حافظ و گوته با اوضاع نابسامان اجتماعی در ستیز بودند


حافظ و گوته با اوضاع نابسامان اجتماعی در ستیز بودند

موسوی گفت: حافظ و گوته با تشابهاتی چون اوضاع نابسامان اجتماعی و سیاسی، تعصبات خشک و تاریک اندیشانه‌ زمان خود در ستیز بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «عبدالرزاق موسوی» در آئین آغاز به کار هفته فرهنگ آلمان در آرامگاه حافظ گفت: تحقیق، تفحص و تأمل در راستای شناخت شخصیت‌های مؤثر در میان ملت‌ها می‌تواند میزان و معیاری قابل اعتنا برای شناخت هر چه بهتر آنان باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در این میان با قیاس این شخصیت‌ها و تأثیرات متقابل مستقیم و یا غیرمستقیم آنها بر یکدیگر، فارغ از بُعد مکان و زمان، می‌توان قضاوتی نسبتاً عادلانه پیرامون زبان مشترک ملت‌ها داشت.

وی با توجه به موضوع جلسه و حضور مهمانان از کشور آلمان اضافه کرد: چه زبان مشترکی زیباتر، تاثیرگذارتر، شیواتر و دلنشین‌تر از دلدادگی که از قله‌های رفیع ادبیات و هنر غرب به خالق بزرگ ادبیات مشرق زمین متصل باشد.

موسوی تاکید کرد: صحبت پیرامون شخصیت رفیعِ «گوته» به عنوان یک اندیشمند، متفکر، هنرمند و شاعر بزرگ غربی که ابتدا از طریق آیات قرآن کریم با فرهنگ شرق آشنا شد و سپس با ادبیات سعدیِ شیرین‌سخن و بعدتر و بیشتر حافظ لسان‌الغیب این آشنایی را عاشقانه به یک ارتباط معنوی و روحانی مبدل کرد، آنقدر آسان نیست که در این زمان اندک و البته با مطالعاتی سطحی بتوان به آن پرداخت.

وی ادامه داد: قرابت و دلداگی گوته به حافظ و ادبیات شرق تا آنجا عمق یافت که در سن 65 سالگی دیوان شرقی را نوشت که در رابطه با تاثیر شعر ایران بر ادبیات آلمان از بهترین نمونه‌هاست.

موسوی اضافه کرد: 2 اندیشمند با چندین قرن فاصله زمانی و هزاران کیلومتر فاصله مکانی، یکی در شرق و دیگری در غـرب عالم، با تشابهاتی چون اوضاع نابسامان اجتماعی و سیاسی، تعصبات خشک و تاریک اندیشانه‌ زمان خود در ستیز بودند و هر 2 دوستدار جمال و حقیقت بودند و کمال مطلق یعنی خدا را می‌جستند.

رئیس شورای شهر شیراز گفت: به نظر می‌رسد ما تاکنون از این ظرفیت بزرگ، برای تبدیل یونیفرم‌های جنگ و ستیز به دست دوستی و محبت، به قدر کافی بهره نبرده‌ایم در حالیکه بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و تبدیل سربازخانه‌های جنگی به اتاق‌های گفتگو نیز از رسالت‌های مشترک فرهیختگان 2 کشور است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده با درک بهتر از اندیشه‌ والای حافظ شیرازی و گوته‌ بزرگ، گام‌هایی بهتر برای تقریب ملت‌ها و دولت‌ها، علی‌الخصوص 2 ملت بزرگ شرق و غرب، ایران و آلمان برداشته شود.

گفتنی است هفته فرهنگ آلمان تا ۱۳ آبان ماه جاری در شیراز به مناسبت دویستمین سالگرد تالیف دیوان غربی - شرقی ادامه دارد.

پایان پیام/664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی