صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان


پرسش های جنسی کودکان,سوالات جنسی کودکان,صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان

صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان

صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان

صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان

بسیاری از والدین تصور می کنند اگر پیرامون مسایل جنسی با کودکشان صحبت کنند، افکار کودکان شان به سمت تجربه های جنسی تشویق و هدایت می شود؛ در صورتی که جواب های نادرست و ناکافی سبب می شوند کودکان در برابر مخاطرات احتمالی محافظت نشوند.

دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک در این خصوص گفت: پرسش های جنسی کودکان را نباید بی پاسخ بگذاریم یا جواب های نا مربوط بدهیم بلکه والدین باید متناسب با فهم سنی فرزندشان جواب سوال های آنها را پاسخ بدهند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: والدین به هیچ عنوان نباید نسبت به پرسش های جنسی کودکان بی اعتنا باشند بلکه آنها باید در حد فهم و شعور کودکان در رابطه با ارگان ها و اندام های تناسلی زن و مرد توضیح بدهند؛ البته پاسخ این پرسش ها برای گروه سنی پنج ساله با کودکان ده ساله باید بسیار متفاوت باشد.

وی اظهارداشت: بهتر است کودکان این پرسش ها را از والدین شان بپرسند تا اینکه چنین اطلاعاتی را در محیط مدرسه، خیابان یا کودکان بزرگتر از سن شان دریافت کنند؛ اطلاعاتی که مشخص نیست چگونه و از سوی چه کسانی به کودکان انتقال داده می شود.

والدین به هیچ عنوان نباید نسبت به پرسش های جنسی کودکان بی اعتنا باشند بلکه آنها باید در حد فهم و شعور کودکان در رابطه با ارگان ها و اندام های تناسلی زن و مرد توضیح بدهند؛ البته پاسخ این پرسش ها برای گروه سنی پنج ساله با کودکان ده ساله باید بسیار متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سوال هایی که همواره کودکان از والدین می پرسند این است که چگونه متولد شده اند. گاهی والدین در پاسخ به این سوال می گویند که تو را خدا به ما داده است. شاید این پاسخ برای کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته اند تا حدودی قانع کننده باشد اما برای بچه هایی که به مدرسه می روند، قانع کننده نیست.

وی تصریح کرد: والدین باید متناسب با سن فرزندشان درباره نحوه زادو ولد توضیح هایی ارایه بدهند مثلا بگویند من و پدرت تصمیم گرفتیم تا بچه دار بشویم. سپس متناسب با سن او درباره چگونگی ایجاد کودک و وظایف هریک از اندام های تناسلی توضیحاتی ارایه دهند. سپس عکس و فیلم دوران جنینی او را نشان دهند و بگویند او پس از نه ماه دوران بارداری در این روز متولد شده است.

قربانی ادامه داد: برخی از والدین در پاسخ به نحوه تولد کودک می گویند که «تو را خریده ایم » یا «تو را خدا به ما داده است»، در صورتی که چنین پاسخ هایی کاملا غلط است. والدین باید درباره نحوه تولد نوزادان توضیح قانع کننده ای متناسب با سن کودکان بدهند و در نهایت بگویند به خواست خدا چنین کاری انجام شده است. زمانی که والدین عنوان می کنند که تو را خدا به ما داده است. کودک انتظار دارد خدا برای او خواهر یا برادر دیگری بیاورد.

وی اعلام کرد: پرسش های جنسی کودک باید آرام آرام شرح داده شوند. همچنین والدین باید به خوبی مسائلی مانند بلوغ جنسی را شرح دهند. مثلا به فرزند پسرشان در سن ده تا یازده سالگی بگویند هنگام بلوغ دچار کدام علایم می شوند و شرح دهند خروج مایع منی به معنی شب اداری آنها نیست. همچنین به فرزند دخترشان در سن نه سالگی درباره دوران عادت ماهیانه صحبت کنند تا تصور نکند که دچار خونریزی شده اند و مشکل حادی برایشان رخ داده است.

این روانپزشک گفت: گاهی برخی از کودکان به علت کنجکاوی اندام های تناسلی یکدیگر را لمس یا نگاه می کنند. والدین باید نسبت به این مسایل واکنش طبیعی نشان دهند زیرا این گونه رفتار کودکان ماهیت جنسی ندارد بلکه ماهیت آنها ذهنی و به علت کنجکاوی آنها در این دوره سنی شان است. گاهی برخی معلمان و دبیران نیز بعضی رفتارهای کودکان را خطرناک و حمل بر انحراف آنها می دانند در صورتی که اصلا اینطور نیست. کودک با کنجکاوی به این قضیه نگاه می کند نه اینکه لذتی از این مساله ببرد.

به گفته وی، این نوع کنجکاوی ها تا پیش از سن بلوغ جنسی کاملا طبیعی است اما پس از بلوغ جنسی نباید اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید: آموزش مسائل جنسی به کودکان

بیشتر بخوانید: وقتی بچه ها سوال جنسی می پرسند

منبع: سینا پرس

صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان

این مطلب را به اشتراک بگذارید و در گوگل محبوب کنید

صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان صحبت پیرامون مسائل جنسی با کودکان




حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والدین و فرزندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته