رفقای ویژه با ترددهای ویژه در آزادی!


با وجود تغییرات مثبتی که در روند برگزاری لیگ نوزدهم فوتبال صورت گرفته اما هنوز معضل رفیق‌بازی در ورزشگاه‌ها پابرجاست.

به گزارش ایسنا، سازمان لیگ فوتبال پیش از لیگ نوزدهم برای باشگاه‌ها سه شرط گذاشت تا لیگ برتر پس از رعایت این شروط آغاز شود. شروط سازمان لیگ پیرو مصوبه شورای امنیت ملی کشور و الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا در سیستم مجوز حرفه‌ای برای مجهز شدن ورزشگاه‌های لیگ برتری به تجهیزات لازم جهت کنترل نظم عمومی و تضمین ایمنی و امنیتی هواداران بود.

با این که باشگاه‌ها مامور اجرای شروط سازمان لیگ شدند اما نباید از نقش یگان ویژه به عنوان بازوی امنیتی و انتظامی فوتبال ایران گذشت. با آغاز لیگ برتر و انجام تغییراتی در برگزاری لیگ برتر، یگان ویژه‌ هم تغییراتی در روند فعالیتش به خصوص از نظر رفتاری داشت. با این حال علیرغم اینکه برگزاری لیگ برتر با اشکالات عمده‌ای مواجه است، عملکرد یگان ویژه هم با انتقاداتی روبرو است.

مهم‌ترین انتقاد به عملکرد یگان ویژه‌ به خاطر نبودن پروتکل و قانونی مشخص درباره حیطه اختیارات این یگان است که اگر هم وجود دارد، برای هواداران فوتبال و اصحاب رسانه شفاف نیست. این موضوع باعث شده که خیلی اوقات، سوءتفاهماتی بین نوع برخوردهای یگان ویژه و طرف مقابل ایجاد شود و منجر به به وجود آمدن برخی دلخوری‌ها از این نوع فعالیت یگان ویژه در استادیوم‌ها شود.

از طرفی با وجود همه تغییرات مثبتی که در یگان ویژه وجود دارد، هنوز هم ناهماهنگی‌ها یا به عبارت درست‌تر رفیق‌بازی‌هایی رخ می‌دهد که عملکرد این یگان را زیر سوال می‌برد. برای نمونه، پس از پایان دیدار پرسپولیس و ماشین‌سازی و در حین برگزاری مراسم اهدای جام سوپرجام سرخ‌پوشان پایتخت، یگان ویژه به خاطر برگزاری نشست خبری پس از بازی، دری که خبرنگاران از آن عبور و مرور می‌کنند را باز کرد و به عده‌ای از خبرنگاران اجازه رفتن به سالن نشست خبری را داد اما پس از چند دقیقه در را بست و بی‌اعتنا به درخواست باقی خبرنگاران برای رفتن به سالن نشست خبری، اعلام شد که به آن‌ها دستور داده شده که دیگر رفت و آمدی از در مذکور صورت نگیرد.

اما پس از دقایقی مشخص شد که این دستورات و قوانین یک تبصره هم دارد، چرا که افرادی غیرمرتبط که ظاهرا دوست یا آشنایی در بین برخی افراد ذی‌نفوذ دارند، این دستورات در مورد آن‌ها اجرا نمی‌شود.

در همان صحنه مذکور، درست چند دقیقه پس از ممانعت از رفت و آمد قانونی خبرنگاران، دو نفر به همراه چند کودک به ورودی "در" مراجعه کردند و پس از یک تماس و چند ایما و اشاره، مامور یگان ویژه به آن‌ها اجازه ورود داد. البته این اتفاق فقط این یک بار صورت نگرفته و با حضور در میکسدزون ورزشگاه‌های مختلف، می‌توان شاهد پدیده رفیق‌بازی و حضور افراد متفرقه در این منطقه از ورزشگاه‌ها بود.

در مجموع، این دست اتفاقات نشان می‌دهد که هنوز اشکالات زیادی در برقراری نظم در ورزشگاه‌ها وجود دارد و راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای حرفه‌ای مانده است. اشکالاتی که فقط به رفیق‌بازی‌ محدود نمی‌شود، زیرا با گذشت 9 هفته از لیگ برتر هنوز هیچ فرد خاطی در ورزشگاه‌ها توسط دوربین‌های امنیتی که نصب شده شناسایی نشده؛ افرادی که سر پورحمیدی، دروازه‌بان استقلال و کنعانی‌زادگان، مدافع پرسپولیس را شکستند.

در هر صورت امید است که به مرور این اشکلات رفع شود و روزی برسد که هواداران در کمال امنیت و نظم بتوانند به ورزشگاه بروند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا