همکاری برای صیانت از میراث عظیم وقف


همکاری برای صیانت از میراث عظیم وقف

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه «میراث وقف»، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه «میراث وقف»، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود و تقویت همکاری‌ها بین دو دستگاه، در حاشیه برگزاری نمایشگاه میراث وقف (در محل موزه ملی ایران) به امضای دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رسید.

«علی اصغر مونسان» در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به اهداف امضای تفاهم‌نامه با سازمان اوقاف گفت: این تفاهم‌نامه می‌تواند باعث تقویت همکاری‌ها و تعامل هرچه بیشتر بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه باشد چراکه این دو دستگاه می‌توانند فعالیت‌های مشترکی با هم داشته باشند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی بنای تاریخی در کشور وجود دارد که مالکیت برخی از این بناها با سایر دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه است.

مونسان گفت: صیانت از این آثار تاریخی، مرمت و حفاظت از آن‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های وزارت میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند محور همکاری این وزارتخانه با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور باشد که در این تفاهم نامه به آن اشاره شده است.

او گفت: این درحالی است که اشیای تاریخی فراوانی نیز در اختیار سازمان اوقاف است که از آن جمله می‌توان به وقف‌نامه‌ها و نسخ خطی اشاره کرد که صیانت از آن‌ها با همکاری دو دستگاه در این تفاهم‌نامه دیده شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در کنار این‌ها، یکی از مهم‌ترین موضوعات همکاری دو دستگاه همکاری برای مرمت و صیانت از قرآن‌های خطی و تاریخی است. سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد بسیار زیادی قرآن خطی و تاریخی در اختیار دارد که می‌توانیم با مشارکت هم نسبت به مرمت و صیانت هرچه بهتر از آن‌ها اقدام کنیم.

مونسان گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سازمان اوقاف و امور خیریه که در این تفاهم نامه دیده شده این است که هر بقعه تاریخی که اوقاف معرفی کند، مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت دارا بودن شرایط لازم نسبت به ثبت ملی و حتی جهانی آن اثر اقدام خواهد شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، فضاهای موزه‌ای این وزارتخانه می‌تواند برای معرفی آثار و اشیای تاریخی سازمان اوقاف و امور خیریه و نمایش آن‌ها به گردشگران داخلی و خارجی در اختیار آن سازمان قرار گیرد تا با برپایی نمایشگاه‌ها نسبت به این موضوع اقدام شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه به خبرنگاران گفت: سازمان اوقاف چندده‌هزار وقف‌نامه در اختیار دارد که بخشی از آن‌ها به‌عنوان نسخ خطی قلمداد می‌شوند که برای صیانت هرچه بهتر از آن‌ها و نیز مرمت این نسخ نیازمند همکاری با کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی هستیم.

او افزود: این در حالی است که 8500 بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها بناهای تاریخی محسوب می‌شوند که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مرمت این بناهای تاریخی می‌تواند با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری کند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق