بازی برای کودکان، فواید


بازی برای کودکان، فواید

بازی، طبیعی ترین فعالیت بچه هاست. از طریق بازی کودکان خود را نشان می‌دهند دنیای خود را کشف می‌کنند.

بازی، طبیعی ترین فعالیت بچه هاست. از طریق بازی کودکان خود را نشان می‌دهند دنیای خود را کشف می‌کنند. گرچه ممکن است بازی را فقط در حد سرگرم کردن، شاد کردن و تفریحی برای بچه ها قلمداد کنیم، ولی فعالیتی بسیار مهم برای تمام سنین تلقی می شود. از طریق بازی کردن، بسیاری از مهارت ها آموخته می شود.
بازی مهارت های زبانی و استدلالی را تقویت کرده، باعث تفکر آزاد و مستقل می شود و در حل مشکلات کمک میکند. بازی کمک می کند تا بیشتر بر رفتار خود تمرکز بر آن را کنترل کنند. به وسیله بازی، کودکان به کشفیات مختلف پی می برند. قضاوت به و استدلال را می آموزند و خلاقیت را فرا می‌گیرند و در نتیجه فرایند فکری خود را به تدریج که رشد می‌کنند، بهبود می بخشند.

انواع بازی ها
بازی ها را می توان بر اساس محتوای آن به چند دسته کلی طبقه بندی کرد؛ در صدر این طبقه بندی بازی های فکری قرار می گیرند. هدف از این بازی ها شکوفایی استعدادها و تواانایی‌های ذهنی است.
دسته دیگر بازی ها، شامل مواردی است که در آن فعالیت های بدنی و فیزیکی صورت می‌گیرد. معمولاً انواع مختلف ورزش ها در این گروه قرار دارند. این قبیل بازی ها علاوه بر کمک به تندرستی و مقابله و رفع بیماری‌های احتمالی، باعث افزایش توان جسمی و همچنین ایجاد شادی و نشاط و تجربه لذت مبارزه و مقابله به شکلی دور از خشونت می شوند.
اما در یک طبقه بندی دیگر بازی ها را می توان به اقسام ی زیر تقسیم کرد؛ نخست بازی های خیابانی است. اغلب ما در کودکی تجربه بازی هایی از این دست را داریم. بازیهایی که اتفاقاً به تعامل ما با دیگران و دوست یابی های دوران کودکی منجر شده اند. در واقع این بازی ها باعث افزایش توان تعامل کودک با محیط های مختلف اجتماعی می شود.
دسته دیگر بازی های خلاقانه هستند. در مثال این دسته ،می توان به انواع کاردستی ها اشاره کرد. تهیه روزنامه دیواری های دوران کودکی نیز در این دسته قرار می‌گیرند. دسته دیگر بازی ها، فکری هستند. در این بازی ها، بیش هر چیز تفکر بازی کننده درگیر می شود. این دسته از بازی ها، حتی برای بزرگسالان هم جذابیت دارد.
نمونه کودکی این بازی ها، فکر بکر بود.
که در آن باید هر فرد رنگ ها و موقعیت مهره ها را تعیین کند. شطرنج نمونه بارز بازی های فکری است. این بازی از آن دست بازی هایی است که هم برای کودکان و هم برای افراد سنین بالا بازی جذابی است.
یک دسته دیگر از بازی‌ها ،محاوره‌ای هستند نمونه این بازی ها ( یک مرغ دارم روزی ۴ تا تخم میذاره) است نمونه دیگر این دست بازی‌ها ،مشاعره است که هم فکری است و هم محاوره ای. برخی دیگر از بازی ها مربوط به خوردن می شوند. مثل همان بازی معروف کودکی که هر کس در زمان مشخصی که یک بیشتری خورده باشد،برنده است.دسته دیگر، بازیهای حدس زدنی هستند. بیست سوالی نمونه شاخص این دسته است بازی های پاپ دسته دیگر بازی هاست.
مثال بارز این دسته بازی ها بازی معروف صندلی است .تعداد مشخصی صندلی چیده می شود ،هر چقدر تعداد صندلی ها باشد تعداد بازیکنان باید به یکی بیشتر باشد. بازیکنان دور صندلی ها حرکت میکنند ،موسیقی پخش می‌شود و به محض اینکه صدا قطع شد ،بازیکنان باید روی صندلی بنشینند .فردی که او نتواند روی صندلی بنشیند حذف می‌شود. این بازی تا مشخص شدن برنده ادامه می یابد.
یک دسته دیگر از بازی ها خواندنی هستند. تمام شو های تلویزیونی برای تست خوانندگی در این دسته قرار می‌گیرند. یکی از جذاب ترین و پر هیجان ترین بازی ها ،بازی های کارتی است این بازی‌ها هم باعث افزایش معلومات عمومی بازیکنان می شود و هم هیجان رقابت را داراست. بازی های کاغذی، نوع دیگر بازی است. اسم فامیل و نقطه بازی شاخص ترین مصداق های این بازی ها هستند. برخی بازیها بازیهای مرزبندی هستند. مثلا بازی زو یا بازی های فکری که در آنها هر کس در منطقه خود مبارزه می کند از این دسته اند. نقش پذیری، دسته دیگری است که می‌توان برشمرد. در بیان مثال برای این بازی‌ها می توان از پانتومیم برای حدس زدن یک عبارت یاد کرد. آخرین دسته و در واقع به روزترین طبقه‌ای که می‌توان برشمرد، بازی‌های ویدئویی هستند. آتاری، میکرو، سگا، پلی استیشن و انواع بازی های رایانه ای در زمره این بازی ها هستند. بازی هایی که تحقیقات نشان می‌دهد مضراتشان بیش از فوایدشان است و به ترویج خشونت میان کودکان و اعتیاد آنان نسبت به بازی منجر می شود.
البته در یک طبقه بندی دیگر هم بازی ها را بر اساس سن افراد دسته بندی می کنند. در این طبقه بندی ،محتوای آثار، متناسب با سن افراد در نظر گرفته می شود. معمولاً امروز در فروشگاه های اسباب بازی، روی اکثر بازی ها گروه مخاطب آن بازی با محدوده سنی مشخص شده است.
این طبقه‌بندی به خصوص والدین را برای خریدن بازی هایی متناسب با سن و سال فرزندان شان یاری می کند. به هر حال آنچه مسلم است، نقشه انواع بازی ها در ایجاد سرگرمی، نشاط و تقویت مهارت ها و استعدادهای افراد است. اگر چه روز به روز بازی های رایانه ای گسترش می‌یابد و بازرق وبرق خود، بازی های شیرین و خلاقانه سنتی را به حاشیه می راند، اما هنوز هم والدین سعی می کنند هر دو بسته بازی های سنتی و مدرن را برای کودکان خود در نظر بگیرند. از دیدگاه روانشناسان، مهم تعادل انجام این بازی هاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام