بی‌احترامی به اعتقادات دینی مردم جمهوری آذربایجان در دهه پایانی ماه صفر


بی‌احترامی به اعتقادات دینی مردم جمهوری آذربایجان در دهه پایانی ماه صفر

یکی از سنت‌های پسندیده در کشور آذربایجان این است که در دو ماه محرم و صفر مردم از کارهایی که بیانگر شادی و سرور است خودداری می‌کنند.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته خبر بسیار تاسف بار برگزاری جشنواره موسیقی جاز توسط وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان در شهر باکو همزمان با دهه آخر ماه های محرم و صفر، دل های عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین و تمام مسلمانان به ویژه مردم مسلمان جمهوری آذربایجان را به درد آورد. مطابق اخبار رسانه های جمهوری آذربایجان این جشنواره در تاریخ ۱۸ اکتبر، سالروز تصویب بیانیه استقلال جمهوری آذربایجان که همزمان با شب اربعین حسینی [۲۰ صفر] بود، شروع شده است و اوج برگزاری جشنواره نیز روز ۲۷ اکتبرهمزمان با سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام [۲۸ صفر]خواهد بود.

این جشنواره همزمان با ایام عزاداری مسلمانان در دهه پایانی ماه صفر در شرایطی برگزار می شود که در ۲۰ اکتبر نیز در پارک «مرکز حیدرعلی اف» در باکو، کنسرت چند تن از خوانندگان موسیقی مبتذل این کشور برگزار شد. در این کنسرت، امین آقالاروف، خواننده یهودی نیز به اجرای برنامه پرداخته بود.

بی‌احترامی به اعتقادات دینی مردم جمهوری آذربایجان در دهه پایانی ماه صفر

به طور مشخص بر اساس مستندات و شواهد انکارناپذیر مردم مسلمان جمهوری آذربایجان هر سال که می گذرد علی رغم وجود فشارها و محدویت های گسترده در کشورشان بیشتر با فرهنگ و هویت دینی خود ارتباط برقرار می کنند و با جان و دل پذیرای ارزش های اسلامی می شوند. بی تردید شرکت گسترده و پرشورعامه مردم در مراسمات عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در ماه محرم و صفر به ویژه در روزهای عاشورا و تاسوعا و شرکت عاشقانه و مخلصانه در اجتماع و راهیمایی عظیم اربعین حسینی یک شاخص مهم و اساسی برای ارزیابی این ادعا به شمار می رود. حتی می توان به طور قطعی ادعا کرد فرهنگ و معارف اسلامی و شیعی در این کشور مسلمان در حال شکل دهی و جهت دهی به سنت ها و فرهنگ عمومی در جامعه است.

به عنوان شاهد مثال، یکی از سنت‌های پسندیده در کشور آذربایجان این است که در دو ماه محرم و صفر به احترام این که این دو ماه، ماه‌های حزن و اندوه و عزاداری اهل بیت علیهم السلام و مسلمانان به حساب می آید، مردم از کارهایی که بیانگر شادی و سرور است خودداری می‌کنند. مثلا مراسم عقد یا عروسی را برگزار نمی‌کنند و سعی دارند یا قبل از این دو ماه یا بعد از اتمام این دو ماه، مراسم جشن را بر پا ‌کنند.

بی‌احترامی به اعتقادات دینی مردم جمهوری آذربایجان در دهه پایانی ماه صفر

بی تردید درکشور آذربایجان که اکثریت مردم آن را شیعیان و مسلمانان تشکیل می دهند، متولیان امور فرهنگی همچون وزارت فرهنگ در برنامه ریزی ها و اقدامات خود باید خواسته ها، ارزش ها و اعتقادات دینی مردم خود را بیشتر مد نظر قرار دهند و متناسب و هماهنگ با سنت های رایج و پسندیده جامعه خود گام بردارند. در غیر این صورت طبیعی است که شاهد بروز شکاف و تعارضات اساسی بیشتر میان سنت و فرهنگ عمومی جامعه از یک طرف و متولیان فرهنگی (حاکمیت) از طرف دیگر خواهیم بود، آنچان که امروز شاهد آن هستیم.

در هر حال برگزاری جشنواره موسیقی جاز در دهه آخر ماه های محرم و صفر، بی احترامی بسیار بزرگی به مقدسات مذهبی، ارزش ها و اعتقادات دینی مردم مسلمان آذربایجان و تمام مسلمانان جهان مخصوصا حدود تلقی می شود. اگراین اقدام وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان را سهوی تلقی کنیم [در خوشبیانه ترین حالت] امیدواریم در اقدامات و برنامه های آینده خود این خطای بزرگ را اصلاح نماید؛ هر چند بسیار سخت می توان سهوی بودن ماجرا را باور و به تجدید نظر متولیان فرهنگی دولت جمهوری آذربایجان امیدوار بود.

** محمدرضا کفاش جمشید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر