حضور تیم دانشگاه تربیت مدرس در اجلاس سالانه اتحادیه بین‌المللی مخابرات


حضور تیم دانشگاه تربیت مدرس در اجلاس سالانه اتحادیه بین‌المللی مخابرات

برای اولین بار، سندی از سوی یک تیم ایرانی برای چاپ در مجموعه اسناد راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملل متحد در نظر گرفته شد.

به گزارش ایسنا، تیم دانشگاه تربیت مدرس شامل دکتر احمدرضا شرافت از گروه مخابرات و دکتر مهدی عروجی از گروه مهندسی پزشکی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، در اجلاس سالانه اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در شهر ژنو شرکت داشتند.

در این رویداد بین‌المللی بسیار مهم که زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، گزارش ارائه شده از سوی تیم دانشگاه تربیت مدرس با عنوان "فناوری اطلاعات و ارتباطات در سلامت دیجیتال: ربات جراحی از راه دور"، برای ارائه در هفتمین سند راهبردی Question 2/2: Information and telecommunications/ICTs for e-health که هر چهارسال یکبار منتشر می‌شود، پیشنهاد شد.

سند فوق که در سال ۲۰۲۱ و زیر نظر سازمان ملل متحد منتشر خواهد شد، به راهبرد پیرامون مسائل سلامت دیجیتال، کاربردهای آن و ارائه افق پیش رو در کشورهای درحال توسعه می‌پردازد. تمرکز مجموعه فوق بر کاربردها و فناوری‌های سلامت دیجیتال مبتنی بر سامانه‌های موبایل است.

این مهم در دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه پروژه طراحی و ساخت ربات جراحی از راه دور است که توسط دکتر مهدی عروجی و دکتر نادر مکاری در آزمایشگاه سلامت دیجیتال دانشگاه تربیت مدرس (نخستین آزمایشگاه بین رشته ای در دانشگاه) پیاده‌سازی شده و در نمایشگاه بین‌المللی تلکام ۲۰۱۸ از آن رونمایی شده است.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) یک سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد است. این اتحادیه دومین اتحادیه قدیمی پس از کمیسیون راین است و وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را برعهده دارد. مقر این سازمان در ژنو سوئیس واقع شده است. اتحادیه بین‌المللی مخابرات در سال ۱۸۶۵ پس از اختراع تلگراف ۲۰ کشور اروپایی نهادی را به عنوان اتحادیه بین‌المللی تلگراف تاسیس کردند که اولین مقررات بین‌المللی ارتباطات راه دور (مخابرات) در آن به تصویب رسید. این اتحادیه پس از کنفرانسی جهانی در مادرید اسپانیا به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور (مخابرات) یا همان ITU تغییر نام داد. پس از تاسیس سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۴۵، آی‌تی‌یو به نهادی وابسته به این سازمان تبدیل شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، اجزای تشکیل‌دهنده ITU از سه بخش از جمله "بخش استانداردسازی مخابرات"، "بخش مخابرات رادیویی" و "بخش توسعه مخابرات" تشکیل شده است. بر اساس بیانیه‌ی اجلاس سران جامعه اطلاعاتی (WSIS)، اتحادیه بین‌المللی مخابرات، مسؤول توسعه زیرساخت‌های ICT و تسهیل‌کننده عملکردهای تعاملی، اتصال مقابل و اتصال جهانی شبکه‌ها و سرویس‌ها، فراهم آورنده یک محیط توانمند جهت توسعه و اعتمادسازی در استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات از طریق ارتقای امنیت رایانه‌ای تعیین شده و مسؤولیت دارد که امکان استفاده از ICT را برای همه افراد در هر زمان و مکانی گسترش دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید