گروه‌های تعزیه به سمت اجرای پژوهش‌محور حرکت کنند


گروه‌های تعزیه به سمت اجرای پژوهش‌محور حرکت کنند

سمنان-ایرنا- رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان گفت: تعزیه‌داران شهرستان با تقویت بنیه فرهنگی خود، باید از اجرای سنتی گذشته خارج شوند و بر مبنای فعالیت‌های پژوهشی فعالیت کنند.

حسین امینیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه تعزیه‌خوانی، در طول سال چندین مرحله با حضور استاد نادعلیزاده، ملک الشعرای تعزیه ایران در دامغان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های تعزیه در دامغان، دبیر خانه دائمی کانون های تعزیه استان در دامغان شکل گرفت و کار ساماندهی این گروه‌ها را برعهده دارد.
امینیان به مشکلات موجود در گروه‌های تعزیه دامغان اشاره کرد و گفت: به روز رسانی نسخه‌های قدیمی، اصلاح و به کارگیری ظرفیت ها و مهارت‌های جدید در ارتقای سطح گروه های تعزیه و کسب آموزش های لازم، از مهمترین مسایل گروه های تعزیه شهرستان است که به منظور رفع مشکل اصلاح نسخه های تعزیه، چاپ و تکثیر نسخه های جدید در دست اقدام است.
وی اظهار داشت: گروه‌های تعزیه، باید از اجرای سنتی خارج شوند و به سمت اجرای نوین مبتنی بر پژوهش های فرهنگی حرکت کنند.
امینیان تصریح کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا بتوانیم با استفاده از گروه‌های تعزیه باتجربه، برای تقویت گروه‌های جدید، از تجربه، اطلاعات و تعامل بین گروه‌های مختلف در شهرستان استفاده کنیم.
وی خاطر نشان کرد: نسخه‌های تعزیه جدید توسط استاد نادعلیزاده بازخوانی و بازنگری شده و در چهار جلد کتاب به چاپ رسیده و در اختیار تعزیه داران قرار گرفته است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان گفت: امیدواریم تا گروه های تعزیه با استفاده از این اطلاعات، به سمت اجرایی بهتر و پرمحتوا گام بردارند.
شهرستان دامغان بیش از ۴۰ گروه تعزیه دارد که از این تعداد ۳۵ گروه فعال و بیش از ۵۰۰ نفر در این گروه ها فعالیت می‌کنند.
تعزیه میدانی، تعزیه سکو، تعزیه دوره یا کاروانی توسط گروه‌های تعزیه در مناسبت‌های مختلف سال از جمله محرم، فاطمیه و شهادت امامان معصوم (ع) اجرا می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس