روی مزیت‌های آذربایجان‌شرقی به خوبی سرمایه‌گذاری نشده است


روی مزیت‌های آذربایجان‌شرقی به خوبی سرمایه‌گذاری نشده است

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بر روی مزیت‌های استان به خوبی سرمایه‌گذاری نشده است، افزود: یک درصد معادن جهان در استان قرار گرفته و معادن غنی زیادی داریم که اگر خام فروشی نکرده و بهره‌برداری کنیم، با اهمیت‌تر از نفت خواهد بود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای اداری استان در این رابطه افزود: تا سال گذشته در استان خام‌فروشی می‌کردیم اما امیدواریم تمهیداتی لحاظ شود که دیگر شاهد ممنوع شدن خام فروشی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه عدالت، علاوه بر این‌که در بین افراد یک جامعه لحاظ شود، باید عدالت منطقه‌ای و توزیعی هم وجود داشته باشد، اظهار کرد: در فصل سوم اقتصاد مقاومتی بر عدالت منطقه‌ای تاکید شده است.

وی با تاکید بر این‌که بررسی شاخص‌های مختلف در بین استان‌ها نشان‌گر نوعی ناعدالتی بوده و توسعه ما نامتوازن است، گفت: طی ۲۰ سال گذشته با وجود اینکه دولت‌های متفاوتی روی کار آمده‌اند اما تفاوت معنی‌داری در کاهش این نابراری اتفاق نداده است.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه ما یک استان نیمه توسعه یافته هستیم و توزیع اعتبارات عمومی مناسب نبوده و بودجه استان از متوسط کشوری پایین‌تر است، گفت: یکی از ابزارهای تحقق عدالت منطقه‌ای، توزیع مناسب اعتبارات عمومی است. بودجه استان در سال گذشته پایین‌تر از متوسط کشوری بود.

وی با اشاره بر اینکه ناکافی بودن امکانات منجر به مهاجرت نخبگان شده و یکی از علل سیر نزولی شاخص‌هاست، افزود: بالاترین نرخ بیکاری را بین فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم و نخبگان ما از این استان مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که سهم جمعیتی به ۴.۹ درصد کاهش یافته اما سهم مالی استان کمتر از ۳.۵ درصد شده است، افزود: علاوه بر این، با مشکلات دیگری از قبیل حاشیه‌نشینی و شغل‌های دوره‌گردی مواجه هستیم، این درحالی است که مزیت‌های بسیاری در استان وجود دارد.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه روزگاری آذربایجان‌شرقی دروازه آسیا به اروپا بود اما اکنون در بن بست قرار گرفته‌ایم و تمامی راه‌های مواصلاتی ما بسته است، گفت: امکانات ترانزیت کالا و لجستیکی می‌تواند بسیار درآمدزا باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که معدن نفلین‌سینیت سراب پنج میلیون تن ذخایر داشته و در حالی که آلومینات کاربرد بسیاری در صنعت خودرو سازی و... دارد از خارج کشور وارد می‌شود، متذکر شد: در گینه آفریقا یک معدن بوکسیت خریده‌اند که ۳۸۰ کیلومتر با ساحل فرق دارد، در حالی که اگر آن سرمایه را در کشور به کار می‌گرفتیم، بهترین آلومینا را در داخل تولید می‌کردیم.

وی در ادامه به اهمیت اجرای قوانین تاکید کرد و اظهار کرد: قانون، قانون است و قانون بودجه نیز اگر بخواهد تغییراتی را لحاظ کند و تعدیل شود، باید به منشاء اولیه برگردد.

پورمحمدی با تاکید بر این‌که طبق قانون برنامه ششم باید حساب‌های مالی تمامی صنایع و معادن فعال در همان استان‌ها باشد، اظهار کرد: در مورد مس کارهایی کرده‌ایم اما این اتفاق در استان نمی‌افتد.

وی در خاتمه بیان کرد: ۸۵ درصد بودجه کشور در تهران بوده و ۱۵ درصد به استان‌ها می‌رسد که بخش عمده آن تکلیفی است، در نتیجه نمی‌توان مشکلات اساسی استان را حل و فصل کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !