اسلام با شادی‌های در چارچوب شرع مخالفتی ندارد/ مساجد پایگاه ترویج نشاط مومنانه باشند


اسلام با شادی‌های در چارچوب شرع مخالفتی ندارد/ مساجد پایگاه ترویج نشاط مومنانه باشند

حجت‌الاسلام صدر با بیان‌اینکه اسلام با شادی توام با موازین شرع مخالفتی ندارد، گفت: شادی هم باید به ما در عبودیت کمک کند لذا مومنین در شادی‌ها به احکام و آموزه‌های دین توجه کنند.

حجت الاسلام «جلال صدر» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به الزامات مورد توجه در ماه ربیع الاول و شادی در اسلام، اظهار کرد: اسلام با شادی کردن هیچ مخالفتی ندارد، چه در ماه ربیع و یا در دیگر ماه ها، اما نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که اگر می خواهیم به مقام بندگی خداوند برسیم در سه زمینه باید خودمان را رشد دهیم.

امام جماعت مسجد پیامبر اعظم(ص) تصریح کرد: نکته اول آن است که اعتقاداتمان را تقویت و دانسته هایی را که مربوط به اصول دین است، رعایت کنیم، نکته دوم اینکه ما نیاز به اخلاقیات داریم تا این بندگی در ما تقویت شود، نکته سوم توجه به احکام دینی است که لازم است مورد توجه مومنین در شادی ها قرار گیرد.

وی بیان کرد: در احکام دینی آمده است که شاد باشید اما رعایت مسائل شرعی را نیز بکنید، یعنی با ملاحظه مسائل شرعی اگر این شادی و نشاط اتقاق بیافتد، هیچ اشکالی ندارد، مضاف بر آن انسان می تواند از راه های مورد تایید دین شاد باشد، چه اشکالی دارد، یک مداح در مسجد موجب نشاط و شادی مردم شود و اشعار زیبا را در مدح اهل بیت(ع) بخواند.

این کارشناس دینی تاکید کرد: برگزاری جُنگ های شادی با رعایت موازین شرعی و حفظ حرمت در مساجد می تواند اتفاق بیافتد و هیچ اشکالی نیز ندارد زیرا که در سیره و روش پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز آمده است که این بزرگواران با دیگران مزاح و شادی می کردند، اما در این مزاح و شادی دو نکته مهم را مد نظر داشتند: اول آنکه در مدار شرع حرکت می کردند و نیز هیچ وقت با افراد، برخوردی نمی کردند که باعث آزردگی و تکدر خاطر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی با هماهنگی مدارس و مراکز فرهنگی اطراف مسجد و با رعایت مسائل شرعی هیچ ایرادی ندارد، زیرا اگر ورزش همراه با نشاط و تخلیه انرژی باشد، می تواند مقدمه شادی و نشاط شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است