22 جاندار در کردستان تلف شدند


22 جاندار در کردستان تلف شدند

سنندج - ایرنا - 22 جانور از گونه‌های پستاندار، خزنده و پرنده طی 6 ماهه امسال در کردستان تلف شدند که بیشترین آمار تلفات مربوط به تصادفات جاده‌ای بوده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۱۳ گونه جانوری اعم از پستاندار، خزنده و پرنده به دلایل مختلفی همچون تصادف و برق‌گرفتگی تلف شدند.

حیدر ویسی با اشاره به اینکه از این ۱۳ گونه تلف شده، پنج گونه پستاندار، یک گونه خزنده و هفت گونه هم پرنده بودند، اضافه کرد: بیشتر پستانداران تلف شده شامل کفتار، گرگ، خوک و روباه بوده است.

وی بیشترین آمار تلفات این جانداران را مربوط به تصادفات جاده‌ای اعلام کرد و یادآور شد: این ۱۳ گونه شامل ۲۲ جاندار بوده که توسط همکاران محیط زیست در شهرستان‌های مختلف استان شناسایی و مشاهده شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان گفت: از آنجا که همکاران این اداره‌کل قادر به جمع‌آوری و مشاهده تمامی موارد تلفات حیات وحش نیستند بیشک آمار جانداران تلف شده بیشتر از این تعداد اعلام شده است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد و جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از پنج هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، قابلیت‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زیست محیطی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403