بازنگری در عرصه و حریم گورستان‌های تاریخی تالش


بازنگری در عرصه و حریم گورستان‌های تاریخی تالش

آستارا - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از بازنگری در محدوده عرصه و حریم گورستان‌های تاریخی روستاهای مریان و آق‌اولر شهرستان تالش، به منظور شناسایی دقیق نقاط ارزشمند باستانی و رفع اختلافات ملکی با اهالی محل خبر داد.

گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان حاکی است که شهرود امیر انتخابی روز چهارشنبه در بازدید از منطقه تاریخی مریان و آق اولر تالش اظهار کرد: این محوطه ها، در سال ۱۳۸۹ بر اساس شواهد سطحی به صورت یک مجموعه یکپارچه به وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، تحت عنوان گورستان های مریان و آق اولر با شماره ۲۷۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، اما عرصه و حریم گسترده پیشنهادی، مشکلاتی را برای اهالی روستاها ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به احتمال پراکندگی گورستان‌ها در عرصه پیشین این محوطه، عرصه دقیق گورستان‌ها را بر اساس گمانه‌زنی‌ باستان‌شناختی و ضوابط عرصه ها و حریم ها بازتعریف می کنیم.
وی ادامه داد: با انجام این بازنگری ها، علاوه بر حفاظت و حراست از آثار فرهنگی مدفون در دل گورستان‌ها، به برخی ابهامات و استعلامات درباره وجود یا نبود آثار باستانی در فواصل محوطه‌های گورستانی پاسخ مناسب داده خواهد شد.

امیر انتخابی گفت: در عرصه و حریم این منطقه تاریخی ساخت و سازهای غیرقانونی وجود دارد و با توجه به حساسیت موضوع و احکام صادره از دادستانی تالش برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز، در مرحله نخست این پژوهش‌ها، عرصه و حریم گورستان مریان ۶، حد فاصل رودخانه وَزَن در شرق و رودخانه شوئرجی و مسیر دسترسی به روستای ناوان در غرب تعیین می شود.

بازنگری در عرصه و حریم گورستان‌های تاریخی تالش

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: گمانه‌زنی در محوطه‌های مریان و آق‌اولر تالش به منظور بازنگری در تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، پیرو مجوز دریافتی از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، از اول مرداد ماه امسال به سرپرستی رقیه مجتبایی ثبوتی در حال اجراست.

محمود شکری نماینده محترم مردم تالش در مجلس شورای اسلامی و سید عیسی مهدوی فرماندار این شهرستان نیز در این بازدیدها با اشاره به ضرورت رفع مشکلات ملکی اهالی روستاهای محل، بر اجرای دقیق و طبق برنامه زمانبندی طرح بازنگری در عرصه و حریم محدوده های باستانی و اتخاذ سریع نتایج، تاکید کردند.

روستاهای مریان و آق اولر در ۲۲ کیلومتری ارتفاعات غرب تالش در عمق جنگل ها و کوهستان ها قرار گرفته و از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان است.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران