شبکه‌های اجتماعی؛ عاملی در کاهش عزت نفس افراد


گروه اجتماعی ــ یک پژوهشگر اجتماعی گفت: افراد همواره به‌دنبال بهانه‌ای برای بروز ویژگی‌ها و خصلت‌های خود هستند تا در نقطه تمرکز قرار گیرند، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار‌ها لزوماً عامل نیستند، اما قطعاً کمک‌کننده و تشدید‌کننده بوده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی؛ عاملی در کاهش عزت نفس افرادغلامرضا اطمینان، پژوهشگر اجتماعی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص فلسفه استفاده از برنامه‌های ادیت و فیلتر عکس و رواج این مسئله در جامعه به خصوص میان جوانان، گفت: در تمام مراحل زندگی و دوره‌های مختلف، همواره افرادی وجود دارند که آنچه در ظاهر از آنان دیده می‌شود با آنچه که در درون آن‌ها بوده، کاملاً متفاوت است و خود واقعی انسان‌ها با آنچه که نمایش داده می‌شود تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه در این میان برخی انسان‌ها همواره به‌دنبال نمایش دادن و بازی کردن نقش هستند، تصریح کرد: در دین نیز به این مسئله در قالب «نفاق» پرداخته شده است، نفاق به معنای همین اختلاف میان ظاهر و باطن افراد است و جامعه‌شناسان معتقدند هرچقدر مقدار این اختلاف و تفاوت کمتر و کمرنگ‌تر شود، سلامت اجتماعی انسان بیشتر خواهد بود، به عبارت دیگر افراد سالم‌تری در جامعه خواهیم داشت.

افراد منفی‌نگر در خصوص برداشت دیگران نگران هستند

این پژوهشگر اجتماعی و استاد جامعه‌شناسی در مشهد بیان کرد: علت این مسئله، لزوماً اعتماد به نفس افراد نبوده، اما اعتماد به نفس و عزت نفس می‌توانند این رفتار‌ها را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر این عوامل شخصیتی، اختلالات شخصیتی نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند. افرادی که از جسم، ظاهر و یا هویت فردی و اجتماعی خود برداشت منفی داشته‌اند، طبیعتاً در مورد قضاوت و برداشت دیگران از خود نگران خواهند شد و افراد نگران هستند تا مورد توجه قرار نگیرند.

اطمینان بیان کرد: حوزه دیگر این رفتار در اجتماع بروز داده می‌شود، وقتی نکات مثبت و داشته‌های افراد در جامعه، خانواده و دیگر محیط‌ها دیده نشود و مورد توجه قرار نگیرد، آنان به‌دنبال بهانه‌ای برای بروز این ویژگی‌ها و خصلت‌ها هستند تا در نقطه تمرکز قرار گیرند، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌‎افزار‌ها لزوماً عامل نیستند، اما قطعاً کمک‌کننده بوده‌اند.

وی افزود: سالانه افراد زیادی در نقاط مختلف جهان دست به عمل‌‌های زیبایی و تغییر در جسم و ظاهر خود می‌زنند تا به ظن خود مورد توجه و تحسین دیگران قرار گیرند، افرادی وجود دارند که به همین ظن اجتماعی بیمار شده‌اند. این افراد در همین جامعه و به دلیل عدم توجه جامعه به شاخص‌ها و ویژگی‌های مهم افراد بیمار شده‌اند.

این پژوهشگر اجتماعی اظهار کرد: به اعتقاد من، خانواده نقش بسیار مهمی در رفع چنین مشکلاتی خواهد داشت؛ چرا که افراد در طول زندگی خود بیشترین ارتباط را با اعضای خانواده خود داشته‌اند، همچنین خانواده در مراحل ابتدایی تربیت افراد قطعاً اثرات زیادی خواهد داشت و اگر به الگو‌های رفتاری این افراد توجه کنیم، قطعاً با مشکلات و مسائلی در خانواده آنان مواجه خواهیم شد.

تأثیر صداوسیما در ارائه الگو‌های ناپخته‌ در جامعه

اطمینان بیان کرد: بخش دیگر این مسئله به آموزش و پرورش، مدارس و دانشگاه‌ها بازخواهد گشت، مادامی که اساتید و معلمانی که در محیط‌های آموزشی دچار مشکلاتی شامل خود‌کم‌بینی، اعتماد به نفس پایین و... باشند، قطعاً خروجی چنین آموزش و تربیت‌های افرادی با عزت نفس بالا نخواهد بود. عوامل دیگری نیز تأثیرگذار خواهند بود، عواملی چون صداوسیما، سینما، الگو‌های ناپخته وارد شده در جامعه و نشان دادن زندگی نمایشی افراد در قالب واقعیت و برجسته کردن آنان، مشکلات زیادی را در افراد جامعه درونی و نهادینه خواهد کرد.

وی ادامه داد: انسان سالم، انسانی است که بدون قید و شرط به دیگران عشق بورزد، بسیاری از افراد تحصیل‌کرده و دارای مقام و منسب در جامعه دچار نگرانی‌های خاصی از جمله نگرانی از برملا شدن خود واقعی دارند، چنین افرادی در واقع توانایی اقتصادی دارند اما فاقد توانایی در حوزه اجتماعی، احساسی، عاطفی و باور‌های دینی هستند.

این پژوهشگر اجتماعی و استاد جامعه‌شناس بیان کرد: علاوه بر ائمه اطهار(ع) افراد دیگری به‌عنوان الگو و نمونه در جامعه وجود دارند، در میان افراد ساده اطراف خود قطعاً افرادی را با ظاهر و باطن یکسان پیدا خواهیم کرد تا به‌عنوان الگو و نمونه از آنان پیروی کنیم.

اطمینان بیان کرد: در تمام اقشار و زمینه‌های مختلف، نمی‌توان ریشه چنین مشکلاتی را به اعتماد به نفس، عزت نفس و دیگر مشکلات شخصیتی نسبت داد؛ چرا که باید به بررسی تمامی طیف‌های موجود پرداخت. هیجان‌طلبی، محک زدن دیگران، خودشکوفایی، مورد تشویق قرار گرفتن از سوی جامعه، ناآگاهی لازم از شرایط و رو نهادن جامعه به‌سوی رفتار‌های سطحی نیز از دیگر عوامل تشدیدکننده و مؤثر در این حوزه هستند.

وی گفت: شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند تا روابط سطحی، تکراری و غیرعمقی در گستره وسیعی از جامعه تشدید شوند که در نهایت منجر به نمایشی زندگی کردن افراد و توجه محض آنان به ظواهر خواهد شد. این مسئله در مجموعه افراد مختلف با سطح اجتماعی متفاوت، قطعاً تغییر پیدا خواهد کرد و این مشکلات همواره از دیدگاه بیماری قابل بررسی نیست، بلکه می‌تواند ناشی از نادیده گرفته شدن توانایی آنان توسط دیگران باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن