موعظه امین وحی به پیامبر(ص)/ ثروت و اولاد چه زمانی انسان را از خدا باز نمی‌‌دارد؟


موعظه امین وحی به پیامبر(ص)/ ثروت و اولاد چه زمانی انسان را از خدا باز نمی‌‌دارد؟

شفقنا –  ایکنا نوشت: شیخ حسین انصاریان با اشاره به موعظه امین وحی به پیامبر(ص) گفت: موعظه او این بود که «احبب ما شئت فانک مفارقه»؛ هرچه را که در این دنیا می‌‌خواهی دوست داشته باش، اعم از اینکه مال یا زمین یا زن و فرزند باشد، اما بدان که روزی از آن جدا خواهی شد. ثروت و اولاد زمانی […]

موعظه امین وحی به پیامبر(ص)/ ثروت و اولاد چه زمانی انسان را از خدا باز نمی‌‌دارد؟

شفقنا – ایکنا نوشت: شیخ حسین انصاریان با اشاره به موعظه امین وحی به پیامبر(ص) گفت: موعظه او این بود که «احبب ما شئت فانک مفارقه»؛ هرچه را که در این دنیا می‌‌خواهی دوست داشته باش، اعم از اینکه مال یا زمین یا زن و فرزند باشد، اما بدان که روزی از آن جدا خواهی شد. ثروت و اولاد زمانی من را از خدا باز نمی‌‌دارد که محبت من درست و متعادل باشد، اما اگر سر به افراط کشید، خدا و قیامت کنار گذاشته می‌‌شود.

مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع)، ۷ آبان با سخنرانی حجت‌‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، از اساتید برجسته اخلاق، در حسینیه آیت‌‌الله بروجردی برگزار شد.

وی بیان کرد: مواعظ جبرئیل به رسول خدا(ص) پنج قسمت بود که به دلیل عظمت آن مواعظ، فقط یک قسمت از آن بیان شد، اما قسمت دوم موعظه امین وحی به پیامبر(ص) این بود که فرمود: «احبب ما شئت فانک مفارقه». هرچه را که در این دنیا می‌‌خواهی دوست داشته باش، اعم از اینکه مال یا زمین یا زن و فرزند باشد اما بدان که روزی از آن جدا خواهی شد. البته که محبت به اشیاء و اشخاص طبیعی است و ایرادی هم ندارد. اما از یک طرف باید توجه کرد که این محبت به افراط کشیده نشود. اگر به افراط کشیده شود یک سایه سنگینی روی قیامت انسان می‌‌اندازد و به قول خداوند در قرآن، انسان را از خدا و ارزش‌‌ها باز می‌‌دارد.

انصاریان در ادامه تصریح کرد: اگر محبت، آلوده به افراط شود ضرر دارد، ولو اینکه ظاهر محبت و تبعات آن شیرین است، اما باطناً ضرر می‌‌زند. در یک آیه‌‌ای فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ». پول داشتن ایرادی ندارد و گذران زندگی با پول و متاع است که خود خداوند آن را قرار داده که جزء زمینه‌‌های زندگی است؛ لذا مال شیرین است و ایرادی هم ندارد. اولاد را نیز خداوند به انسان می‌‌دهد و فرزند نیز جزء شیرینی‌‌های زندگی است. اما خداوند فرمود مواظب باشید که این پول و فرزند شما را از من که اصل هستم و مجموع نعمت‌‌ها فرع است باز ندارد.

ثروت و اولاد چه زمانی از خدا باز نمی‌‌دارد؟

این استاد برجسته اخلاق بیان کرد: ثروت و اولاد چه زمانی من را از خدا باز نمی‌‌دارد؟ زمانی که محبت من یک محبت درست و متعادل باشد، اما اگر سر به افراط کشید، خدا و قیامت کنار گذاشته می‌‌شود. مصادیقش نیز فراوان است و وقتی که به مال، محبت افراطی داشته باشیم آلوده به ربا و اختلاس و کم‌‌فروشی می‌‌شویم. اما اگر علاقه ما به مال متعادل باشد به سمت حرام نمی‌‌رویم. لذا باید مال را به عنوان نعمت خدا نگاه کنیم و آن را نیز برای خدا هزینه کنیم و اگر این طور بود و با این نیت کار کردیم و خواستیم که برای زن و فرزند زحمت حلال بکشیم، طبق بیان رسول خدا(ص) مانند مجاهد در راه خدا خواهیم بود.

این استاد برجسته اخلاق در ادامه افزود: اگر کسی بالای منبر بگوید که ای مردم، پول را دوست نداشته باشید، حرف بی‌‌ربطی است چون خلاف فطرت و طبیعت خداآفریده است و اینجا نباید نفی کرد، بلکه باید تعادل ایجاد کرد. باید با پول طوری تعامل داشت که آخرت را تباه نکند و با زن و فرزند نیز باید تا جایی محبت برقرار باشد که بین ما و خدا مانع نشود.

زنان قانع سنتی و مدرن

وی با اشاره به داستانی بیان کرد: حدود ۴۰ سال قبل در یک شهری منبر می‌‌رفتم که تعداد متدینین آنجا بالا بود و آن آقایی که من را دعوت کرده بود، یک خانه خشتی و آجری داشت. به من گفت این خانه برای پدرِ مادرم است. یعنی این مرد با همسرش در این خانه سکونت داشتند و می‌‌گفت پدرِ مادر من نیز در بازار شهر معروف به امانت بود. با اینکه معروف به امانت بود، اما همسرش هر روز تا زمان مردن پدر، نان و چای شوهر را که می‌‌داد، تا دم در او را بدرقه می‌‌کرد و به او می‌‌گفت من و این بچه‌‌ها در لباس و خوراک و زینت قانع هستیم و مواظب باش که به سمت حرام نروی. اینها زنان و مادران قدیم ما بودند و البته الآن نیز زنان بزرگوار در تهران و … کم نیستند که زندگی را بر اساسی می‌‌گردانند که همسرانشان در مضیقه نیفتند تا به دنبال حرام بروند.

انصاریان تصریح کرد: دوست داشتن طبیعی است و خدا این را داده است اما باید مال را تا جایی دوست داشت که از حلال دنیا زندگی او تأمین شود. زن و فرزند را نیز باید تا جایی دوست داشت که به رابطه با خداوند لطمه‌‌ای وارد نشود.

دوست داشتنی‌‌هایی که قطع می‌‌شود

وی در ادامه افزود: اینها را بیان کردم که موعظه جبرئیل را معنا کنم. فرمود ای رسول خدا(ص) هرچه را که می‌‌خواهی دوست داشته باش و تازه اگر ارتباط قلبی تو با مال و … یک ارتباط عاشقانه صحیح باشد و هیچ کدام بین تو و خدا حائل نشوند، اما بدان که عاقبت از همه این اشیا و اشخاصی که دوست داری باید جدا شوی. یعنی روزی می‌‌رسد که با دیدن چهره ملک الموت رابطه تو را با تمام دوست داشتنی‌‌هایت قطع می‌‌شود.

انصاریان تصریح کرد: وقتی آدم کنار پول و زن و بچه، با خدا و برای خدا زندگی کند تنها نمی‌‌ماند و تنها محبوبی که جدایی از او معنا ندارد، خداوند است که معشوق ابدی و دائمی است، اما بقیه محبوب‌‌ها دائمی نیستند و هیچ کدام نیز با ما وارد برزرخ نمی‌‌شوند. مال عالم برای عالم می‌‌ماند و دنبال آدم نمی‌‌آید و اگر انسان بخواهد پول برای او بماند باید آن را تبدیل به ارز قیامتی کند. اگر انسان پول اضافی را در کار خیر صرف کند، یعنی پول را به همراه خود برده است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا