است.

راستگرایان افراطی (جان بولتن و...) بازیگردانان سناریوی اول فشار حداڪثری بودند ڪه تصور می‌ڪردند با تحریڪ و تصاعد بحران در برابر جمهوری اسلامی، ایران را به صورت شاخ شڪسته به پای میز مذاڪره و توافق نهایی خواهند ڪشاند. اندیشڪده دفاع از دموڪراسی موسوم به FDD و بخشی از لابی رژیم صهیونیستی به همرا نتانیاهو، بازیگردانان سناریوی دوم بودند ڪه شورش‌های اجتماعی ناشی از فشار حداڪثری را در ایران به انتظار نشسته بودند. در چارچوب سناریوی دوم، ابتدا سلطنت‌طلبان و منافقین می‌بایست محیط داخلی ایران را بی‌ثبات ساخته و در فاز دوم، شبڪه همڪار داخلی غرب، مذاڪره و توافق مجدد با آمریڪا را تئوریزه و تصمیم سازی نمایند. در این ارتباط ایران با عملیاتی ساختن راهبرد "افزایش هزینه در برابر افزایش فشار" از یڪ سو اجرایی شدن سناریوی اول را عقیم ساخت و از دیگر سو، محاسبات آمریڪا را تغییر داد. در واقع اسقاط پهباد آمریڪایی و... شلیڪ تیر خلاص به سناریو اول و بازیگردانان آن بود. همچنین هوشیاری و مقاومت مردم، تحقق سناریوی دوم دشمنان را غیر ممڪن نمود.

با شڪست دو سناریوی مذڪور، اڪنون آمریڪایی‌ها به همراه برخی از متحدان اروپایی خود درصدد اجرایی نمودن سناریوی سوم از راهبرد فشار حداڪثری برآمده‌اند. در این راستا سعی دارند با تصمیم سازی جریان نفوذ و بازیگری غربگرایان، تنش سیاسی تولید شده ناشی از دوقطبی سازی (رفراندوم بر سر سیاست خارجی و موضوعات فرهنگی) را به محیط اجتماعی منتقل ڪرده و ایران را به لبه توافق جامع با آمریڪا سوق دهند. اظهارات اخیر آقای روحانی درباره رفراندوم و به هم ریختگی سیاسی- اجتماعی در عراق و لبنان می‌تواند نشانه‌های این مهم باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا