در ایالت متحده تقریبا 1 تا 2 درصد یا بیشتر، از جمعیت این کشور نسبت به بادام زمینی حساسیت دارند این یعنی تقریبا 3 میلیون نفر. این اعداد در حال افزایش نیز می باشد. در دو دهه ی اخیر، حساسیت به بادام زمینی بیش از 4 برابر شده است. در سال 1997، از چهار دهم درصد به 1.4 درصد افزایش یافت و از سال 2008 تا 2010 این ارقام به بیش از 2 درصد رسید. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به راه های مقابله با حساسیت به بادام زمینی و دلایل حساسیت می پردازیم.

6 راه طبیعی برای کاهش حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی بین چه کسانی رایج است؟

حساسیت به بادام زمینی در بین کودکان زیر 3 سال رایج تر می باشد. ریسک گسترش آلرژی تا 7 درصد در بین خواهر و برادرانی که این مشکل را دارد، افزایش خواهد یافت. این امر علت قرار گرفتن بادام زمینی در بین 8 غذای آلرژی زا شده است. این غذاها عبارتند از تخم مرغ، ماهی، آجیل های درختی، صدف، سویا و گندم.

چیزی که ایجاد ابهام می کند این است که هیچ توضیحی برای این که چرا این غذاها در بین غذاهای ایجاد کننده آلرژی قرار گرفته اند و تعداد آن ها روبه افزایش است. تحقیقات جدید توصیه می کنند که از مصرف بادام زمینی در سنین کم خود داری کنید.

تحقیق اخیر ثابت کرده است که مصرف مقدار کمی پروتئین بادام زمینی به همراه مکمل های پروبیوتیک می تواند به طور چشمگیری از میزان آلرژی به بادام زمینی و حساسیت آن در کودکان بکاهد.

خوشبختانه، در ماه ژانویه سال 2017 موسسه ملی حساسیت و بیماری های عفونی دستور کار و راهنمایی را برای والدین و متخصصین منتشر کرد که در آن به غذاهایی که حاوی بادام زمین می باشند و خوردن آن برای کودکان کم سن مضر نمی باشد اشاره کرده اند.

اگر شما و یا یکی از اعضای خانواده از این آلرژی رنج می برید، درمان های طبیعی برای از بین بردن علائم حساسیت به بادام زمینی مانند کره بادام زمینی وجود دارد.

بادام زمینی چیست؟

بادام زمینی در واقع نوعی حبوبات می باشد که از دانه های خوراکی آن تهیه می شوند. برخلاف بیشتر گیاهان، بوته های بادام زمینی زیر زمین رشد می کنند. همین امر موجب انتخاب این اسم برای او شده است.

اگرچه به صورتی فنی بادام زمینی کی آجیل محسوب نمی شود، اما مردم دوست دارند که آن را جز گروه آجیل های درختی تقسیم بندی کنند از جمله بادام و گردو. در امریکا بادام زمینی و کره آن یک انتخاب رایج و محبوب از بین آجیل ها می باشد.

طرفداران این خوراکی

بادام زمینی و کره بادام زمینی سوخت و ساز بدن شما را حمایت می کنند و موجب کاهش چربی وقتی که آن ها را با امگا 3 مصرف می کنید خواهند شد. مانند دانه های کتان و دانه های چیا.

بادام زمینی منبعی غنی از اسید چرب امگا 6، فیبر رژیمی، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، آهن، ویتامین B6 و منگنز می باشد. در ادامه چندین مقاله که نشان داده اند بادام زمینی برای بدن مورد نیاز است را مشاهده خواهیم کرد:

تحقیقی در سال 2010 منتشر شد و نشان داد که مصرف بادام زمین، هر دو نوع بادام زمینی و آجیل درختی آن، موجب کاهش بیماری های قلبی و عروقی خواهند شد و کاهش ایجاد سنگ های صفراوی در هر دو جنس و دیابت در زنان می گردد. تحقیقات اندکی نشان می دهند که آجیل ها تاثیرات مفیدی بر روی فشار خون، کلسترول، سرطان و التهاب دارد.

تحقیق دیگری در سال 2015 به این نتیجه رسید که مصرف آجیل بویژه مصرف بادام زمینی موجب کاهش مرگ و میر و بیماری های قلبی عروقی بخصوص در گروهی از افراد که جز طبقه ضعیف جامعه می باشند می شود.

6 راه طبیعی برای کاهش حساسیت به بادام زمینی

نکات منفی مصرف بادام زمینی

خوردن بادام زمینی و کره بادام زمینی مشکلاتی نیز ایجاد می کنند از جمله:

زیرا بادام زمینی غنی از چربی امگا 6 و مقدار کمی چربی امگا 3 می باشد. این امر موجب عدم تعادل در مقدار این دو اسید چرب در بدن خواهند شد. این مشکل معمول و امروز امریکایی ها می باشد.

دیگر مشکل به دلیل مصرف کره بادام زمینی این است که بادام زمینی در زمین رشد می کند و رطوبت زیادی به خود می گیرند که خود موجب گسترش مایکوتوکسین ها و قارچ می گردند. قارچ موجود در بادام زمینی می تواند قارچی به نام آلفاتوکسین را رشد دهد که بر سلامت روده شما تاثیر خواهد گذاشت.

بادام زمینی می تواند موجب حساسیت غذایی، سندروم روده ضعیف و کندی سوخت و ساز گردد. علت این اتفاق این است که آلفاتوکسین با پروبیوتیک های موجود در روده به مبارزه می پردازد و در نتیجه به روده و سلامت دستگاه گوارش آسیب وارد می کند. این گفته بیشتر در مورد کره بادام زمینی که طبیعی نیستند صادق است.

دلیل ایجاد التهاب در سیستم ایمنی کودکان و واکنش نشان دادن به بادام زمینی وجود همین قارچ ها می باشد.

افرادی که نسبت به بادام زمینی آلرژی ندارند، از خوردن بادام زمینی هایی که پتانسیل وجود قارچ در آن ها وجود دارد باید خودداری کنند. می توانید از بادام زمینی هایی که به صورت وحشی و در جنگل ها می رویند استفاده کنید. این نوع بادام زمینی ها در رطوبت زمین رشد نمی کنند و بالاتر از سطح زمین قرار دارند در نتیجه میزان قارچ در آن ها کمتر خواهد بود.

علائم حساسیت به بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی یکی از واکنش های جدی و سریع بدن نسبت به مواد غذایی می باشد.

طبق دانشگاه آلرژی، آسم و ایمیونولوژی آمریکا، آلرژی به بادام زمینی علائم زیر را دارد:

خارش پوست و کهیر ( کهیر ها می توانند کوچک یا بزرگ باشند) خارش و احساس سوزش اطراف دهان یا گلو آبریزش از بینی تهوع آنافلاکیسز ( کمتر رایج است)

آنافلاکسیز شدیدترین واکنش بدن نسبت به مواد حساسیت زا می باشد. این حالتی بسیار خطرناک است و حتی تهدید کننده زندگی و حیات فرد می باشد.

آنافلاکسیز بسیار به ندرت اتفاق می افتد اما علائم آن بسیار جدی و خطرناک است.

علائم آنافلاکسیز عبارت است از:

تنفس سخت تورم گلو کاهش ناگهانی فشار خون کبودی پوست یا لب ها غش سرگیجه مشکلات گوارشی

آنافلاکسیز را می توان با تزریق سریع اپینفرین ( آدرنالین) درمان کرد.

6 راه طبیعی برای کاهش حساسیت به بادام زمینی

در خلاف این که اطلاعات در مورد علائم آلرژی نسبت به غذاها افزایش یافته است، باز هم آنافلاکسیز ایجاد شده ناشی از حساسیت غذایی موجب مراجعه تعداد زیادی اط افراد به بیمارستان می شود و افراد زیاد به این موارد توجه نمی کنند.

تخمین زده شده است که تقریبا 30 هزار آنافلاکسیز ناشی از غذا در امریکا مشاهده شده است. مرکز اورژانس سالانه 200 مرگ ناشی از این مشکل را گزارش می کند. که بیشترین عاملان ایجاد کننده آنافلاکسیز ( بیش از 80 درصد) بادام زمینی و کره بادام زمینی می باشد.

درمان حساسیت به بادام زمینی

تنها و بهترین راه برای درمان آلرژی به ماده ی غذای حذف آن از رژیم غذایی می باشد. با این وجود، درمان هایی طبیعی برای رفع آلرژی وجود دارد که با دنبال کردن آن ها می توانید علائم آلرژی را بهبود ببخشید.

Quercetin

این درمان نشان داده است که آلرژی به غذاهای مشخصی را از بین برده است از جمله بادام زمینی. تحقیقی در مجله آلرژی ایران منتشر شده است. در این تحقیق آنالیزهای آسم و سیستم ایمنی بدن بر روی موش های آزمایشگاهی که به بادام زمینی حساسیت دارند صورت گرفته است. بعد از 4 هفته موش ها با مصرف 50 میلی گرم از Quercetin به صورت روزانه درمان شده اند.

محققان دریافتند که Quercetin به طور کامل بادام زمینی را که موجب لغو تمام واکنش های ایجاد کننده آنافلاکسیز می شود. بر طبق این یافته Quercetin می تواند به عنوان یک روش درمانی از بین برنده علائم آلرژی های غذایی باشد.

ایمنوتراپی دهانی

در چند سال اخیر، تحقیقات زیادی در زمینه ایمنوتراپی دهانی نسبت به درمان آلرژی به بادام زمینی انجام شده است. در سال 2018، تحقیقاتی انجام شد و به این نتیجه رسیدند که ایمنوتراپی دهانی در کودکان و بزرگسالانی که حساسیت شدیدی به بادام زمینی دارند، می تواند علائم آن را کاهش دهد.

این سومین مرحله از سری آزمایش های انجام شده بر روی تاثیر ایمینوتراپی دهانی بود. در این مرحله بیماران دارویی با دوز کم از بادام زمینی دریافت می کنند.

در زیر گزیده ای از این تحقیق را برای شما شرح خواهیم داد:

در این تحقیق 551 نفر که به بادام زمینی آلرژی داشتند شرکت کردند. بیشترین آن ها بین رده سنی 4 تا 17 سال بودند. این بیماران دارویی به نام AR101 با دوز بسیار کمی برای 24 هفته دریافت می کردند.

در انتهای درمان 67 درصد از بیماران بهبود یافته و 4 درصد از آن ها قادر بودند که دوز کمی از بادام زمینی یا پروتئین آن 600 میلی گرم را مصرف کنند در حالی که علائم آن ها بسیار محدود می باشد. افرادی که از ایمینوتراپی دهانی استفاده کردند علائم حساسیت کمتری بعد از مصرف بادام زمینی تجربه کردند.

در مرحله ای که خروج از چالش غذایی نامیده می شد مشاهده کردند 25 درصد از افرادی که 600 میلی گرم بادام زمینی یا مقدار بیشتری پروتئین آن را مصرف کرده اند علائم حساسیت در آن ها متوسط است.

نتایج تحقیقی که برای سه سال به طول انجامید در سپتامبر 2019 منتشر شد. این مطالعه تاثیر ایمینوتراپی دهانی بر آلرژی نسبت به بادام زمینی را مورد بررسی قرار داد.

مراحل این مطالعه به صورت زیر بود:

120 بیمار که نسبت به بادام زمینی آلرژی داشتند و بین رده سنی 7 تا 55 سال بودند در این آزمایش شرکت کردند. به صورت اتفاقی آن ها را به سه گروه تقسیم کردند. به یک گروه 4 هزار میلی گرم پروتئین بادام زمینی برای 104 هفته داده شد. گروه دوم 4 هزار میلی گرم پروتئین بادام زمینی برای 104 هفته و سپس 300 میلی گرم به صورت روزانه برای 52 هفته داده شد. گروه سوم آرد جو دریافت کردند.

محققان دریافتند که ایمینوتراپی دهانی قادر به کاهش حساسیت زایی در افراد بیمار می شود و قطع درمان حتی اگر میزان بادام زمینی مصرفی روزانه کم باشد موجب برگشت حساسیت ها به صورت شدیدتر خواهد شد.

در انتهای تحقیق، مشاهده کردند که بیشتر علائم مربوط به دستگاه گوارش و مشکلات پوستی بود. از 120 نفر 90 نفر مشکل گوارشی و از 120 نفر 50 نفر مشکل پوستی داشتند که با گذر زمان این مشکلات بهبود خواهند یافت. در تمام مدت این تحقیق تنها دو نفر علائم خطرناک حساسیت را تجربه کردند.

مطالعاتی از این قبیل چنان موفق بوده اند که مشاور FDA این روش را به عنوان راهی برای درمان آلرژی بادام زمینی توصیه کرده است. دارویی با نام Palforzia نوعی از ایمینوتراپی دهانی می باشد که بیمار را در معرض دوز بالایی از پروتئین بادام زمینی قرار می هد تا بتواند با گذر زمان آن را هضم و با آن سازگاری پیدا کند.

6 راه طبیعی برای کاهش حساسیت به بادام زمینی

پروبیوتیک ها

همان طور که دانشمندان تحقیق کرده اند ریزباکتری های روده نقش مهمی در ایجاد تعادل سیستم ایمنی بدن بازی می کنند. پروبیوتیک ها فاید بسیاری برای روده انسان ها دارند. پروبیوتیک ها قادر به ایجاد کلنی ها و ذخیره آن ها در روده می باشند.

اخیرا تحقیقات بسیاری در مورد نقش پروبیوتیک ها در جلوگیری و درمان بیماری های آلرژی انجام شده است. برخی از یافته های آن ها به قرار زیر می باشد:

مطالعه ای در سال 2005 نشان داد که، پروبیوتیک ها موجب کاهش اگزمای اتوپیک می شوند. در درمان نوزادان از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس استفاده شده است. مطالعات اخیر نشان داده اند که وقتی که پروبیوتیک ها با مقداری از پروتئین بادام زمینی ترکیب می شوند، تبدیل به نوعی ایمینوزیشن دهانی می شوند که حساسیت و آلرژی به بادام زمینی را کاهش می دهد.

مطالعه ای دیگر در سال 2015 منتشر شد که در این تحقیق از 62 کودک در بازه سنی 1 تا 10 سال شرکت داشتند. بر روی این کودکان هر دو درمان به کمک مکمل پروبیوتیک و ایمینوتراپی دهانی انجام شد. از بین این کودکان 89.7 درصد نسبت به بادام زمینی هیچ حسی نداشتند و 82 درصد بدنشان نسبت آن پاسخ نداد. بدین مفهوم که مشکلات پوستی ناشی از حساسیت به بادام زمینی کاهش یافت.

محققان به این نتیجه رسیدند که ترکیب پروبیوتیک ها با مقدار بسیار اندکی از پروتئین بادام زمینی تغییراتی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند و آن ها را با بادام زمینی بیشتر سازگار می کند. تحقیق دیگری در سال 2017 کودکانی را که به بادام زمینی حساسیت داشتند را تحت درمان های پروبیوتیک و ایمینوتراپی دهانی قرار دادند. مدت این پژوهش 2 تا 4 سال بود.

67 درصد از کودکان قادر به خوردن بادام زمینی بعد از اتمام پروژه می باشند. 4 نفر از 24 کودک بعد از متوقف کردن درمان باز هم نسبت به بادام زمینی حساسیت داشتند اما هیچ کدام دچار آنافلاکسیز نشد. محققان بعد از این پروژه به این نتیجه رسیدند که این نوع درمان قادر به سرکوب آلرژی بادام زمینی می باشد.

بروملین

بروملین خاصیت ضد التهابی و ضد تورمی دارد و از دیرباز به همین از آن استفاده می کردند. مطالعه ای در سال 2013 به بررسی تاثیر بروملین بر بیماری های نظیر آسم، آلرژی غذایی و درماتیتیس پرداخته است. آن ها دریافتند که بروملین علائم آلرژی را محدود خواهد کرد و داده ها نشان دادند که بروملین خاصیت ضد التهابی و ضد آلرژی دارد.

این خواص مفید بروملین می تواند به افرادی که از آلرژی رنج می برند کمک خواهد کرد و علائم آلرژی را در آن ها کاهش می دهد.

مکمل های مولتی ویتامین

تحقیقات نشان داده اند کودکانی که برخی از غذاها آلرژی دارند در خطر رشد ضعیف و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی هستند. کودکانی که آلرژی غذایی دارند دچار کمبود ویتامین D مس، زینک و سلنیوم می باشد. کودکانی که آلرژی غذایی دارند 3 تا 7 روز غذای لبنی می تواند کمبود این ویتامین ها را جبران کند. مطمئن شوید که کودک تان تمام مواد ریز مغذی مورد نیاز را دریافت می کند. زیرا این مواد به بهبود سیستم ایمنی کمک می کنند.

6 راه طبیعی برای کاهش حساسیت به بادام زمینی

مصرف بادام زمینی و ایجاد آلرژی در نوزادان

تحقیقی در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد. در این تحقیق 640 نوزاد (در بازه سنی 4 تا 11 ماه) که دارای بیماری های اگزما، آلرژی به تخم مرغ یا هر دو، تحت نظر گرفته شدند. از بین آن ها به صورت تصادفی عده ای را برای مصرف یا عدم مصرف بادام زمینی تا 60 ماهگی انتخاب کردند.

چیزی که محققان به آن رسیدند آن بود که هر چه زودتر علائم حساسیت به بادام تشخیص داده شود، تداوم این آلرژی در کودکان کاهش خواهد یافت و سیستم ایمنی بدن شان کمتر به این ماده غذایی واکنش نشان خواهد داد.

این تحقیق پیشنهاد می کند شما می توانید ریسک ابتلا به آلرژی بادام زمینی را در کودکان خود در سنین بالا تر کاهش دهید به شرط این که در دوران نوزادی از کره بادام زمینی استفاده کرده باشند. با این برخی از مراحل نیاز به مراقبت و آگاهی زیاد نسبت به این مسئله دارد که باید توسط یک پزشک انجام شود.

در سال 2017، متخصصان سلامتی، توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری های نوزادان حمایت شدند و راهنمایی برای کلنیک آن ها منتشر کردند تا آن ها در انجام این تست راهنمایی کند. راهنمایی هایی در مورد غذای نوزادان در سنین بسیار کم به آن ها ارائه شد.

3 نوع متفاوت پیشنهاد بر اساس خطرات تهدید کننده نوزادان

نوزادانی که در خطر بالای آلرژی می باشند ( نوزادانی که مبتلا به اگزما، آلرژی به تخم مرغ یا هر دو هستند) باید از غذاهایی حاوی بادام زمینی در بازه سنی 4 تا 6 ماه استفاده کنند. از این که از دستورات متخصص کودک پیروی می کنید مطمئن شوید. متخصص ممکن است تست خون برای تشخیص آلرژی انجام دهند یا تستی بر اساس سلامت و سابقه بیماری نوزاد توصیه کند. پزشک ممکن است توصیه کند که این غذاها باید تحت نظر او خورانده شود یا برای همیشه نباید به نوزاد این غذاها را داد.

نوزادانی که مبتلا به اگزما از خفیف تا شدید می باشند باید از غذاهای حاوی بادام زمینی درتقریبا 6 ماهگی استفاده کنند. این بستگی به رژیم خانوادگی شما خواهد داشت. مهم است که به متخصص کودک خود در مورد غذاهای حاوی بادام زمینی اطلاعات لازم را گوشزد کنید زیرا ممکن است که به نظارت خاصی نیاز داشته باشد.

نوزادانی که مبتلا به اگزما نمی باشند یا آلرژی غذایی ندارند می توانند به راحتی از غذاهای حاوی بادام زمینی به راحتی استفاده کنند.

صرف نظر از خطراتی که نوزاد را تهدید می کند، تمام نوزادان باید قبل از انجام این تست غذا خوردن را شروع کرده باشند. همچنین نباید هرگز به نوزاد بادام زمینی کامل داد زیرا ممکن است باعث خفگی او شود. در عوض آن را به پودر تبدیل کنید یا آن را به قطعات کوچک خورد کنید.

هشدارها

بادام زمینی در غذاهای کمی وجود دارد اما گاهی برخی از آن ها حین فرآوری در کارخانه ها با بادام زمینی در ارتباط بوده اند. پس برای احتیاط بیشتر به دنبال مواد غذایی باشید که در برچسب آن ها قید شده باشد که از بادام زمینی استفاده نشده است.

افرادی که مبتلا به آلرژی بادام زمینی می باشند با از هر ماده غذایی که حت حاوی مقدار بسیار اندکی از بادام زمینی می باشد خودداری کند. حتی ممکن است که نیاز باشد پرهیز از جایگزین های آن نیز باشد از جمله بادام، کره دانه آفتاب گردان. پس برچسب مواد غذایی را به دقت مطالعه کنید. تعدای از ایمینوتراپی های دهانی باید زیر نظر پزشک و متخصص نیز باید انجام شود.

به کودکان نباید روغن بادام زمینی یا هر غذایی که حاوی بادام زمینی می باشد، خوراند مگر تا زمانی که متخصص به شما دستور این کار را بدهد.

6 راه طبیعی برای کاهش حساسیت به بادام زمینی

به طور خلاصه

تقریبا 1 تا 2 درصد ( یا بیشتر) از امریکایی ها از آلرژی به بادام زمینی رنج می برند چیزی نزدیک به 3 میلیون نفر و این درصد ها در حال افزایش می باشند. در دو دهه ی اخیر، آلرژی بادام زمینی در حال افزایش می باشد و بیش از 4 برابر شده است. بیش از 0.4 درصد افراد امریکا در سال 1997 به آلرژی مبتلا بودند در حالی که این رقم در سال 2008 به بیش از 1.4 درصد افزایش یافت و در سال 2010 به 2 درصد رسید. آلرژی به بادام زمینی بیشتر در کودکان زیر 3 سال شیوع پیدا می کند و ریسک ابتلا به این آلرژی در کودکانی که دارای خواهر یا برادری هستند که به بادام زمینی حساسیت دارند بیش از 7 درصد خواهد بود. بادام زمینی جز گروه های غذایی حساسیت زا می باشد از جمله: تخم مرغ، ماهی، شیر، آجیل درختی، صدف، سویا و گندم. آلرژی بادام زمین موجب خارش پوست، خارش گلو، آبریزش از بینی، تهوع و آنافلاکسیز خواهد شد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که با استفاده از غذاهای حاوی بادام زمینی می توان آلرژی را در نوزادن تشخیص داد و از توسعه آن در بزرگ سالی جلوگیری کرد. بادام زمین و کرده آن در صورتی که طبیعی نباشند، مضر هستند. غذاهایی از جمله بادام، کره بادام، کره دانه آفتاب گردان همانند بادام زمینی و کره آن حساسیت زا می باشند.