آغاز به کار هفته فرهنگی در شیراز


آغاز به کار هفته فرهنگی در شیراز

هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویست سالگی انتشار دیوان غربی- شرقی گوته با حضور شخصیت ‌های بین‌المللی، ملی و استانی عصر پنج شنبه 9 آبان در جوار آرامگاه حافظ آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، شهردار شیراز در این مراسم با یادآوری این که شیراز در گذر زمان زادگاه فرهیختگان و بزرگان برجسته ای بوده و شهر ادب، فلسفه و حکمت است، گفت: شیراز شهر بقاع متبرکه ای است که در تار و پود زیبایی، عرفان و معنویت تنیده است و زائران عاشق را به زیارت خانه عشق می خواند.

«حیدر اسکندرپور» از شیراز به عنوان شهر رویایی گوته نام برد و افزود: این شاعر، حکیم و نویسنده آلمانی ۲۰۵ سال پیش با شعر حافظ آشنا شد و تحت تاثیر وی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: شیفتگی گوته به حافظ و تاثیر اشعارش در روح شاعرانه و حکیمانه او در سال ۱۸۱۹ به ثمر نشست و دیوان غربی- شرقی را منتشر و ماندگار کرد.

اسکندرپور با تاکید بر این که خداباوری، انسان دوستی، عشق، مدارا، صلح و زندگی این دو شاعر بزرگ و نمایندگان فرهنگی ایران و آلمان را به هم پیوند داده است، ادامه داد: ما به حافظ و گوته به دلیل آفرینش زیبایی های ماندگار مدیون هستیم و آموختن حکمت، عشق و زندگی از آنها را پاس می داریم.

وی با اشاره به این که گوته در جوانی با کتاب مقدس انس داشته و ترجمه آلمانی قرآن کریم را خوانده است، گفت: این شاعر برجسته تحت تاثیر فرهنگ دینی، عرفانی و ادبی ایران و مشرق زمین به تسلیم در برابر اراده خداوند و اهمیت اسلام و مسلمانی اقرار کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان این که تحقیق، تفحص و تأمل در راستای شناخت شخصیت ‌های موثر در میان ملت ‌ها می‌تواند میزان و معیاری قابل اعتنا برای شناخت هر چه بهتر آنان باشد، گفت: در این میان با قیاس این شخصیت ‌ها و تأثیرات متقابل مستقیم و یا غیرمستقیم آنها بر یکدیگر، فارغ از بعد مکان و زمان می‌توان پیرامون زبان مشترک ملت‌ ها قضاوتی عادلانه داشت.

سید عبدالرزاق موسوی دلدادگی یکی از قله‌ های رفیع ادبیات و هنر غرب به خالق بزرگ ادبیات مشرق زمین را زیبا، تاثیرگذار، شیوا و دلنشین‌ترین زبان مشترک دانست و افزود: صحبت پیرامون شخصیت گوته به عنوان یک اندیشمند، متفکر، هنرمند و شاعر بزرگ غربی که ابتدا از طریق آیات قران کریم با فرهنگ شرق و سپس با ابیات سعدی و حافظ آشنا شد، آسان نیست.

وی که اعتقاد دارد با نگاهی گذرا نیز می‌توان تاثیر شگرف حافظ بر گوته را به وضوح مشاهده کرد، افزود: نزدیکی و دلداگی گوته به حافظ و ادبیات شرق تا آنجا عمق پیدا کرد که در سن ۶۵ سالگی دیوان شرقی را نوشت.

موسوی، اضافه کرد: آنها با چند قرن فاصله زمانی و هزاران کیلومتر فاصله مکانی با تشابهاتی مانند اوضاع نابسامان اجتماعی و سیاسی، تعصبات خشک و تاریک اندیشانه‌ زمان خود در ستیز بودند و کمال مطلق یعنی خدا را می‌جستند.

وی با اشاره به این که هنوز وجوه شخصیتی گوته و حافظ و تاثیرات‌ آنها بر محیط پیرامون و متأخرین خود، ناشناخته مانده و به قدر کافی تبیین نشده است، ادامه داد: این رسالت فرهیختگان علمی، فرهنگی و ادبی دو کشور است که بر روی این موضوع متمرکز شوند.

رئیس شورای شیراز نسبت به استفاده از فرصت‌ ها برای گفت و گو و نزدیک‌ شدن انسان‌ ها به یکدیگر ابراز امیدواری کرد و گفت: انتظار داریم در آینده با درک بهتر از اندیشه‌ والای حافظ شیرازی و گوته بزرگ، گام ‌های بهتری برای نزدیکی ملت ‌ها و دولت ‌ها به خصوص ایران و آلمان برداشته شود.

هفته فرهنگی آلمان در شیراز تا ۱۳ آبان ادامه دارد و برخی چهره ‌های فرهنگی آلمان مانند فلوریان گراف هنکل فان دانر سمارک کارگردان برنده اسکار، دوریس دوری نویسنده، پروفسور آنکه بسه متخصص دیوان غربی -شرقی و اشتفان وایدنر نویسنده، مترجم و اسلام‌شناس به عنوان میهمان حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک