مسدودی حساب بانکی و چگونگی رفع آن


علل مسدود شدن حساب بانکی و به تبع آن چگونگی رفع انسداد حساب بانکی نیز متعدد است.

به گزارش بنکر (Banker)، مهم ترین این علل به شرح زیر می باشد.

۱- مقررات داخلی بانک ها:مانند راکد ماندن طولانی مدت حساب یا ناقص بودن مشخصات شناسایی مشتری که با مراجعه به بانک معمولا قابل حل هستند.
۲- دستور مرجع قضایی
در این نوشته به برخی از مهم ترین علل مسدودی حساب های بانکی و نحوه رفع آن می پردازیم.
علل مسدودی حساب بانکی از سوی مراجع قضایی:
از جمله اقدامات تامینی که جهت حفظ حقوق مردم و به ویژه خواهان یا شاکی در مراجع قضایی اعم از دادسرا، دادگاه های بدوی و تجدید نظر امکان آن وجود دارد صدور دستور مسدود کردن حساب بانکی افراد به میزان مورد دعویست. در مواردی مختلف قانون این امر را به عنوان تکلیف یا اختیار برای مراجع قضایی در نظر گرفته است:

دعاوی حقوقی:
۱- مبلغ چک، سفته و برات با درخواست دارنده و در صورت وجود شرایط مقرر قانونی قاضی را مکلف می کند که قبل از رسیدگی به موضوع حساب صادر کننده را به میزان مورد مطالبه مسدود نماید.
۲- در مورد مطالبات عادی در صورت پرداخت خسارات احتمالی خوانده که از سوی دادگاه تعیین می گردد امکان مسدود کردن حساب به میزان مطالبه شده برای خواهان وجود دارد.
۳- در صورت صدور حکم قطعی در دادگاه به پرداخت وجه علیه متهم یا خوانده و عدم حضور یا عدم پرداخت محکوم به از سوی وی امکان توقیف مبلغ محکوم به از حساب محکوم به نفع شاکی یا خواهان هموراه وجود دارد.

دعاوی کیفری:
دادسرا می تواند مبلغ شکایت شده را در حساب مشتکی عنه توقیف کند. این موضوع به ویژه در دادسرای جرایم رایانه ای زمانی که نقل و انتقالات اینترنتی مشکوکی رخ داده و شاکی خصوصی موضوع را پیگیری نماید مرسوم و متداول است.
در امور کیفری جهت تسریع در رسیدگی، حضور سریع تر متهم و حفظ حقوق شاکی به ویژه در زمانی که مشتکی عنه به درستی شناخته شده نیست دستور مسدودی حساب از سوی دادسرا صادر می گردد و این دستور جهت اجرا از طریق بانک ها حسب مورد به اداره آگاهی، کلانتری ها و از سوی دادسرای جرایم رایانه ای به پلیس فتا ارجاع می گردد.

رفع مسدودی از حساب بانکی:
دعاوی حقوقی:
۱- در صورتی که حساب شما قبل از صدور رای قطعی مسدود شده است بهتر است با ارائه سریع دفاعیات موثر و قانع کردن قاضی جهت رفع مسدودی اقدام نمایید.
۲- در صورتی که رای قطعی صادر شده و حساب شما جهت پرداخت محکوم به مسدود شده است باید سریعا جهت پرداخت اقدامات لازم را به عمل آورید.

دعاوی کیفری:
در شکایت های کیفری در صورت مسدودی حساب پس از تحقیق از بانک مربوطه در خصوص مرجع صادر کننده دستور مسدودی حساب حضور سریع و موثر در دادسرا و شعبه مسدود کننده بسیار مهم می باشد.
در خصوص جرایم رایانه ای حتی اگر متهم اصلی نباشیدبه صرف واریز وجه به حساب ممکن است دستور توقیف مبلغ مورد شکایت در حساب و در جرایم مهم تر دستور توقیف کل حساب از سوی دادسرای جرایم رایانه ای صادر گردد.
در نظر داشته باشید برخی از دعاوی حقوقی به تبع دعوای کیفری در دادسرا و دادگاه های کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرند و دستورات لازم از این مراجع صادر می شود.
با توجه به اینکه علل مسدودی حساب متعددند و رفع انسداد حساب نیز به تبع آن ممکن است راهکار های مختلفی را بطلبد بهتر است در صورت مواجهه با وکیل متخصص مشورت نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور