نگاهی به حضور زائران پیاده در اربعین و دهه آخر ماه صفر


نگاهی به حضور زائران پیاده در اربعین و دهه آخر ماه صفر

مشهد- ایرنا- آمارها نشان می‌دهد سالهای اخیر حضور و شرکت زائران پیاده در مراسم اربعین در کربلا و همچنین پیاده‌روی آنان در روزهای آخر ماه صفر برای زیارت حرم مطهر امام هشتم (ع) روند افزایشی داشته است.

امسال بیش از چهار میلیون نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین و بیش از نیم میلیون نفر زائر پیاده در مراسم دهه آخر ماه صفر در مشهد شرکت کردند. حضور در این مراسم شیعه و سنی نداشته و از کشورهای مختلف بوده است.

به عنوان نمونه روز چهارم آبان ماه امسال افزون بر هزار و ۲۰۰ نفر از هموطنان اهل‌سنت ساکن استان‌های ‌هرمزگان، کردستان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مسیر میدان شهدای مشهد تا حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را پیاده طی کردند.

افزایش معنویت

رییس اداره فرهنگی و تربیتی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان به خبرنگار ایرنا گفت: در زمینه پیاده روی برای زیارت حضرت امام رضا (ع) از امام جواد (ع) نقل شده است که هر اذیت و زحمتی که زائر در مسیر زیارت امام هشتم (ع) ببیند باعث حرام شدن آتش جهنم بر بدن او می‌شود.

محسن پیشاهنگ افزود: سختی و زحمت در پیاده روی برای زیارت بیش از راه‌های دیگر است. هر چه سختی انجام کار نیک بیشتر باشد به همان میزان هم ثوابش بیشتر است.

وی اظهار داشت: زائران پیاده با عمل خود علاقه قلبی خویش به ائمه اطهار (ع) را نشان می‌دهند و با اینکه کسی آنها را مجبور به پیاده روی و تحمل مشقت‌های راه نکرده است با جان و دل در این مسیر گام برمی‌دارند و به دنبال افزایش درجات معنوی خود هستند.

وی با اشاره به حضور میلیونی دلداگان اهل بیت (ع) در مراسم اربعین حسینی گفت: در باره پیاده روی برای زیارت حضرت امام حسین (ع) روایات بسیار وجود دارد از جمله روایتی از حضرت امام صادق (ع) که می‌فرمایند کسی که پیاده به زیارت حضرت اباعبدالله (ع) برود به ازای هر قدم یک حسنه برای او نوشته، یک گناه از او پاک و یک درجه بر درجات او افزوده می‌شود.

پیشاهنگ افزود: در غیر اربعین هم در زمینه ثواب زیارت سیدالشهدا (ع) روایات مختلف نقل شده که همه این ثواب‌ها به شرطی است که از حادثه عاشورا درس بگیریم و اهداف حضرت امام حسین (ع) و راه ایشان را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه شکوه بیش از پیش پیاده روی اربعین مقدمه‌ای برای آمادگی جهت ظهور حضرت امام زمان (عج) است اظهار داشت: در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) مردم باید از نظر علمی و بصیرتی آماده باشند و پیاده روی اربعین یکی از این مسیرهاست.

مصداق تولا و تبرا

عضو کمیسیون تخصصی تبلیغ حوزه علمیه خراسان هم گفت: یکی از قالب‌های افزایش معنویت فردی و اجتماعی پیاده روی برای زیارت است چون به نیت خیر بوده و تقویت کننده جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام احمد صابری تولایی افزود: در پیاده روی اربعین و دهه آخر ماه صفر اجتماع دینی زائران شکل می‌گیرد و چون تقویت کننده جامعه اسلامی است از منظر کلیات شعائر دینی مورد قبول است.

وی اظهار داشت: انسان‌ها تشنه معنویت و در پی رفع عطش خود در این زمینه هستند. پیاده روی یکی از قالب‌های کسب معنویت است و از آنجا که هر پدیده جدید با جذابیت همراه است مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند برطرف کننده این تشنگی باشد. به همین دلیل سال به سال بر جمعیت زائران پیاده افزوده می‌شود.

وی گفت: با توجه به خاص بودن زیارت حضرت امام رضا (ع) افرادی که نمی‌توانند در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا حضور پیدا کنند دنبال جایگزین هستند و آن حضور در پیاده روی برای زیارت حضرت امام هشتم (ع) است.

حجت الاسلام صابری تولایی نقش رسانه‌ها در اقبال مردم به پیاده روی اربعین و دهه آخر ماه صفر را مهم دانست و افزود: رسانه‌ها باعث شور و شوق و سوق دادن مردم به این سو می‌شوند.

وی اظهار داشت: نکته دیگر در اقبال بیش از پیش زائران پیاده، بی‌تکلف بودن پیاده روی و کم هزینه و ساده بودن آن است و این امر نیز افراد را به شرکت در آن ترغیب می‌کند.

وی گفت: عده‌ای که عمیق‌تر فکر می‌کنند اثر بزرگ پیاده روی را جریان سازی این حرکت می‌دانند اینکه بدانیم حضور در اربعین چه کسی را ناراحت و چه کسی را خوشحال می‌کند مهم است زیرا امام زمان (عج) خوشحال و دشمنان و ضد انقلاب از این حرکت ناراحت می‌شوند.

عضو کمیسیون تخصصی تبلیغ حوزه علمیه خراسان افزود: دشمنان ابتدا سعی کردند با تکذیب و عدم پوشش خبری مراسم اربعین با این حرکت برخورد کنند و سپس در لاک تخریب وارد شدند به این ترتیب که نقص‌ها و کمبودها را پوشش دادند و از سوی دیگر به دنبال تحریف اربعین بودند و گفتند این مراسم حکومتی و سیاسی است و در آخر فرافکنی کردند و در این راه اخبار دیگر را مهم و بزرگ جلوه دادند تا مراسم میلیونی اربعین در حاشیه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: پیاده روی اربعین یکی از مصادیق تولا و تبراست. دشمنان را عصبانی و دوستان اهل بیت (ع) را خوشحال می‌کند و مومنان نیز به دنبال جایی هستند که به دشمن ضربه بزنند و غیرت آنها علیه دشمن ارضا شود.

شرکت طفل و سالمند در پیاده روی دهه آخر صفر

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) هم با بیان اینکه هر سال از قشرها و سنین مختلف در پیاده روی دهه آخر ماه صفر در مشهد شرکت می‌کنند گفت: امسال یک پیرزن ۸۳ ساله ویلچرسوار و یک طفل سه ماهه در آغوش مادر، بزرگترین و کوچکترین زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر بودند.

حسین رضایی افزود: طی دهه پایانی ماه صفر امسال ۲ هزار و ۶۶۰ کاروان از ۲۱ استان و سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان وارد مشهد شدند افزود: تعداد زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر امسال نسبت به پارسال ۱۴.۴۵ درصد افزایش داشت.

وی اظهار داشت: امسال برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده ۲۰ هزار خادم جمعیت خدمتگزار از مشهد و ۱۱ استان دیگر در ۳۲۰ ایستگاه صلواتی کوچک و بزرگ جاده‌های ۶ گانه منتهی به مشهد مستقر شدند و به زائران پیاده خدمات فرهنگی، درمانی، اسکان، تغذیه و دیگر خدمات رفاهی ارائه کردند.

وی گفت: همه این اقدامات و تامین امنیت، اسکان و بهداشت محیط زائران جز با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مسئول امکان‌پذیر نیست و امسال تلاش شد زائران برای حضور در مراسم پایانی دهه آخر ماه صفر با کمترین مشکل مواجه شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهمیت پایگاه صهیونیستی نواتیم در چیست؟