سود سپرده به کما رفت


 سود سپرده به کما رفت

این روزها خبری با استناد به پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی منتشر شده است.

به گزارش بنکر (Banker)، البته، بحث دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی بحث تازه‌ای نیست، بحثی است قدیمی که هر از چندی از سوی سیاستگذاران اقتصادی، کارشناسان و مسئولان مطرح می شود اما هنوز وضعیت پرداخت مالیات در ایران به گونه ای است که بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران مالیات پرداخت نمی‌کند و شمار فراریان مالیاتی همواره دغدغه‌ای برای مجریان و قانونگذاران تلقی می شود.
دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی در حالی مطرح می‌شود که اقتصاد ایران هنوز طی چهار دهه گذشته حریف غول تورم نشده و هر از چندی قدرت نمایی غول تورم مناسبات رفتاری مرم را تحت تاثیر قرار داده و بنیان‌های اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
دریافت مالیات از سود سپرده در بسیاری از کشورها سابقه دارد اما ساختار بانکی در این کشورها تفاوتی ماهوی با ایران دارد و مشکل تورم نیز در این کشورها طی این سال ها رفع شده است. هر چند افزایش پایه‌های مالیاتی یکی از مهمترین خواسته اهداف پیش بینی شده به منظور کاهش وابستگی به نفت و اداره اقتصاد بر پایه درامدهای مالیاتی است اما به نظر می رسد اقتصاد ایران هنوز مهیای اجرای این موضوع نیست. وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی هر دو موضوع دریافت مالیات از سود سپرده را تکذیب کرده‌اند.
وحید شقاقی شهری نظری دیگر در این خصوص دارد. وی می‌گوید می توان سقف خاصی را برای دریافت سود از سپرده‌های بانکی تعیین کرد و به عنوان مثال اعلام کرد دارندگان سپرده هایی با مبلغ بالاتر از یک میلیارد یا ... مشمول پرداخت مالیات بر سود می‌شوند.
وی گفت: این اقدام به عدالت نزدیک تر است اما مقاومتی جدی برابر این موضوع وجود دارد. به گفته وی می‌توان مالیاتی پلکانی را در این حوزه تدارک دید اما تقوی در این خصوص گفت: راه فرار در این بخش بالاست، افراد یا با افتتاح حساب های متعدد سعی می کنند از زیر بار پرداخت سود فرار کنند و هم ممکن است خروج سرمایه‌ها به مقصد بازارها رونق گیرد.
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، مهدی تقوی، استاد دانشگاه نیز در این خص3وص می گوید: اگر قرار باشد سود سپرده یا بانکی مشمول مالیات شود، لازم است ابتدا دولت و قانونگذار اصلاحات ساختاری در سیستم بانکی را مد نظر قرار دهند و سپس با مهار تورم، افزایش امید به آینده و همچنین ممانعت از کسب سود واهی در بازارها وارد عمل شوند و در نهایت سرفصل دریافت سود از سپرده و حتی سهام را به سرفصل های مالیاتی اضافه کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی به هیچ‌وجه صحت ندارد.عبدالناصر همتی با بیان این مطلب اظهار داشت: این موضوع را من هم در برخی سایت‌ها دیدم و هیچ‌گونه بحثی در دولت و سایر مراجع مهم تصمیم‌گیری اقتصادی مطرح نشده است.وی ادامه داد که همچنین برنامه‌ای برای اخذ مالیات از سود سپرده‌ها نداریم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار بودن هر طرحی برای اخذ مالیات از سپرده های بانکی و سود سپرده ها را تکذیب کرد.فرهاد دژپسند درباره ادعای مطرح شده در در برخی رسانه‌ها مبنی بر برنامه وزارت اقتصاد برای اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و سود آنها افزود: در طرح قانون مالیات‌های مستقیم نیز تاکنون چنین موضوعی مطرح و بررسی نشده است.برخی رسانه ها امروز ادعا کرده بودند سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت اقتصاد در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بدنبال اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام هستند.
دفتر سخنگوی دولت با صدور اطلاعیه‌ای انتشار اخبار در خصوص اخذ مالیات از سود سپرده‌گذاران بانکی را رد کرد.در این اطلاعیه آمده است: بار دیگر انتشار یک خبر نادرست در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها موجبات برخی نگرانی‌ها را فراهم کرد. نخست اینکه هیچ تصمیمی در دولت و در وزارت اقتصاد در این خصوص اتخاذ نشده است. دوم، طرحی که در مجلس برای اختصاص یک درصد از درآمد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها برای آموزش تصویب شده، مطرح و قرار شد مراتب مخالفت دولت با این طرح به شورای محترم نگهبان منعکس شود.دفتر سخنگوی دولت از رسانه‌ها خواسته است در زمان انتشار خبر اخلاق رسانه ای را رعایت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید