تقویت حس استکبارستیزی در دانش‌آموزان؛ از مبارزه با کبر درون تا ارائه الگو


تقویت حس استکبارستیزی در دانش‌آموزان؛ از مبارزه با کبر درون تا ارائه الگو

گروه جامعه ــ‌ یک استاد حوزه تربیت دینی با تأکید بر اینکه تا زمانی که جلوه‌های تکبر در خانواده، مدرسه و جامعه وجود داشته باشد، نمی‌توان به دانش‌آموز درسی از استکبارستیزی داد، تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم با شیطان درون خود مقابله کنیم در برابر شیطان بیرونی نیز نمی‌توانیم از خود مقاومت نشان دهیم.

تقویت حس استکبارستیزی در دانش‌آموزان؛ از مبارزه با کبر درون تا ارائه الگو

به گزارش ایکنا؛ در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شد، همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفای نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان نیز فعال و حاضر در صحنه بودند. صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در دانشگاه اجتماع کردند. مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع‌کنندگان نه تنها بی‌صدا نشدند بلکه رساتر از پیش فریاد حق‌طلبی سر دادند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند.

انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در این میان نمی‌توان نقش چنین دانش‌آموزان بصیر و آگاهی را نادیده گرفت. تربیت انقلابی خانواده‌ها و رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب سبب بروز و ظهور دانش‌آموزان نوجوانی شد که اگرچه قامت کوتاه و سن و سال کمی داشتند اما قلبی بزرگ و عزمی راسخ برای مبارزه با ظلم پیدا کرده بودند و در پیروزی انقلاب اسلامی ایران سهیم شدند. مجهز بودن هر نظام و جامعه‌ای به چنین قشر فرهیخته و آگاهی می‌تواند به استحکام پایه‌های حکومتی کمک کند. این مهم نیازی مقطعی و دوره‌ای نیست؛ بنابراین تقویت حس استکبارستیزی باید همواره در تربیت نسل جوان کشور مورد توجه قرار گیرد. امروز که استکبار جهانی بیشترین تلاش خود را برای ربودن قلب و مغز نوجوانان کشور به‌کار گرفته است، باید بیش از همیشه درصدد تقویت روحیه استکبارستیزی در نوجوانان و جوانان برآییم. بدین جهت ایکنا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی، استاد حوزه تربیت دینی رفت تا پیرامون مسیری که باید برای رسیدن به این هدف پیمود، گفت‌وگو کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی، مؤسس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه هر فعالیت تربیتی نیازمند مقدمات و ابزار خاص است و فعالیت‌های شعاری و احساسی ثمره‌ای نخواهد داشت، اظهار کرد: افراد بسیاری به حسب ظاهر ضد استکبار بودند اما برخی از آنان به مرور زمان در دامن استکبار غلتیدند. مادامی که افراد از موضوعی تنفر پیدا نکنند، نمی‌توانند سر ستیز با آن داشته باشند. نوجوانان باید استکبار را بشناسند و نشانه‌های تنفر از آن را در خط و مشی خانواده، جامعه و مسئولان ببینند.

این پژوهشگر برجسته معارف نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه تنفر از تکبر و استکبار باید در وجود افراد ریشه‌دار باشد، به آیه 34 سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: « وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ؛ و چون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنید، همه سجده کردند مگر شیطان که ابا و تکبر ورزید و از فرقه کافران گردید. » اشاره و بیان کرد: تکبر، خلق شیطانی است و استکبار ریشه کفر است.

وی با اشاره به اینکه که همه انسان‌ها در معرض مستکبر شدن هستند، به تبیین چند نکته برای اینکه نوجوانان به صورت عمیق، ریشه‌دار و پایدار استکبارستیز تربیت شوند پرداخت و تصریح کرد: الگودهی و الگوگیری یک مقوله مهم در فرایند تربیت محسوب می‌شود. باید دید بزرگان، مسئولان، محبوبان و مشهوران جامعه در این زمینه چگونه رفتار می‌کنند، اگر رفتار این افراد متکبرانه باشد از استکبارستیزی چیزی جز شعار باقی نمی‌ماند. بزرگان جامعه و خانواده باید تواضع را پیشه رفتار خود سازند و فرهنگ‌ساز باشند.

نشانه‌های تکبر در زندگی خانوادگی و سطح جامعه

وی ادامه داد: دانش‌آموزی که از معلم و والدین خود انتقاد بجا داشته باشد اما با مقاومت آنها روبرو شود نمی‌تواند معنی نفی کبر را درک کند. تکبر در زندگی امروز خانواده‌ها و در سطح جامعه وجود دارد و نشان آن افزایش آمار طلاق و رشد نزاع در جامعه است. مادامی که نتوانیم با شیطان درون خود مقابله کنیم در برابر شیطان بیرونی نیز نمی‌توانیم از خود مقاومت نشان دهیم. فرد متکبر نمی‌تواند به جنگ با متکبران رود، بندگان مخلص خداوند هستند که می‌توانند به صف متکبران یورش ببرند. رزمندگان دفاع مقدس و مبارزان انقلاب اسلامی افرادی متواضع و با اخلاق بودند که در برابر دشمنان خداوند سرسختی و مقاوم می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت ادامه داد:‌ الگویی که اسلام از انبیا ارائه کرده است نشان می‌دهد پیامبران روحیه متواضعانه داشتند و متواضعانه نیز متکبران را دعوت به خیر می‌کردند؛ همچون امام خمینی(ره) که به گورباچوف نامه می‌نویسد و یا شاه را نصحیت می‌کند، اما در جایی که نصیحت اثرگذار نبود، به مبارزه بر‌می‌خیزد.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که جلوه‌های تکبر در خانواده، مدرسه و جامعه وجود داشته باشد، نمی‌توان به دانش‌آموز درسی از استکبارستیزی داد، تصریح کرد: زندگی اشرافی مسئولان خوی استکبار دارد. اسلام زندگی اشرافی برای آنان که از پست و مقام برخوردار هستند قائل نیست بلکه فردی که از مقامی برخوردار است را شبیه به درختی می‌داند که باید پربارتر و افتاده‌تر باشد. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید وقتی مؤمنان نزدت می‌آیند تو به آنها سلام کن.

وقتی نسلی لجباز تربیت می‌شود

این مدرس حوزه علمیه لازمه آموزش استکبارستیزی ریشه‌ای به قشر نوجوانان و جوانان را ارائه الگوهای استکبارستیز دانست و گفت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری جلوه بارز این امر بودند، اما امروز برخی از مسئولان که نتوانسته‌اند تکبر را در خود قربانی کنند و لب به عذرخواهی بگشایند و برخی والدین که اشتباه خود را نمی‌پذیرند عملا نسلی لجباز تربیت می‌کنند. فردی که انتقادپذیر نباشد، متکبر است و نمی‌تواند در مقابل استکبار بایستد.

مؤسس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) در ادامه نشان دادن خوی مستکبران به نسل نوجوان و جوان در جلوه‌های مختلف را حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: شیاطین جهان با بزک اعمال خود، خوی شیطانی خود را مخفی می‌کنند اما این وظیفه رسانه است که با شفاف‌سازی و پوشش خبری پرده‌ از تزویر آنان بردارد.

رفاقت روحانیون با نوجوانان

حجت‌الاسلام نظافت افزود: نوجوان و جوان باید تفاوت بین دوست و دشمن را بشناسد و بتواند آنان را از یکدیگر تشخیص دهد. اگر روحانی دوست و همراه نوجوان نباشد و نتواند آنان را به خود جذب کند، راه را برای جذب آنان به آغوش دشمن باز می‌کند. بزرگان باید آغوش بگشایند و علاوه بر اینکه خود الگو باشند، باب رفاقت را با نسل جدید باز کنند؛ اما اگر افتادگی پیشه نکنند و با مردم همراه نشوند، مستکبران در جلوه‌های جذاب و فریبنده سارق دل‌های نوجوانان و جوانان می‌شوند. جمهوری اسلامی در سطح کلان در مقابله و مبارزه با مستکبران عالم توفیقات زیادی داشته است اما برای ادامه‌دار شدن جریان استکبارستیزی در نسل‌های آینده باید در سطح جامعه داخلی فعالیت‌های اثرگذارتری در این زمینه داشته باشد.

این پژوهشگر عرصه تربیت دینی با انتقاد از اینکه مبارزه با خوی استکباری به روالی پایدار و ادامه‌دار در مدارس تبدیل نشده است و بیشتر به صورت مناسبتی بدان توجه می‌شود، گفت: توفیقات زیادری در این زمینه حاصل شده است اما شایسته است با فرصت‌هایی همچون زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه و حضور جوانان در خدمت سربازی قدم‌های بلندتری در این زمینه برداشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند