ترفند موذیانه اینستاگرامی‌ به‌‌اسم کودکان مبتلا به‌سرطان


ترفند موذیانه اینستاگرامی‌ به‌‌اسم کودکان مبتلا به‌سرطان

چند روزی است در اینستاگرام مُد شده کاربران پُست یک کاربر را هم‌رسانی می‌کنند که ادعا می‌کند یک کمپین کمک به کودکان مبتلا به سرطان راه انداخته. پُست این کاربر را در قسمت استوری صفحه خیلی از دوستانتان احتمالا دیده‌اید و البته اینکه نام کاربری این شخص هم پای تصویر ذکر شده. حالا شیوه کار به چه صورت است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، این شخص ادعا می‌کند به ازای هر استوری که از پُست او منتشر شود مبلغ هزار تومان برای کمک به محک کنار می‌گذارد. در تصویر اصلی این پُست هم از پرتره یک کودک مبتلا به سرطان استفاده شده و نام خیریه محک آمده. استدلال این فرد این است که من چون قصد داشتم مبلغی را برای تبلیغات صفحه شخصی‌ام در اختیار اینفلوئنسرها بگذارم تصمیم گرفتم این مبلغ را به محک کمک کنم و در ازای آن شما مخاطبان برای من هم تبلیغ می‌کنید!

* یک: حالا اگر به صفحه این کاربر مراجعه کنید می‌بینید او خودش را به عنوان یک تولیدکننده محتوا معرفی کرده که می‌تواند مدیریت صفحه شبکه اجتماعی افرادی که فرصت کافی برای این کار را ندارند برعهده بگیرد. خودش تعداد انگشت شماری پُست منتشر کرده اما بعد از این ماجرا به سرعت تعداد فالوئرهای او رو به افزایش است.

تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۳۶۵ هزار نفر پست او را لایک کرده‌اند و تعداد فالوئرهایش به ۳۶هزار نفر نزدیک شده. آنالیز اطلاعات صفحه این کاربر نشان می‌دهد او فقط ظرف ۲۴ ساعت نزدیک به ۸هزار نفر فالوئر جذب کرده است. خلاصه مطلب اینکه این کاربر به آنچه دنبالش بوده رسیده. حالا جلوتر اطلاعات جزئی‌تری از رشد صفحه او را بررسی می‌کنیم. الان بحث سر این است که آیا ما با یک کمپین خیرخواهانه واقعی مواجهیم یا سوءاستفاده از احساسات مردم؟

* دو: چند دلیل منطقی وجود دارد که ما به این کمپین نمی‌توانیم خوشبین باشیم. بدیهی‌ترین نکته اینکه در صفحه خود محک شما هیچ اثری از اسم این کاربر و این کمپین نمی‌بینید، با اینکه از اسم و اعتبار این موسسه خیریه این شخص در حال استفاده است. نکته بعدی در مورد مبلغی است که باید به محک کمک شود. خود این کاربر گزارش داده که ظرف ۲۴ ساعت اول ۹۱۵۰ نفر برای او تبلیغ و ۳۵۰ هزار نفر پست او را لایک کرده‌اند.

اگر همین روز اول را در نظر بگیریم او با این حجم تبلیغات و پروموت شدن فقط باید ۹میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به حساب محک واریز کند. در صورتی که او مدعی شده بود قصد داشته تبلیغاتش را به صفحه اینفلوئنسرها بسپارد. خب با این مبلغ او به هیچ وجه نمی‌توانست تبلیغاتی به این وسعت در صفحه اینستاگرام داشته باشد. اینفلوئنسرهای با تعداد فالوئر معمولی الان با این مبلغ نهایتا یک پُست موقت عادی یا یک یا دو تا استوری برای او منتشر می‌کردند. تازه او از همین الان شروع کرده به عنوان فاز دوم کمپینش خواسته اسپانسر جذب کند و احتمالا بعد همین مبلغ هم به وسیله اسپانسر پرداخت می‌شود و خلاص.

* سه: مسئله مبهم بعدی دلیل اطمینان کاربران به این شخص است. یعنی فعلا تضمینی وجود ندارد که این مبلغ واقعا به حساب محک واریز شود. البته او گفته هر شخصی که استوری گذاشت می‌تواند در دایرکت به او اطلاع دهد و بعد از مشخص شدن تعداد نهایی، سند واریزی به اشتراک گذاشته خواهد شد اما در واقع ما هیچ راه‌حلی نداریم که تعداد نهایی کسانی که این پست را به اشتراک گذاشتند کنترل کنیم.

به خصوص که استوری صفحه‌هایی که عمومی نیستند اساسا قابل چک کردن نیست و فقط فالوئرهای خود آن فرد می‌توانند استوری‌اش را ببینند. حتی اگر تصور کنیم تمام این مراحل درست و بجا به سرانجام برسد و پول هم واریز شود آیا از نظر اخلاقی استفاده از نام کودکان مبتلا به سرطان برای منفعت شخصی اقدام درستی است؟ آیا استفاده از نام و اعتبار محک به این شیوه مسئله حقوقی ندارد؟ حتی کودکی که از تصویر او روی پوستر این کمپین استفاده شده حقوقی دارد یا ندارد؟

* چهار: باز برگردیم به صفحه این کاربر که چه رشد عجیبی را این روزها تجربه می‌کند. گفتیم او فقط در یک روز نزدیک ۸هزار نفر فالوئر جذب کرده. میانگین لایک‌ها به ۳۴ هزار رسیده و میانگین کامنت‌هایش ۲۸۰۰ را رد کرده. اینستاگرام یک شاخص دارد به نام نرخ تعامل که برای این کاربر به مرز ۱۰۵درصد نزدیک شده و بسیار بالاتر از حد میانگین است. این شاخص میزان مشارکت و تعامل کاربر با دیگران را نشان می‌دهد. حالا چطور این شاخص بالا رفته؟

همین بازدید مرتب کاربران از پست او و اینکه مردم به دایرکت او اسکرین شات استوری‌شان را می فرستند این نسبت را بالا می‌برد. الگوریتم‌های اینستاگرام هم طوری طراحی شده که بالا رفتن این شاخص‌ها باعث می‌شود جایگاه او در جست‌وجوها ارتقا پیدا کند. شیوه‌ای که این کاربر به کار برده و قطعا در روزهای آینده اقدامات مشابه آن را هم از دیگران خواهیم دید قبلا در شبکه‌های اجتماعی مختلف توسط کاربران خارجی استفاده شده و به نوعی الهام گرفته از سیستم کلاهبرداری پانزی است که یک شبکه هرمی از سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.

در آخر این سوال را می‌شود مطرح کرد که این کاربرانی که این استوری را هم‌رسانی می‌کنند خب چرا خودشان همان ۱۰۰۰ تومان را کمک نمی‌کنند؟ محک که درگاه بانکی دارد و این هزار تومان هم احتمالا کمتر از پولی می‌شود که آن ها صرف خرید حجم اینترنت برای دیدن همین استوری‌ها می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد