بیش از 800 هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است


بیش از 800 هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

رشت-ایرنا-رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی بیش از 800 هکتار از پهنه آبی تالاب بین المللی انزلی را فرا گرفته است.

احسان هادی پور غروب شنبه در حاشیه جلسه با روستاییان آبکنار در خصوص مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تالاب انزلی جدای مشکلات ورود فاضلاب و پس آب ها ، گیاهان مهاجم همچون آزولا و سنبل آبی نیز رشد زیادی در آن داشته به گونه ای که این مشکل امروزبه مرز بحران رسیده و ممکن است زودتر از عوامل دیگر این تالاب را از بین ببرد .

وی با اشاره به وجود محدودیت های منابع مالی، لجستیکی و نیروی انسانی دستگاه های دولتی افزود: برای مقابله با این غده سرطانی باید با استفاده از ظرفیت جوامع محلی حاشیه تالاب و با کشف توانمندی های آنان ، در راستای مقابله با سنبل آبی از آنان کمک گرفت.

هادی پور تاکید کرد: باید بومیان حاشیه تالاب و کسانی را که از آن منفعت می برند نسبت به مخاطراتی که این تالاب بین المللی را تهدید می کند آگاه ساخت تا هرچه بهتر و سریعتر در راستای مقابله با این گیاه برآیند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بندرانزلی در راستای مقابله با سنبل آبی گفت: اوج کلونی های سنبل آبی در غربی ترین ضلع تالاب در منطقه سنگاچین موجود است و باید بگویم بیش از ۸۰۰ هکتار از تالاب انزلی به شدت به این گیاه آلوده است و به دلیل سیلاب های اخیر این گیاه به سایر جاهای تالاب نیز سرایت کرده است.

هادی پور با اشاره به لزوم تلاش همه مردم و مسئولان برای مقابله با این گیاه مهاجم در راستای حفظ تالاب بین المللی انزلی و معیشت بومیان از گیاهان مهاجم افزود: هم اکنون برای جمع آوری کامل گیاه سنبل آبی به سه دستگاه دروگر این گیاه، سه دستگاه بیل میکانیکی و چهار دستگاه شناور بارکاز برای انتقال آن به خشکی نیازمندیم .

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی خاطر نشان کرد: در جلسه پدافند غیرعامل شهرستان مصوب شد که کمیته مقابله با سنبل آبی با عضویت بیش از ۲۰ تن از مدیران کل استان به ریاست فرماندار در فرمانداری بندرانزلی تشکیل و برنامه عملیاتی هرکدام از دستگاه های مربوطه مشخص و معلوم شود هرکدام از سازمان ها و نهاد ها چه وظایفی دارند.

ورود فاضلاب ها به تالاب انزلی از جمله تهدیدهایی است که تالاب با آن مواجه است و بیشتر فاضلاب های شهرستان های رشت و صومعه سرا و انزلی وارد این تالاب می شود که علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی و ورود مواد شیمیایی مختلف به این تالاب و بازگشت آن به چرخه زندگی مردم ، آثار زیان باری در راستای نابودی تالاب بر جای می گذارد .

علاوه بر ورود پسماندها و رسوبات و فاضلاب ها به تالاب و همچنین پسروی آب خزر که باعث کاهش شدید عمق تالاب بین المللی انزلی شده، در چهار سال گذشته این تالاب با مشکل جدیدی به نام گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی مواجه شده است .

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست که وقتی وارد اکوسیستم آبی می شود ظرف مدت دو هفته می تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته گل با ۲۰ گل می تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می تواند زنده بماند.

تالاب بین المللی انزلی ۲۵هزار هکتار مساحت دارد که بیش از ۸۰ درصد (۱۹هزار هکتار)از پهنه این تالاب در حوزه سرزمینی شهرستان بندرانزلی واقع است و این تالاب با وجود اینکه در سال ۱۹۷۵ جزو اولین تالاب های ثبت شده در فهرست کنوانسیون بین المللی رامسر بود ولی متاسفانه در سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب های در معرض نابودی قرار داده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژل مانیکور برای سلامت ناخن مضر است؟