نابودی منابع زیستی به بهایی ناچیز


نابودی منابع زیستی به بهایی ناچیز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: آنچه در مرزهای شرقی خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان زیرکوه و بخش‌هایی از شهرستان درمیان اتفاق می‌افتد، نابودی منابع زیستی کشور به بهایی ناچیز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله‌های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده گیری پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض هوبره، آن‌ها را در طبیعت کار می‌گذارند و پس از زنده‌گیری به واسطه‌هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند به فروش می‌رسانند.

حسن اکبری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تنها در ماموریت یک روزه محیط‌بانان، بیش از 400 تله زنده‌گیری هوبره در دشت‌های مشرف به کویر همت آباد تا دشت گلورده در شهرستان زیرکوه مشاهده و جمع‌آوری شد.

اکبری ادامه داد: آنچه در مرزهای شرقی خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان زیرکوه و بخش‌هایی از شهرستان درمیان اتفاق می‌افتد، نابودی منابع زیستی کشور به بهایی ناچیز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله‌های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده‌گیری پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض هوبره، آن‌ها را در طبیعت کار می‌گذارند و پس از زنده‌گیری به واسطه‌هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند به فروش می‌رسانند.

اکبری اظهار کرد: زنده‌گیری این پرنده و قاچاق آن به تدریج موجب نابودی این جمعیت مهم از گونه کمیاب هوبره در شرق ایران شده و بحرانی در تاریخ محیط زیست ما رقم خواهد خورد.

نابودی هزاران درخت و گونه‌های حیات وحش به واسطه قاچاق هوبره

اکبری در خصوص قاچاق این گونه زیبا گفت: هرساله هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع می‌شوند، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آن‌ها کشته می‌شوند که در میان آن‌ها گونه‌های کمیاب و در معرض خطری همچون گربه شنی دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد بوم‌شناختی منطقه به خاطر درآمد اندکی که عاید برخی افراد ناآگاه محلی می‌شود در حال فرو ریختن است، بیان کرد: محیط‌بانان شهرستان زیرکوه تنها در یک روز ماموریت گشت و کنترل در مناطق، موفق به مشاهده و جمع‌آوری بیش از 400 تله زنده‌گیری هوبره شدند.

اکبری با بیان اینکه تعداد تله‌های فعال در دشت‌های مشرف به کویر همت‌آباد تا دشت گلورده بیش از هزار فقره برآورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اظهار نگرانی از وجود این همه تله زنده‌گیری در منطقه گفت: تقریبا در هر کجای این دشت که حیوانی جابجا شود در تله‌ای گرفتار می‌شود.

برآورد زنده‌گیری بیش از 150 قطعه پرنده هوبره در سال گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: در سال گذشته علی رغم اینکه هزاران تله زنده‌گیری توسط ماموران محیط زیست جمع‌آوری شده است، اما برآوردها نشان می‌دهد بیش از 150 قطعه هوبره در استان زنده‌گیری شده و تنها گشت‌های اتفاقی نیروی انتظامی منجر به کشف 42 قطعه هوبره در استان شده است.

اکبری افزود: گزارش برخی همیاران حکایت از گرفتارشدن 10 قلاده گربه شنی طی سالیان گذشته در این تله‌های زنده‌گیری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد برای فعال نگهداشتن بیش از هزار فقره تله زنده‌گیری در دشت‌ها، سالانه حداقل 2500 اصله درختچه تاغ قلع و قمع می‌شود و هر سال بیش از 100 قطعه هوبره از زیستگاه حذف و بیش از 100 حیوان غیر هدف دیگر نظیر گربه وحشی، گربه شنی، انواع روباه‌ها، خرگوش و انواع پرندگان در تله‌ها گرفتار و کشته می‌شوند.

اکبری تصریح کرد: اگر ضرر و زیان وارده بر طبیعت را بر اساس حداقل‌های مندرج در قوانین مرتبط در نظر بگیریم سالانه بیش از 50 میلیارد ریال خسارت بر طبیعت منطقه وارد می‌شود و نتیجه تجمیع این خسارت‌ها در سال‌های متمادی فروریختن پایه‌های اکوسیستم منطقه و نابودی منابع زیستی آن است، در حالی که در ازای نابودی این منابع ارزشمند و این خسارت گسترده به طبیعت کشور، درآمد چند ده میلیونی عاید برخی جوامع محلی ناآگاه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زنده‌گیری و فروش هوبره تبدیل به شغل کاذبی برای برخی از جوامع محلی مخصوصا روستاهای مرزی شده است، گفت: این زنگ خطری برای از هم‌گسستن زنجیره‌های غذایی طبیعت منطقه و شکل‌گیری بحران‌هایی همچون پدیده گرد و غبار به واسطه نابودی تاغزارها و پوشش گیاهی منطقه خواهد بود.

راه مقابله با انقراض این گونه کمیاب در استان

وی، همت جمعی و مشارکت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را تنها را مقابله با از بین رفتن این گونه کمیاب در استان عنوان کرد و افزود: در ابتدا از مبلغین دینی این روستاها در خواست می‌کنیم فتوای دینی نابودی منابع زیستی و عدم رعایت حقوق حیوانات را به درستی برای مردم تبیین کرده و در تغییر فرهنگ عمومی مواجهه با طبیعت ما را یاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط به خصوص منابع طبیعی و امور عشایر استان نیز درخواست داریم با متخلفین قطح درختچههای تاغ با جدیت برخورد کنند.

اکبری بیان کرد: از نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در نواحی مرزی(مرزبابی، ارتش، سپاه و کلانتری‌ها ) درخواست می‌کنیم برخورد با متخلفین زنده‌گیری هوبره را در دستور کارخود قرار داده و از نابودی مواهب خدادادی این مرز و بوم جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: از دستگاه قضایی استان درخواست برخورد جدی و بازدارنده با متخلفین را داشته و از سمن‌ها و همه دوستداران و حافظان محیط زیست در خواست همکاری برای آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را داریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید