ورزش و اثر آن در سلامت روان


سال‌هاست که بررسی‌های مختلف نشان داده، تناسب اندام می‌تواند روی ذهن اثر مثبت داشته باشد. مثلا، داشتن تناسب اندام، خطر ابتلا به زوال عقل، علایم افسرده‌کننده و دیگر بیماری‌ها را کم می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت فیزیکی می‌تواند عملکرد شناختی افراد در سنین مختلف را حفظ کند. برخی از بررسی‌ها هم نشان داده که بین تناسب...

سال‌هاست که بررسی‌های مختلف نشان داده، تناسب اندام می‌تواند روی ذهن اثر مثبت داشته باشد. مثلا، داشتن تناسب اندام، خطر ابتلا به زوال عقل، علایم افسرده‌کننده و دیگر بیماری‌ها را کم می‌کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت فیزیکی می‌تواند عملکرد شناختی افراد در سنین مختلف را حفظ کند. برخی از بررسی‌ها هم نشان داده که بین تناسب اندام و تغییر در ساختار مغز ارتباط‌ مثبتی وجود دارد.

بررسی‌های دیگر نشان داده که هر چه از تناسب و ورزیدگی بدن کم شود، فشار خون افزایش می‌یابد. اما وقتی بدن ورزیده باشد، ‌از فشار خون کاسته شده و این وضعیت به نوبه خود توان شناختی فرد را بالا می‌برد. همچنین بدن متناسب با عوامل دیگری همچون شاخص توده بدنی، سطح قند خون مطلوب و عملکرد خوب حافظه، ارتباط مستقیم دارد.

اخیرا محققان دانشگاه مونستر آلمان، ارتباط بین تناسب اندام، ساختار مغز و یکسری از دامنه‌های شناختی افراد را مورد بررسی قرار دادند. آنها در این تحقیق می‌خواستند بدانند که آیا اثر مثبت تناسب اندام روی توانایی شناختی ارتباطی به یکپارچگی ماده سفید مغز دارد یا خیر.

ماده سفید مغز پیام‌های بین بخش‌های مجزای مغز را تقویت و منتقل می‌کند و موجب هماهنگی بین تمام قسمت‌های این اندام می‌شود.

در این بررسی، محققان از مغز هزار و ۲۰۶ نفر بزرگسال با متوسط سن ۲۸,۸ سال، تصاویر ام‌آر‌آی تهیه کردند. سپس برخی از این افراد تحت آزمایش‌های دیگری هم قرار گرفتند. در مجموع، هزار و ۲۰۴ نفر در آزمایش پیاده‌روی شرکت داده شدند که در این آزمایش باید ۲ دقیقه با سرعتی که می‌توانستند، راه می‌رفتند.

سپس از این داوطلبان آزمون‌های شناختی به عمل آمد. در این آزمون‌ها حافظه، سرعت استدلال، قضاوت و پارامترهای دیگر آنها بررسی شد.

نتایج این بررسی نشان داد، افرادی که در آزمایش پیاده‌روی بهتر از دیگران بودند، توانایی شناختی آنها هم بیشتر بود.

محققان همچنین نشان دادند که هر چه فرد بیشتر ورزش کند و از تناسب اندام بهتری برخوردار شود، یکپارچگی ساختاری ماده سفید مغز او بهبود یافته و در نتیجه عملکرد شناختی و به طور کل مغز او افزایش می‌یابد.

محققان بین تناسب اندام و ساختارهای ریز ماده سفید ارتباط مستقیمی پیدا کردند که این دو موجب عملکرد بهتر مغز و کارآیی آن می‌شود. در واقع یکی از روش‌های پیشگیری از زوال عقل و حفظ سلامت مغز، ورزش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی