هر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانید


هر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانید

داشتن یک کت، اورکت یا پالتو زمستانی ساده که دور از استایل مجلسی باشد، برای هر فرد لازم است. مدل نوشته هر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانید اولین بار در روچی. پدیدار شد.

هر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانیدهر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانیدهر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانیدهر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانید
امتیاز خود را ثبت کنید

داشتن یک کت، اورکت یا پالتو زمستانی ساده که دور از استایل مجلسی باشد، برای هر فرد لازم است. مدل های کلاسیک و اسپرت به دلیل سادگی در طرح و تزیینات به کار رفته، مورد پسند هر سبک سلیقه ای به خصوص برای افراد ساده پوش هستند. پالتوهای سبک کلاسیک و اسپرت در عین سادگی، فوق العاده شیک به حساب می آیند و استایل با وقاری به شما می بخشند. به یاد داشته باشید که سادگی هیچ وقت از مد نمی افتد.

لازمه انتخاب مدل برای خرید یا دوخت یک پالتو شیک، شناخت فرم بدنتان است. فرم و استایل بدن هر شخص که بیانگر میزان برجستگی های بدن فرد و تناسب بین آنها است، شکل هندسی مختص به خود را دارد. فرم های بدن به گروه های مختلفی از جمله مستطیل، ساعت شنی، دایره ای، مثلث و مثلث رو به پایین تقسیم بندی می شوند.

به همین دلیل از مهمترین نکات برای خرید یک پالتو، شناخت فرم بدنتان است تا با انتخاب درست بتوانید عیوب اندامتان را پوشانده و استایل شیکی را به خود ببخشید.

به طور کلی می توان گفت پالتوهایی که دارای برش، کمی تنگ و کمر باریک هستند، از دسته پالتوهای زنانه به شمار می آیند و بهتر است آنها را با کفش پاشنه دار بپوشید. افرادی که که عادت به استایل اسپرت و پوشیدن کتانی و شلوار جین دارند، می توانند پالتوهایی با فرم راسته را برای خود انتخاب نمایند.

انواع فرم بدن و پالتوهای متناسب با آنها

فرم مستطیل

برای افراد با فرم مستطیلی توصیه می شود پالتوهایی انتخاب کنند که در قسمت کمر انحنا ایجاد شده باشد (کمر برش خورده و ترجیحا قسمت بالاتنه و پایین تنه دو تکه باشد). به طور کلی می توان گفت پالتوهای نیمه تنگ و کمر باریکی که با کمربند تزیین شده باشند، مناسب این افراد هستند. از یقه های مناسب برای این استایل می توان به یقه های بلند و یک طرفه، یقه های باز و لاله شکل اشاره کرد.

فرم ساعت شنی

می توان گفت بهترین نوع از فرم بدن، فرم ساعت شنی است که هر نوع پالتو و طرحی برای آن مناسب است. افراد با فرم بدن ساعت شنی برای زیبا تر نشان دادن استایل خود می توانند از پالتوهایی با دیزاین یک طرفه و کمر باریک (برش خورده) و قد بالای زانو، استفاده کنند.

فرم دایره ای

افراد با فرم بدن دایره ای بهتر است برای پالتو خود یقه های درشت ایستاده یا هفت را به کار نبرند. اما پالتوهایی با بالا تنه نسبتا تنگ، پایین تنه گشاد، کمر باریک و قد تا زانو استایل شیکی را به این افراد می بخشد.

فرم مثلثی

غالبا به استایلی که دارای پایین تنه درشت و بالا تنه ریز است، فرم مثلثی می گویند. در چنین استایلی افراد باید پالتویی را انتخاب کنند که بالا تنه را درشت تر از پایین تنه و کمر را کمی باریک نمایان کند. برای افراد دارای این ویژگی پالتوهایی با آستین های گشاد و پفی، پالتوهایی که خط برش آنها از زیر سینه است، پالتوهای خز دار و پالتوهایی با یقه درشت، پیشنهاد می شود. توصیه می شود این افراد از پوشیدن پالتوهایی که قسمت پایین تنه آنها به شکل دامن است و همچنین پالتوهایی با کمربند پهن یا جیب های بزرگ و پاکتی، اجتناب کنند.

فرم مثلث برعکس

می توان گفت که این استایل کاملا برعکس استایل مثلثی است. بدین صورت که این دسته از افراد دارای بالا تنه بزرگ و پایین تنه کوچک هستند. پس توصیه می شود از پالتوهایی که پایین تنه آنها دامنی و کلوش است و همچنین پالتو هایی با جیبهای بزرگ و پاکتی جهت خطای دید، استفاده کنند. بهتر است این افراد پالتو هایی با قد کوتاه تا بالای زانو و بالاتنه ی ساده (بدون هیچ تزییناتی) تهیه کنند.

انواع پالت رنگی پالتو زمستانه و ترند 2019

هر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانیدهر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانیدهر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانیدهر آنچه باید در رابطه با مدل و پارچه پالتو بدانید

با انواع پارچه های پالتویی آشنا شوید

امروزه پارچه‌های پالتویی با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دارای انواع گوناگونی هستند. شناخت انواع پارچه از نظر جنس و طرح­‌، از مهمترین لازمه‌های طراحی و تولید پالتو است. طراحان و تولیدکنندگان پالتو باید بر اساس علم و دانشی که نسبت به جنس و نوع پارچه های پالتویی موجود در بازار دارند، جهت تولید پالتو متناسب با آنها، اقدام کنند.

در ادامه با انواع پارچه های پالتویی برای دوخت یک پالتو متناسب، آشنا خواهیم شد.

تشخیص نوع پارچه پالتویی از طریق روش زیر دست پارچه

یکی ازساده ترین راه های تشخیص نوع پارچه پالتویی، “زیر دست پارچه” است. در این روش شما با دانستن چند نکته ساده در مورد ویژگی های پارچه پالتویی مورد نظرتان، می توانید آن را از میان انواع پارچه، انتخاب کنید.

در علم پارچه شناسی، روشی ساده به نام “زیر دست پارچه” وجود دارد. به این صورت که با تکیه بر حس لامسه و تجربیات گذشته، می توانید نوع پارچه را تشخیص دهید.

در واقع می توان گفت که زﯾﺮ دﺳﺖ ﭘﺎرﭼﻪ، واﮐﻨﺶ ﺣس لامسه دست ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻟﻤﺲ ﭘﺎرﭼﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺑﯿﺎن اﯾﻦ واﮐﻨﺶ ﺣﺴﯽ، از ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺻﺎفی، زﺑﺮی، ﻧﺮمی، خشکی، نازکی و ضخیمی اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ کنند. در نتیجه آن حسی که پس از لمس پارچه به شما دست می دهد، راه تشخیص شما برای نوع و جنس پارچه است.

چگونه با روش “زیر دست پارچه” نوع پارچه های پالتویی را تشخیص دهیم؟

در ادامه چگونگی تشخیص کیفیت پارچه پالتویی با کمک روش “زیر دست پارچه” را برایتان شرح می دهیم:

اگر پارچه ای که لمس می کنید کمی حالت گره دار داشت، برای فصل پاییز و زمستان مناسب است. چون تار و پود این پارچه زیاد به هم فشرده نیست و منافذی که در بین آن وجود دارد، مانند عایق عمل می کند. بهترین و مرغوب ترین نوع از این دست پارچه، پارچه پشمی است که مناسب برای مانتوها، کت ها و پالتوهای زمستانی هستند. قطعا همه ما به دنبال جنسی از لباس و پارچه هستیم که کمتر از سایر پارچه ها چروک شود. برای اینکه تشخیص دهیم میزان چروک پذیری یک پارچه چقدر است، مقداری از آن پارچه را به مدت 30 ثانیه در دستان خود مچاله می کنیم. اگر پارچه مورد نظر چروک پذیری بالایی داشت، با این روش مشخص می شود. معمولا ویژگی چروک پذیری در بین پارچه های پاییزی و زمستانی به ندرت یافت می شود. اما پارچه هایی مانند لنین بسیار چروک پذیر هستند.

منشا انواع پارچه‌ ها

می توان گفت که پارچه ها با توجه به منشا تولیدشان، به 4 دسته تقسیم می شوند:

پارچه­‌هایی که منشا تولید گیاهی دارند؛ مانند کتان، پنبه، کنف و… پارچه­‌هایی که از سنتزهای شیمیایی به دست می­‌آیند؛ مانند نایلون، داکرون و ترگال پارچه­‌هایی که منشا حیوانی دارند؛ مانند ابریشم، پشم، خز طبیعی و… پارچه­‌هایی که با سرچشمه­‌ معدنی هستند؛ مانند آزبست ( پنبه­‌ی نسوز) و پارچه­‌های شیشه­‌ای

از آنجایی که موضوع ما در مورد پارچه های پاییزی و زمستانی است، تنها در مورد پارچه های الیاف طبیعی و مصنوعی صحبت خواهیم کرد.

پارچه­‌های الیاف طبیعی

این دسته از پارچه ها متشکل از الیاف گیاهی هستند که به گروه های زیر دسته بندی می شوند:

الیاف میوه­‌ای – دانه­‌ای مانند پنبه الیاف ساقه­‌ای مانند کتان و کنف الیاف برگی مانند سیسال پارچه­‌های نخی – پنبه‌­ای

از پرطرفدارترین نوع پارچه، می توان به پارچه های نخ و پنبه اشاره کرد. این دسته از پارچه ها که ایجاد حساسیت نمی کنند و به پوست آسیب نمی رسانند، باعث تنفس بدن و جریان هوا می شوند. به همین دلیل افراد در هوای گرم به عنوان پارچه و لباس خنک از آنها استفاده می کنند.

نوع دیگری از پارچه های الیاف طبیعی، پارچه هایی با الیاف پنبه ای هستند که به علت ضخامت بیشتر، باعث گرمی می شوند و می توان از آنها در فصول سرد سال استفاده کرد.

یکی از معایب پارچه های الیاف طبیعی، آبرفت آنها است. به همین دلیل قبل از برش پارچه، باید آن را در آب بیاندازید تا علاوه بر تعیین میزان آبرفت، میزان رنگ پس دادن آن نیز نسبت به مرغوبیتش، مشخص شود. معمولا در صنعت پارچه برای سفید کردن الیاف پنبه، آن را در محلول اکسیدان قرار می دهند که به نسبت زمانی که پارچه در محلول می ماند سفید تر و البته کم دوام تر می شود.

پشم، یک پارچه­‌ مهم با الیاف حیوانی

پارچه هایی با الیاف حیوانی، از پشم، مو و کرک حیوانات تشکیل شده اند. نوع دیگری از این پارچه مانند ابریشم، از تارهای کرم ابریشم تهیه می شوند. کیفیت و مرغوبیت تار و پود این دسته از پارچه ها بسته به نوع حیوانی است که پشم از آن گرفته می شود. برای مثال از مرغوب ترین پارچه های پشمی می توان به پارچه پشمی کشمیر اشاره کرد که پشم آن مربوط به گونه ای از بز است. از ویژگی های پارچه پشمی کشمیر می توان به ظرافت، سبکی، گرمی و لطافت آن اشاره کرد.

پارچه های پشم گاوی ضخامت و زبری بیشتری دارند. یکی از دلایلی که از پارچه پشمی برای دوخت پالتو استفاده می شود این است که این دسته از پارچه ها بیش از هر دسته دیگری رطوبت را جذب و حرارت را دفع می کنند که جذب این رطوبت باعث گرمی بدن می شود. پشم به دلیل ویژگی های خاصی که دارد در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم بوده و اجازه عبور را به آن نمی دهد. یکی دیگر از ویژگی های آن، تولید البسه زمستانی از جمله کلاه، جوراب، پالتو و…است که از گذشته تا کنون، در صنایع نساجی کاربرد دارد.

در صنعت پارچه سازی برای مقاومت بیشتر پارچه های پشمی، از نوعی ماده شیمیایی به نام ویسکوز استفاده می کنند. می توان گفت که از گران ترین، مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع پارچه های پشمی، پارچه پشمی ویسکوز است که برای دوخت کت و شلوار مردانه، پالتو و… مورد استفاده قرار می گیرد.

در آخر باید گفت به دلیل اینکه گاها پارچه های پشمی باعث حساسیت در بدن می شوند، بهتر است برای دوخت و لباس های پشمی حتما از آستر استفاده شود تا مستقیم با سطح پوست در تماس نباشد.

فوتر: نوع دیگری از پارچه های پشمی، پارچه فوتر است. از بهترین جنس و نوع پارچه برای دوخت پالتو پشمی می توان از پارچه فوتر نام برد. جالب است بدانید عموما برای تولید پالتوهای پشمی از پشم شتر، گوسفند و پیله کرم ابریشم استفاده می کنند اما پالتوی فوتر در صنعت نساجی با ترکیبات شیمیایی و الیاف غیر طبیعی تولید می شود.

پارچه فوتر به دلیل ضخامت مناسب و تنوع در رنگ و طرح، قسمت اعظمی از پالتوها را در بازار تشکیل می دهند. عمر این پارچه پالتویی پرطرفدار بسیار بالا است و می توانید تا چند سال از این محصول استفاده کنید.

لازم به ذکر است از آنجایی که مواد اصلی این نوع پارچه، پشم بوده، نام جهانی آن “پالتوی پشمی” است که تنها در کشور فرانسه به نام فوتر به فروش می رسد. اما اینکه چگونه این نام در بین ایرانی ها رواج پیدا کرده است، جای تفکر و تامل دارد.

پالتوهای پشمی گران قیمت هستند، اما پالتوی فوتر زنانه با الیاف مصنوعی و با قیمت های مناسب در بازار یافت می شوند. این پالتوها قابل اتو کشی هستند و معمولاً در رنگ های متنوعی ارائه می شوند. مدل های دکمه ای، زیپی و پانچ و… این پالتوها نیز در بازار موجود است. این پالتوها بسیار گرم، راحت و سبک هستند.

در آخر راجع به این پارچه می توان گفت که هنگام خرید باید دقت داشته باشیم که جنس مرغوبی را تهیه کنیم تا با گذشت زمان گلوله نشود یا رنگش را از دست ندهد.

مخمل: از دیگر پارچه های مناسب که می توان با آن یک پالتوی شیک و مجلسی را تولید کرد، می توان به پارچه مخمل اشاره کرد. این نوع از پارچه در بازار دارای طرح ها و رنگ های متنوع است که می تواند پاسخگوی انواع سلایق باشد. پارچه مخمل جزو پارچه های کرکی است که بسیار لطیف، لوکس و جذاب است.

خز: پارچه های خز در سال های اخیر در صنعت مد جای خود را باز کرده اند. این نوع پارچه که بسیار گرم بوده، مناسب فصول سرد سال است. به طور کلی می توان گفت که پارچه خز و لباس های خزدار که از ترند فصول سرد سال به شمار می روند، استایل شیکی را به شما می بخشند.

روش نگهداری از پالتوی خز دار

به طور کلی توصیه می شود شست و شوی لباس خز دار را که از محبوبیت خاصی در بین لباسهای گرم برخوردار است، به خشکشویی بسپارید. چرا که شست و شوی لباس خز دار چه مصنوعی و چه طبیعی (پوست حیوانات) ساده نیست. اما اگر امکان این کار برای شما وجود نداشت می توانید ابتدا محل لک شده را با مسواک پاک کنید. سپس اندکی روغن اکالیپتوس را به آن بزنید و بعد از آن، آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

توصیه می شود برای مراقبت از لباس خز دار آن را در کیسه مخصوص خز (نه صرفا پوشش پلاستیکی) و در محیطی خشک و خنک قرار دهید. در مناطق مرطوب که خز در معرض آسیب زیادی قرار دارد، توصیه می شود در جای خشک و خنک نگهداری شود.

چگونگی شست و شو و نگهداری از پالتو با الیاف طبیعی (پشم،فوتر و…)

برای شست و شوی پالتو با پارچه الیاف طبیعی بهتر است آن را به خشکشویی بسپارید اما اگر امکان این کار برای شما وجود نداشت، آن را با آب سرد و مایع شست وشوی لباس (مایع مشکین شوی برای پالتوی تیره و مایع رنگین شوی برای پالتوی رنگ روشن) استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر پالتوی خود را با ماشین لباسشویی شست وشوی می دهید، با برنامه پارچه پشمی که معمولا با عبارت Wool مشخص شده بشورید.

نحوۀ تشخیص الیاف طبیعی (پشم) از الیاف مصنوعی

با تکیه بر نکات و اطلاعات زیر می توانیم پالتویی با الیاف طبیعی (پشم) را از پالتویی با الیاف مصنوعی تشخیص دهیم:

الیاف طبیعی (پشم) غیر قابل اشتعال است مگر زمانی که در مقابل حرارت مستقیم قرار بگیرد. تارهای الیاف طبیعی (پشم) از تارهای هم حجم خودش در الیاف مصنوعی، وزن کمتری دارد. در نتیجه پوشاک با الیاف طبیعی بسیار سبک هستند. الیاف طبیعی (پشم) قابلیت ارتجاعی بالایی دارد و می تواند تا 30 درصد بیشتر از حالت نرمال کش بیاید و در عین حال شکل ظاهری خود را حفظ کند. محصولاتی که از الیاف طبیعی (پشم) تولید می شوند، درخشندگی طبیعی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی