پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت «مظاهر مصفا»


پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت «مظاهر مصفا»

گروه ادب ــ سیدعباس صالحی در پی درگذشت «مظاهر مصفا»، شاعر و مصحح پیشکسوت در تویئتر خود نوشت: «استاد دکتر مظاهر مصفا به قله سپید و جاودان شعر و ادبیات پارسی پیوست».

پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت «مظاهر مصفا»به گزارش ایکنا؛ مظاهر مصفا، شاعر و پژوهشگر ادب فارسی(پدر علی مصفا، بازیگر) شب گذشته، هشتم آبان و همزمان با سالروز درگذشت شاگرد خود، قیصر امین‌پور در ۸۷ سالگی درگذشت.
در پی درگذشت مصفا سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نوشت: «استاد دکتر مظاهر مصفا به قله سپید و جاودان شعر و ادبیات پارسی پیوست. سوگ او را به همسرش دکتر امیر‌بانو کریمی(فرزند استاد امیری فیروزکوهی) و فرزندانش تسلیت می‌گویم».
محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز طی پیامی درگذشت استاد مظاهر مصفا، شاعر و مصصح متون ادبی را تسلیت گفت. متن پیام به این شرح است: »زبان فارسی که در طول تاریخ از فرهنگ ما پاسداری کرده خود پاسدارانی داشته است که یکی از آن‌ها استاد فقید دکتر مظاهر مصفا بود. ایشان در طول زندگی پرثمر خود با تصحیح شعر و متون ادبیات کهن ایران همواره در پاسداری سخن کوشیدند. همت و مهارت ایشان در تصحیح کم مانند و ارزشمند بود. سوای از آن دکتر مصفا شاعری توانمند بودند که با خلق قصیده‌هایی ناب در تداوم این قالب شعری در دوران حاضر تاثیر بسیار داشتند.
از سوی دیگر چند دهه تعلیم و تدریس توسط آن فقید که در معلمی و مدرسی شاخص بودند شاگردانی به یادگار گذاشته که راه ایشان را ادامه خواهند داد. از این مسیر و به واسطه آثار ماندگاری همچون تصحیح مجمع الفصحا، تصحیح کلیات سعدی، تصحیح جوامع الحکایات، مجموعه شعر‌های سی سخن، سی‌پاره، ده فریاد، توفان خشم و ... دکتر مظاهر مصفا همواره با ما خواهند بود و از دانش ادبی و سخنوری ایشان بهره خواهیم برد.»
یادآور می‌شود؛ مظاهر مصفا سال ۱۳۱۱ در اراک در خانواده‌ای با فرهنگ از اهالی تفرش به‌دنیا آمد. در زمانی که تنها ۴۰ روز از تولدش می‌گذشت، خانواده‌اش به قم نقل‌مکان کردند. پدر وی در اداره «سجل احوال» (سازمان ثبت احوال) کار می‌کرد. مصفا دوران تحصیلات اولیه خود را در مدرسه حکیم نظامی قم سپری کرد و سپس دوران متوسطه را در دارالفنون گذراند و به دانشسرای عالی رفت و به تحصیل در رشته ادبیات مشغول شد و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی تا اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران ادامه داد و با تأییدیه بدیع‌الزمان فروزانفر به پایان‌نامه وی با عنوان «تحول قصیده در ایران»، موفق شد مدرک دکتری خود را اخذ کند.
وی یکی از قصیده‌سرایان معاصر ایرانی بعد از ملک‌الشعرای بهار است. در کشور‌های افغانستان و هند و دیگر کشور‌های فارسی‌زبان نیز دارای شهرت است. قصیده «هیچ» او یکی از شعر‌های اوست که غلامحسین یوسفی در کتاب چشمه روشن به بررسی آن پرداخته و پروفسور صلاح الصاوی (شاعر و سخن‌سنج مصری) در کتاب العدمیة فی شعر آن را ترجمه، نقد و بررسی کرده‌ است. تاکنون چند مجموعه شعر از او به‌چاپ رسیده که از آن جمله است: ده فریاد، سی سخن، پاسداران سخن، توفان خشم، سپیدنامه، سی‌پاره و… همچنین تصحیحات وی بر دیوان ابوتراب فرقتی کاشانی، مجمع‌الفصحاء رضاقلی‌خان هدایت، نزاری قُهستانی، سنایی، سعدی، نظیری نیشابوری و جوامع‌الحکایات عوفی منتشر شده‌ است.
از دیگر سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به ریاست پردیس فارابی دانشگاه تهران(پردیس قم) و دبیری دبیرستان‌های تهران، ریاست انتشارات و مدیریت مجلهٔ آموزش و پرورش، دانشیاری دانشگاه شیراز و ریاست دبیرخانهٔ مرکزی دانشگاه شیراز اشاره کرد.
او در جوانی با امیربانو کریمی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، دختر امیری فیروزکوهی (شاعر معروف معاصر)، ازدواج کرد و از وی صاحب فرزندانی شد که از آن جمله‌اند: علی بازیگر سینما و تلویزیون و همسر لیلا حاتمی، کیمیا، گلزار و امیراسماعیل دارای مدرک دکتری فیزیک و استادیار فیزیک دانشگاه صنعتی شریف.
مراسم تشییع و خاکسپاری استاد مظاهر مصفا فردا، جمعه، ۱۰ آبان در شهرستان تفرش که زادگاه خانوادگی اوست، برگزار می‌شود.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه