آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیر


آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیر

لیگ برتر بسکتبال با حضور 14 تیم از فردا آغاز می‌شود و این شلوغترین فصل لیگ در یک دهه اخیر است.

آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ لیگ برتر بسکتبال بعد از فصل ۱۳۸۷ که با حضور ۱۳ تیم برگزار شد،​ در یک دهه اخیر با تعداد متغیر بین ۹ تا ۱۲ تیم برگزار شده بود. تعداد تیم‌های لیگ برتر بسکتبال به خصوص در پنج سال اخیر از ۱۰ تیم فراتر نرفته بود و مسابقات در دو فصل گذشته با حضور ۹ تیم برگزار شده بود. جهش لیگ برتر از ۹ به ۱۴ تیم برای فصل جدید چشمگیر است،​ البته این لیگ پیش از این در اوایل دهه ۸۰،​ حضور ۱۶ تیم را هم به چشم دیده؛ اما به تدریج روند نزولی را به خصوص در دهه ۹۰ طی کرده بود.

تعداد تیم‌های بیشتر به معنی حضور بازیکنان، مربیان و داوران بیشتر در لیگ برتر است. جذابیت مسابقات امسال از این جهت بیشتر می‌شود که به طور همزمان چند تیم مدعی در لیگ حضور دارند و تیم‌های پایین تر هم با جذب بازیکن خارجی در تلاش برای رقابت بهتر در لیگ هستند. همچنین مرحله پلی آف با تعداد بیشتر تیم ها، معنای واقعی پیدا کرده است و شش تیم از رسیدن به این مرحله محروم می‌مانند.

آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیر ۸ بازمانده از فصل قبل

از تیم‌های حاضر در لیگ قبل فقط پگاه ایران با توجه به بدهی‌های زیاد اجازه حضور در لیگ امسال را پیدا نکرد و هشت تیم دیگر در فصل جدید هم حضور دارند. نفت آبادان، شهرداری گرگان،​ شیمیدر،​ پتروشیمی بندرامام،​ ذوب آهن اصفهان، پدافند رعد هوایی،​ آویژه صنعت پارسا مشهد و​ نیروی زمینی بازمانده‌های فصل قبل هستند.

در این میان تیم پدافند که پارسال از دزفول در لیگ برتر شرکت کرده بود، این فصل به شهرکرد منتقل شده و با شرایط جدیدی در مسابقات حضور دارد. تیم شیمیدر هم بعد از چند سال فعالیت در تهران به شهر قم منتقل شده است.

همچنین مهرام تهران بعد از یک فصل دوری بار دیگر به لیگ برتر بازگشته است و سایر تیم‌ها از لیگ دسته یک وارد سطح برتر شدند. توفارقان آذرشهر،​ مس کرمان،​ شورا و شهرداری قزوین،​ شهرداری بندرعباس و اکسون تهران تیم‌های راه یافته از دسته یک به لیگ برتر هستند.

پیش فصل واقعی
آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیریکی از ویژگی‌های لیگ امسال در مقایسه با فصل‌های قبل، ​ آماده سازی پیش فصل تیم‌ها بود. بسیاری از تیم‌ها در فصول گذشته دیر تشکیل می‌شدند و دوران آماده سازی پیش فصل را از دست می‌دادند. این اتفاق در لیگ امسال به چشم نمی‌خورد و همه تیم‌ها حداقل از یک یا دو ماه قبل برای فصل جدید آماده شدند. مسابقات دوستانه زیادی هم از سه هفته قبل از شروع لیگ برگزار شد که حاشیه‌هایی هم به همراه داشت.

از طرفی شیمیدر قم تنها تیمی بود که اردوی برون مرزی در قطر داشت و در تورنمنتی به میزبانی این کشور شرکت کرد.

پراکندگی جغرافیای لیگ برتر
بعد از سال‌ها برگزاری لیگ در محدوده جغرافیایی کوچک، ​ امسال تعداد شهر‌های درگیر در لیگ برتر هم افزایش یافته است. تهران به عنوان پایتخت، بیشترین سهم را با حضور ۳ تیم دارد و شهر‌های آبادان،​ گرگان، قم، بندرامام،​ اصفهان،​ شهرکرد، آذرشهر،​ کرمان، مشهد، قزوین و بندرعباس هم شانس میزبانی یکی از تیم‌های لیگ برتری را دارند.

شهرکرد بعد از حدود یک دهه با میزبانی پدافند رعد هوایی به لیگ برتر بازگشته است و تیم آذرشهر هم با توجه به آماده نبودن سالن، فعلا در تبریز میزبان مسابقات خانگی خواهد بود. به این ترتیب تبریزی‌ها هم با وجود نداشتن نماینده‌ای در لیگ برتر می‌توانند شاهد حداقل چند مسابقه ابتدایی تا زمان آماده شدن سالن آذرشهر باشند.

افزایش تعداد بازیکنان خارجی
آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیردر روند صعودی بخش‌های مختلف لیگ برتر بسکتبال، ​تعداد بازیکنان خارجی هم بیشتر شده است. بازیکنان خارجی این فصل به این شرح هستند:

شهرداری گرگان تا به حال پری پتی بازیکن خارجی فصل قبل خود را بار دیگر به ایران آورده است و قصد جذب یک یار خارجی دیگر دارد.
اکسون دو بازیکن خارجی به نام‌های کیت اومرا و زوران وکیچ جذب کرده است.
ذوب آهن اصفهان جرود هنریکز و جاش استمپز را از چند هفته قبل به عنوان یاران خارجی معرفی کرد.
توفارقان آذرشهر کلوین آمایو را به عنوان بازیکن خارجی اول به طور رسمی معرفی کرد و شنیده می‌شود دومین یار خارجی این تیم هم تا هفته بعد به ایران می‌رسد.
شهرداری بندرعباس تا به حال ویلی کواسی را به عنوان بازیکن خارجی معرفی کرده است.
آویژه صنعت مشهد هم که تنها تیم لیگ برتری با مربی خارجی است،​ هنری داریوس را به عنوان یار خارجی جذب کرد.

تیم‌های پتروشیمی بندرامام،​ شیمیدر قم و مهرام تهران هیچ نشانه‌ای از جذب بازیکن خارجی بروز نداده اند و فصل را بدون یار خارجی شروع می‌کنند؛ اما احتمالا در ادامه مسابقات با جذب بازیکنان خارجی تقویت می‌شوند. نفت آبادان به طور کلی مجوز جذب بازیکن خارجی ندارد و تیم‌های نظامیِ نیروی زمینی و پدافند رعد هوایی شهرکرد هم شرایطی مشابه دارند.

شورا شهرداری قزوین در ردیف بودجه خود جایی برای بازیکن خارجی در نظر نگرفته است و برنامه مس کرمان هم برای جذب بازیکن خارجی مشخص نیست.

نقل و انتقالات لیگ برتر
آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیرامسال با ورود تیم مهرام تهران، ​برخی بازیکنان قدیمی بار دیگر به این تیم بازگشتند و صمد نیکخواه بهرامی هم بعد از یک فصل بازی نکردن در هیچ لیگی،​ امسال در ترکیب مهرام حضور دارد. همچنین ارسلان کاظمی از خرید‌های غیرقابل پیش بینی این تیم بود و حامد سهراب نژاد، آرمان زنگنه،​ فرید اصلانی و سینا واحدی از دیگر خرید‌های امسال مهرام هستند.

پتروشیمی بندرامام بهنام یخچالی را بعد از سال‌ها از دست داد و این بازیکن نخستین بار،​ بازی در خارج از کشور را با تیم نانجینگ چین تجربه می‌کند. محمد حسن زاده، ​ حامد حسین زاده و رسول مظفری سه بازیکن ملی پوشی بودند که پتروشیمی برای فصل جدید جذب کرد. سجاد مشایخی و میثم میرزایی هم از ملی پوشانی هستند که فصل قبل هم در پتروشیمی حضور داشتند.

شیمیدر تهران با جذب مایک رستم پور، ​اصغر کاردوست و آرن داودی ترکیب خود را برای فصل جدید تقویت کرد و مهدی کامرانی، محمد جمشیدی و وحید دلیرزهان از چهره‌های شاخص این تیم هستند که فصل قبل هم عضو شیمیدر بودند.

امیر صدیقی در غیبت حامد سهراب نژاد و بابک نظافت دو بازیکن باتجربه شهرداری گرگان، این فصل وظیفه کاپیتانی این تیم را برعهده دارد. روزبه ارغوان، نوید رضایی فر و کیوان ریاعی هم که تابستان امسال به تیم ملی دعوت شده بودند به ترکیب شهرداری گرگان اضافه شدند.

نفت آبادان قهرمان فصل قبل لیگ، بخشی از ترکیب خود را از دست داد و سعید داورپناه رهبر این تیم به شمار می‌رود.

سایر تیم‌های لیگ برتری، بازیکنان ملی پوش یا شاخصی در ترکیب خود ندارند و بازیکنان از دسته یک آمده یا جوان، ​ترکیب اصلی این تیم‌ها را تشکیل می‌دهند.

آغاز شلوغ‌ترین لیگ بسکتبال در یک دهه اخیر حلقه گسترده‌تر داوران
افزایش تعداد تیم‌های لیگ برتر امسال به معنی ۳ بازی بیشتر در هر هفته است و به این ترتیب دایره داوران مورد استفاده در لیگ برتر هم گسترده‌تر می‌شود. پیام سیفی زاده رئیس کمیته مسابقات و داوران فدراسیون بسکتبال در پاسخ به اینکه آیا داورانی در این سطح به تعداد کافی داریم؟ تاکید کرد:​ «صد در صد تعداد داوران این سطح کافی است و از طرفی امسال تعدادی از داوران جوان را در دسته یک محک می‌زنیم. هر داوری که در حد قابل قبولی قضاوت کرد، در لیگ برتر هم به کار می‌گیریم و در واقع دایره داوران لیگ برتری را محدود نمی‌کنیم.»

برنامه لیگ

لیگ برتر بسکتبال از فردا آغاز می‌شود و تا اردیبهشت برنامه ریزی شده است. بین مسابقات هفته اول و دوم لیگ برتر، هفت روز فاصله است؛ اما ادامه مسابقات در روز‌های دوشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود.

>> برنامه هفته اول لیگ برتر به این شرح است:
پنجشنبه ۹ آبان
ساعت ۱۵:۰۰ شهرداری بندرعباس - شهرداری گرگان (بندرعباس)
ساعت ۱۵:۰۰ شیمیدر قم - شورا و شهرداری قزوین (قم)
ساعت ۱۵:۰۰ آویژه صنعت پارسا - توفارقان آذرشهر (مشهد مقدس)
ساعت ۱۶:۰۰ پالایش نفت آبادان - اکسون تهران (آبادان)
ساعت ۱۶:۰۰ نیروی زمینی - پتروشیمی بندرامام (تهران)
ساعت ۱۶:۰۰ ذوب آهن اصفهان - مهرام تهران (اصفهان)
ساعت ۱۶:۰۰ رعد پدافند هوایی - صنعت مس کرمان (شهرکرد)

گزارش از فرشته سیفی ناجی
خبرنگار تحریریه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟