ثبت سوابق گوگوش و بهروز وثوقی در سازمان سینمایی! + عکس


ثبت سوابق گوگوش و بهروز وثوقی در سازمان سینمایی! +  عکس

پایگاه تاریخ نگاری سینمای ایران که به منظور ثبت سوابق سینماگران ایرانی راه اندازی شده، اطلاعات برخی…

پایگاه تاریخ نگاری سینمای ایران که به منظور ثبت سوابق سینماگران ایرانی راه اندازی شده، اطلاعات برخی بازیگران پیش از انقلاب از جمله فائقه آتشین مشهور به گوگوش را در سامانه خود ثبت و منتشر کرد

گوگوش از سوی سازمان سینمایی به رسمیت شناخته شد

پایگاه تاریخ نگاری سینمای ایران متعلق به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به منظور ثبت سوابق سینماگران ایرانی راه اندازی شده، اطلاعات برخی بازیگران پیش از انقلاب از جمله فائقه آتشین مشهور به گوگوش و بهروز وثوقی را با اختصاص صفحه‌ای به این بازیگر و خواننده پیش از انقلاب در سامانه خود ثبت و منتشر کرد.

پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» به منظور ثبت اطلاعات جامع فیلم ها و سینماگران اول اردیبهشت هزار و سیصد و نود و هفت با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان رئیس وقت سازمان سینمایی رونمایی شد و بدین ترتیب فعالیت رسمی خود را تحت نظر سازمان سینمایی آغاز کرد؛ پایگاهی دو زبانه که کارکردی شبیه «بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها | Internet Movie Database» یا اختصار IMDb خوانده می‌شود، دارد.

ثبت سوابق گوگوش و بهروز وثوقی در سازمان سینمایی! +  عکس
ثبت سوابق گوگوش و بهروز وثوقی در سازمان سینمایی

با وجود گذشت یک سال و اندی از عمر این سامانه اطلاعاتی، تقریباً اطلاعات بخش قابل توجهی از فیلمسازان پیش از انقلاب در این سامانه به همراه تصاویر آنها به صورت فیلم به فیلم و در قالب پرونده کار درج شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. در این میان، اطلاعات بازیگران پیش از انقلاب از جمله بازیگرانی نظیر بهروز وثوقی و فائقه آتشین مشهور به گوگوش نیز به همراه تصاویر از ابتدا تا انتها درج شده و بدین ترتیب سوابق گوگوش برای نخستین بار از سوی سازمان سینمایی به رسمیت شناخته شد.

البته همان گونه که اشاره شد، تنها سوابق و تصاویر گوگوش در این سامانه دولتی جمع آوری و ضبط نشده و این رویکرد عمومیت دارد و سوابق اشخاصی نظیر پرویز صیاد درج شده و در واقع سازمان سینمایی ملاحظات مرسوم را کنار گذاشته و کلیه اطلاعات و تصاویر را بدون در نظر گرفتن تبعات احتمالی‌اش در وب‌سایتی که راه اندازی کرده، درج نموده است. این اطلاعات که با دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس قرار گرفته، به دقت و گستردگی سامانه‌اش شبیه به IMDb یا آنچه سوره سینما عمدتاً درباره سینماگران پس از انقلاب راه‌اندازی کرده، نیست.

این اطلاعات همچنین از دقت نیز برخوردار نیست و به عنوان نمونه اطلاعات گوگوش در دو صفحه با نام «گوگوش» و «فائقه آتشین» جمع آوری و منتشر شده و به عنوان اقدامی با رویکرد تاریخی از نظر تکنیک جمع آوری و پیاده سازی جای نقد و بررسی دارد. این بانک اطلاعاتی جزو دریافت‌کنندگان بودجه از سازمان سینمایی بوده و تاکنون رقم قابل توجهی برای این پروژه از متولی سینمای ایران دریافت شده و به این پروژه تخصیص یافته است.

پیش از این، سوره سینمایی حوزه هنری نیز به شکل محدود در بانک اطلاعات سینمایی خود، اطلاعات برخی از سینماگران پیش از انقلاب را وارد کرده بود؛ اما با توجه به آنکه سوره سینمایی بر خلاف سازمان سینمایی متولی حاکمیتی سینمای ایران محسوب نمی‌شود و اطلاعات مندرج در سامانه‌های آن چنین بار معنایی ندارد، مورد توجه قرار نگرفته بود.


بیشتر بدانید : درد و دل سوزناک بهروز وثوقی با مردم واکنش هنرمندان و کاربران را برانگیخت

بیشتر بدانید : اولین همخوانی گوگوش و سیاوش قمیشی پیرامون اوضاع اخیر ایران

بیشتر بدانید : نامه گوگوش, شهره آغداشلو و ... به fifa

بیشتر بدانید : خاطرات گوگوش از بازگشت به ایران و برخورد با او در فرودگاه!

بیشتر بدانید : ماجرای بازیگری فردین و گوگوش در سریال امام علی ع !



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: tabnak.ir


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا