درسی که استاندار اصفهان از سریال ستایش گرفت


درسی که استاندار اصفهان از سریال ستایش گرفت

رکنا: عباس رضایی استاندار اصفهان از درسی که از سریال ستایش گرفت در نشست تخصصی نقش زنان روستا در توسعه پایدار گفت.

به گزارش رکنا، استاندار اصفهان با اشاره به سریال ستایش گفت: حشمت فردوس گوش شنوا برای حرف‌های دیگران نداشت و همیشه بدون شنیدن نصیحت دیگران می‌خواست فقط خود حرف بزند، برداشت من این بود که اگر کسی بخواهد گوش شنوا نداشته باشد و تنها بخواهد حرف بزند به سرنوشت فردوس دچار خواهد شد.

عباس رضایی ظهر امروز در نشست تخصصی نقش زنان روستا در توسعه پایدار اظهار کرد: دوست ندارم در هر جلسه‌ای که می‌روم سخنران باشم، شاید حضورم در این جلسه بیشتر به این دلیل باشد که با گفته‌های افراد دیگر که در جلسه صحبت می‌کنند آشنا شوم و رسم خوبی نیست که هر جلسه‌ای مسؤولان صحبت کنند، بلکه مسؤولان باید گوش شنوا داشته باشند در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد، هیچ‌کس دایره‌المعارف نیست و هرکس باید در رشته و حوزه تخصص خود صحبت کند.

استاندار اصفهان گفت: با اینکه فرصت زیادی برای تلویزیون دیدن ندارم، اما چند شب پیش که موفق به دیدن یک قسمت سریال ستایش آن هم نه به طور کامل شدم متوجه شدم که این سریال پیام خوبی داشت و کارگردان الگوی جالبی از حشمت فردوس ساخته بود، این فرد گوش شنوا برای حرف‌های دیگران نداشت و همیشه بدون شنیدن نصیحت دیگران می‌خواست فقط خود حرف بزند، برداشت من این بود که اگر کسی بخواهد گوش شنوا نداشته باشد و تنها بخواهد حرف بزند به سرنوشت فردوس دچار خواهد شد.

وی افزود: در نشست تخصصی نقش زنان در توسعه پایدار چندین کلیدواژه وجود دارد، باید بررسی کنید صحبت‌هایی که اینجا می‌شود تا چه اندازه تخصصی است و خودمان را فریب ندهیم، شاید تخصص من توسعه آن هم توسعه پایدار نباشد، توسعه امروز یک رشته تحصیلی، علم و بحث روز است و خوب است وقتی از توسعه صحبت می‌کنیم ببینیم چه افرادی در این حوزه فعالیت تخصصی داشتند و مطالعات آن‌ها به چه نتیجه رسیده است.

رضایی ادامه داد: ای کاش زمان کافی بود و فراخوانی برای ارسال مقاله درباره این موضوع داده می‌شد و به طور تخصصی درباره این موضوع صحبت می‌شد، پس از گذشت 40 سال از انقلاب و زمانی که در گام دوم انقلاب قرار داریم باید کمی صریح‌تر با هم صحبت کنیم.

استاندار اصفهان با اشاره به صحبت‌های یکی از بانوان عضو شورای اسلامی روستای مرغ گچی درخصوص تجهیز روستا به دستگاه سونوگرافی گفت: ضمن احترام کاملی که برای همه قائل هستم، به عنوان مثال معتقد نیستم که در خانه بهداشت دستگاه سونوگرافی داشته باشیم و این را توسعه نمی‌دانم چرا که این کار در حوزه تخصص من است؛ اگر می‌خواهیم پُز یا آمار بدهیم، نزدیک انتخابات هرکس برای مردم چیزی بگوید و شعار سر می‌دهد بحث دیگری است.

وی خاطرنشان ساخت: اما زمانی که بحث تخصصی پیش می‌آید، تجهیز خانه بهداشت روستا به دستگاه سونوگرافی، CT یا MRI را نه توسعه بلکه خیانت می‌دانم زیرا کسی که می‌خواهد با این دستگاه کار کند، چه کسی از آن استفاده خواهد کرد و تشخیص می‌دهد، اگر یک فرد غیرمتخصص از این دستگاه استفاده کرد بانوان روستا را از استفاده از دستگاه سونوگرافی و یک متخصص در شهر محروم کرده‌ایم و اسم این کار را هم خدمت می‌گذاریم آیا امکان‌پذیر است که در همه روستاها یک رادیولوژیست مستقر کرد؟

رضایی تصریح کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید از همه ابعاد نگاه کرد توسعه پایدار یک جانبه و به معنی توسعه اقتصادی نیست و زیربنای آن توسعه فرهنگی است، اگر توسعه فرهنگی رخ ندهد توسعه اقتصادی و سیاسی و ... مؤثر نیست، در درمان بحثی به اسم اقتصاد درمان، در دارو اقتصاد دارو و در روستا بحثی به اسم اقتصاد روستا مطرح است و اقتصاددان‌ها باید تبیین کنند.

استاندار اصفهان اذعان داشت: طی سفری که به هیروشیما برای شرکت در همایشی داشتیم، در روز یک پنجم جمعیت هیروشیما هر روز توریست برای دیدن جنایت استکبار جهانی به این منطقه سفر می‌کند، هیروشیما شهری است که دستگاه‌های MRI و CT و سونو در آن ساخته می‌شود، اما در این شهر این دستگاه‌ها وجود ندارد و مردم در صورت نیاز به این دستگاه‌ها باید به شهرهای مجاور مراجعه کنند و معتقدند هزینه اثربخش نیست.

وی گفت: زمانی در اصفهان افتخار ساخت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن داده شده است، مطالعات نشان می‌دهد که تنها زیر 10 درصد این دو صنعت برای اصفهان است، زیرا در زمان ساخت آن‌ها آمایش سرزمین صورت نگرفته است.

رضایی تأیید کرد: کاروان علم با شتاب زیادی در حال حرکت است، دنیا، دنیای علم و فناوری است، ما الان در حال تولید فارغ‌التحصیل هستیم، آیا مراکز آموزشی متعددی که داریم آیا به همه تخصص‌ها به این تعداد نیازمند هستیم، آیا همه فارغ‌التحصیلان ما واقعاً کارآفرین هستند؟

استاندار اصفهان یادآور شد: بحث من این نیست که با دستگاه سونوگرافی مخالف باشم، این بحث توجه همه جانبه و به همه ابعاد توسعه پایدار روستایی است، آیا همان‌طور که در زندگی شخصی خود برای هر کاری به نیاز و هزینه موجود خود توجه داریم آیا در رابطه با توسعه روستا و حتی توسعه شهری به فکر بیت‌المال هستیم و همین برخورد را داریم، فکر نمی‌کنیم در فردای قیامت باید پاسخگو باشیم؟

وی ابراز داشت: مسأله بعدی در خصوص توسعه پایدار روستا این است که برنامه ما برای روستا چیست، اگر یک طرح هادی گذاشتیم کار تمام شد؟ سال 1364 که فرماندار شهرضا بودم معاون عمرانی استانداری وقت مرا به روستایی در فریدون‌شهر برد، دقیقاً در آن روستا هم آب‌لوله‌کشی کشیده و هم مسجد و حمام ساخته شده بود اما چون اشتغال برای افراد روستا ایجاد نشده بود مردم از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده و به شهر مهاجرت کرده بودند.

رضایی اضافه کرد: از این سفر یاد گرفتم و هرکجا رفتم اشتغال‌زایی کردم و پس از اشتغال‌زایی خود همان مردم حمام و مسجد و... را ساختند، باید به این فکر باشیم، مسأله بعدی چگونگی ایجاد اشتغال در روستا است، باید فکری نو مطابق با شرایط روز داشته باشیم، چند وقت پیش میراث فرهنگی در شهر دهاقان 270 خانه را به عنوان خانه‌های بوم‌گردی اعلام کرده بود اسم این کار توسعه نیست و من 240 مورد را از لیست حذف کردم.

استاندار اصفهان افزود: توسعه پایدار زمانی صورت می‌گیرد که مبتنی بر دانش و برنامه باشد، باید برای روستا باید برنامه داشته باشیم اگر هم در روستا منتظر نشستید تا استانداری، فرمانداری و... برای روستا برنامه بدهد باید بدانید که وقت، انرژی، ساختار و... این کار نیست و دهیار و شورا باید برنامه بنویسد.

وی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه دوم سال با تلاش‌های صورت گرفته رقم عمده‌ای در اختیار روستاها قرار خواهد گرفت، من عادت ندارم که قول بی‌فایده بدهم و در این یک سالی که استاندار بودم کلنگ دست نگرفته‌ام و تا روزی که هستم هم دست نمی‌گیرم زیرا معتقدم اول باید کار را انجام داد بعد به مردم تحویل داد.

رضایی با بیان این که زنان نیمی از جامعه نیستند بلکه زنان همه جامعه هستند، تصریح داشت: بانوان می‌توانند نقش بی‌بدیل خود را در اقتصاد روستا نشان بدهند، معتقد نیستم فقط کار یدی باشد اما نقش فکری و ایده پردازی بانوان خیلی مهم است که کمتر به آن پرداخته شده است حضور بانشاط و فعال بانوان در مسائل اجتماعی لازم است.

استاندار اصفهان عنوان کرد: نمود مشارکت بانوان می‌تواند در انتخابات باشد، و من انتظار مشارکت فعال بانوان در سطح استان را دارم، دیدگاهی در خصوص مشارکت در انتخابات هست که رأی دادن با ندادن هر فرد چه فرقی می‌کند، انتخابات یکی از جلوه‌های اراده و اختیار انسان‌ها است که خداوند به آن‌ها عطا کرده است.

وی در ادامه مطرح کرد: خداوند انسان را آزاد خلق کرده و آزادی یکی از موهبت‌های بزرگی است که در کنار حق انتخاب به ما داده شده، پس با استفاده از این حق الهی در واقع سپاس خود را به خدا نشان داده‌ایم که البته این بعد شرعی قضیه انتخابات است، بعد اجتماعی انتخابات در این است که بر اساس قرآن سرنوشت انسان‌ها را باید خودشان تعیین کنند.

رضایی با بیان این که بانوان باید طرح بدهند، نوآوری و مشارکت فعال داشته باشند، گفت: باید سرنوشتمان را خودمان رقم بزنیم، باید دید چه کسی دلسوز است و می‌خواهد برای مملکت کار کند، چه کسی نشان داده که می‌تواند کار بهتری انجام دهد و تخصص و تجربه کار را دارد، چه کسی کمتر شعار داده است و این توانایی در وجود او برای حل‌وفصل مشکلات هست، قهر با صندوق انتخابات قهر با حق آزادی و قدرت اختیاری است که خداوند به ما عنایت کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر