گزارش نشست خبری دهمین جشنواره کاریکاتور «جوان ایرانی»


گزارش نشست خبری دهمین جشنواره کاریکاتور «جوان ایرانی»

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نشست خبری دهمین جشنواره کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» گفت: رهبری بارها با جدیت جوانان را مورد خطاب... ادامه مطلب... نوشته گزارش نشست خبری دهمین جشنواره کاریکاتور «جوان ایرانی» اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نشست خبری دهمین جشنواره کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» گفت: رهبری بارها با جدیت جوانان را مورد خطاب قرار داده‌اند و آنان را امیدها و آینده سازان کشور دانسته و می‌دانند؛ در نتیجه همین بیانات رهبری حوزه هنری بجنورد جشنواره‌ای با عنوان جوان ایرانی برپا کرده‌ است.

به گزارش شیرین طنز ، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری دهمین جشنواره کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» که از سوی حوزه هنری استان خراسان شمالی برپا می‌شود، صبح امروز یکشنبه ۱۲ آبان در حوزه هنری برگزار شد.

این نشست با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، وحید نمازی دبیر اجرایی و مدیر حوزه هنری خراسان شمالی، عباس ناصری دبیر هنری دهمین جشنواره کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» برگزار و هر یک از مسئولین جشنواره به بخش‌های گوناگون آن پرداختند.

شجاعی طباطبایی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت هنرهای تجسمی گفت: از آنجایی که کارتون و کاریکاتور زبانی بین‌المللی است، جاذبه و کاربردهای بالایی در انتقال پیام و مفاهیم دارد.

وی افزود: ناصری و نمازی در ۱۰ دوره برپایی این جشنواره به خوبی توانسته‌اند کار کنند و جوان ایرانی را به سطح ملی برسانند، تا جایی که جشنواره در حال حاضر ظرفیت و توانایی برپایی در ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است.

شجاعی طباطبایی در ادامه به سیاست‌های کلی حوزه هنری در خصوص برپایی جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری آن پرداخت و گفت: سیاست‌های حوزه هنری همواره برگرفته از تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه‌های گوناگون است. همچنین مبحث گام دوم انقلاب مورد توجه جوانان پویا و خلاق کشور است.

وی در همین راستا افزود: رهبری بارها با جدیت جوانان را مورد خطاب قرار داده‌اند و آنان را امیدها و آینده سازان کشور دانسته و می‌دانند. در نتیجه همین بیانات رهبری، حوزه هنری بجنورد جشنواره‌ای با عنوان جوان ایرانی برپا کرده‌اند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: حوزه هنری همواره در حوزه مقاومت فعالیت داشته و در عرصه‌های بین‌المللی کوشا و پویا بوده است. یکی از موفقیت‌های حوزه هنری در این امر به نمایشگاه «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» مربوط می‌شود که منجر به پس گرفتن جایزه صلح نوبل از خانم «آنگ سان سو چی» نخستین مشاور دولتی میانمار و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی این کشور شد، چرا که وی در مقابل کشتار مسلمانان میانمار سکوت کرده بود.

شچاعی در پایان درخصوص تلاش‌های حوزه هنری خراسان شمالی در عرصه کارتون و کاریکاتور کشور گفت: بی‌تعارف باید از حوزه هنری خراسان شمالی قدردانی کنیم که در زمینه کارتون و کاریکاتور با کیفیت و پشتکار قوی فعال است. در خراسان شمالی برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که با برپایی مراسم اختتامیه جشنواره نیز به پایان می‌رسد، جشنواره کار اصلی خود را تازه آغاز می‌کند.

کیفیت آثار و استقبال از جشنواره هرساله افزایش می‌یابد

عباس ناصری دبیر هنری دهمین جشنواره کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» در این نشست با اشاره به نقش و اهمیت عنوان و موضوع این جشنواره گفت: تاکنون جشنواره‌های بسیاری برگزار شده که مختص هنرمندان جوانان بوده است، اما جشنواره‌ای با موضوع مستقیما «جوان ایرانی» به این شکل برگزار نشده است. موضوع جشنواره بسیار مهم و دشوار برای هنرمند و گروه برپایی جشنواره است.

ناصری در ادامه با پرداختن به ویژه برنامه‌های جشنواره گفت: استاد بهمن عبدی از اساتید هنر کاریکاتور و کارتون در دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی تقدیر و تجلیل می‌شود، چرا که اگر امروزه در حوزه کارتون و کاریکاتور حرفی برای گفتن داریم به‌خاطر سال‌ها فعالیت هنری این عزیزان همچون بهمن عبدی و جواد علیزاده است.

وی در خصوص آمار و ارقام شرکت‌کنندگان جشنواره گفت: ۱۶۰هنرمند از ۲۴ استان در این دوره از جشنواره شرکت کردند که ۱۹ هنرمند با آثارشان برنده‌های ما هستند.

ناصری در ادامه به بخش‌های جنبی جشنواره پرداخت و گفت: ورک‌شاپ ترامپیسم یکی از برنامه‌های جنبی جشنواره است. در این جشنواره هر ساله یک جشنواره جنبی برگزار می‌شود که برگزیدگان آن برای سال بعد به عنوان کمک داور دعوت می‌شوند. امسال نیز در نشست‌های داوری سه تن از برگزیدگان دوره قبل به عنوان کمک داور با هدف افزایش آگاهی و تجربه از وضعبت کارتون و کاریکاتور و تجربه‌اندوزی حضور داشتند. این کمک داوران تنها حضور داشته و حق ارائه نظر روی داوری نداشتند.

این هنرمند عرصه کارتون و کاریکاتوز کشور در پایان با اشاره به افزایش سطح کیفی آثار هر دوره از جشنواره جوان ایرانی نسبت به دوره قبل خود گفت: کیفیت آثار این دوره با اینکه موضوع سختی برای آن در نظر گرفته شده است نسبت به دوره‌های گذشته قدرت بیشتری داشته تا جایی که امسال تعداد آثاری که در کاتالوگ جشنواره چاپ کردیم خیلی بیشتر از سال‌های قبل است.

یازدهمین دوره جشنواره «جوان ایرانی» بین‌المللی برپا می‌شود

وحید نمازی دبیر اجرایی و مدیر حوزه هنری خراسان شمالی نیز در این نشست با ابراز خرسندی از پیشروی درست و موفق جشنواره جوان ایرانی گفت: جشنواره‌ای که از یک شهرستان کار خود را آغاز کرده است و امروز در سطح ملی برپا می‌شود، با در نظر گرفتن اهمیت رسانه‌ای و توانایی هنر کارتون و کاریکاتور شکل گرفت. حال اینکه چرا از کارتون و کاریکاتور استفاده کردیم به نزدیکی زبانی میان مردم و این هنر به لحاظ فهم راحت و سریع و از همه مهمتر حس نوستالژی آنها با آثار چاپ شده در روزنامه‌ها و مجلات قدیمی و امروزی مربوط می‌شود.

نمازی در ادامه و در معرفی برخی اهداف جشنواره گفت: تولید محور و موضوع محور بودن، عدم استفاده از آثار آرشیوی، توزیع حداکثری آثار به سراسر کشور، جریان سازی، و ابداعات تازه، از ماموریت‌های این جشنواره است.

مدیر حوزه هنری خراسان شمالی با تاکید بر موفقیت جشنواره در جریان‌سازی افزود: جریان‌سازی در مورد این جشنواره به خوبی انجام شده است، چرا که شاهد برپایی دهمین دوره آن با افرایش استقبال هستیم. همچنین ارتباط مستمر میان جشنواره با هنرمندان و تعامل سازنده با اساتید کارتون و کاریکاتور از دیگر برنامه‌های سازنده این جشنواره است.

نمازی در ادامه افزود: ایجاد شبکه توزیع و عرضه آثار، برپایی دو دوره مسابقه برداشت و فهم از آثار به نمایش گذاشته شده در جشنواره‌ جوان ایرانی، رادیو و پادکست، سایت تخصصی و اطلاع‌رسانی جشنواره، استفاده از ظرفیت‌های گوناگون فضایی برای به نمایش گذاشته شدن آثار نیز، از دیگر اقدامات جشنواره است.

دبیر اجرایی جشنواره افزود: اعتماد به جوان ایرانی آن چیزی است که رهبری بارها روی آن تاکید داشته و دارند. ایشان بیش از ۴۰ بار در بیانات خود جوان ایرانی را حلّال تمامی نیازهای کشور دانسته است. در نتیجه ما نیز جشنواره را با موضوع جوان ایرانی برپا کردیم که تاکنون به این شکل به آن پرداخته نشده است.

نمازی در پایان گفت: در نظر داریم دوره آتی جشنواره کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» را به صورت بین‌المللی برپا کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل شب قدر | 110 عکس نوشته زیبا برای شب های قدر