تاثیر دوراندیشی حافظ و گوته بر جوامع


تاثیر دوراندیشی حافظ و گوته بر جوامع

برتشولد گفت: دوراندیشی و رواداری حافظ و گوته تمامی جوامع را فرا گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «میشاییل کلور برتشولد» در برنامه آغاز هفته فرهنگ آلمان به میزبانی شیراز (شامگاه پنجشنبه 9 آبان) با خواندن این شعر حافظ که «بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم» بیان کرد: در دویستمین سالگرد تالیف دیوان «غربی – شرقی» که آن را جشن می گیریم، موضوع فراتر از این هاست.

سفیر آلمان با بیان اینکه «دیوان غربی – شرقی» گوته یک نماد است، تصریح کرد: این کتاب ارزشمند نماد تساهل و تسامح و تقریب یکدیگر در شرق و غرب جهان هستی است.

وی با اشاره به اینکه حافظ در سده چهاردهم میلادی دنیایی شاعرانه از دوستی و عشق خلق کرده است، گفت: حافظ و گوته تنها ادیب و شاعر نبودند بلکه آزاده به شمار می روند.

سفیر آلمان، دور اندیشی و رواداری این شاعران را شامل تمام جوامع دانست و افزود: آنها به جای مرزبندی های رایج، صخره های فرهنی را شکافتند.

وی اضافه کرد: گوته از کنار گذاشتن تکبر و سختگیری و وسواس سخن می گفت که از خصایص ایرانی ها و آلمانی ها است.

سفیر آلمان تفاهم 2 جانبه را راه حل گذر از چالش های کنونی برشمرد و گفت: شرق و غرب دیگر دشمن نیستند زیرا این را گوته می گوید.

وی در ادامه بیان کرد: من به ویژه از شور و شوق شیرازی ها بسیار خوشحالم و از پیمان دوستی میان شهرهای «شیراز» و «وایمار» خرسندم که این امر در راستای ایده همزاد و دوقلو بودن این شهرهای فرهنگی است.

در ادامه این مراسم که مورد استقبال شهروندان شیراز و فرهیختگان آلمانی قرار گرفت، کوارتت موسیقی «کلنکه» با هنرنمایی هنرمندان شهر «وایمار» آلمان در تالار حافظ برگزار شد.

پایان پیام/664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!