جزئیات همکاری مساجد با صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت/ از اشتغال‌زایی تا اعطای وام به 400 خادم مسجد


جزئیات همکاری مساجد با صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت/ از اشتغال‌زایی تا اعطای وام به 400 خادم مسجد

ولیئی با اعلام تفاهم همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، گفت: اعطای وام 10 میلیون تومانی به خادمان مسجد، اشتغال‌زایی، تامین هزینه ازدواج و درمان نیازمندان و ساخت و تعمیر مسکن مسجدی‌ها و مردم از مفاد این تفاهم است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اخیرا صندوق قرض‌الحسنه «امداد ولایت»، از مجموعه های تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) و مرکز رسیدگی به امور مساجد به منظور تبلیغ و ترویج سنت قرض‌الحسنه در کشور از طریق سپرده‌گذاری و پرداخت وام قرض‌الحسنه کارگشایی، تفاهم‌نامه همکاری به منظور ارایه تسهیلات به نیازمندان امضا کردند. به منظور تشریح جزییات این تفاهم‌نامه با«محسن ولیئی»، معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت وگویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

مرکز رسیدگی به امور مساجد و صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با امضای تفاهم نامه در چه زمینه هایی همکاری خواهند داشت؟

براساس این تفاهم نامه در سه محور همکاری میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و صندوق قرض الحسنه امداد ولایت انجام می شود. محور اول اینکه مساجد می توانند در صندوق امداد ولایت حساب جاری باز نموده و براساس این حساب حقوقی به طور میانگین مبالغی به صورت ماهیانه تحت عنوان تسهیلات وامی در اختیار آن مسجد از سوی صندوق امداد ولایت قرار می گیرد و مسجد این تسهیلات را در اختیار افراد مد نظر قرار می دهد.

دومین محور همکاری در این تفاهم نامه تلاش برای ترویج قرض الحسنه است، زیرا آیات قرآن کریم در رابطه با ترویج فرهنگ قرض الحسنه تاکیدات بسیاری داشته است، ما نیز تلاش کردیم به این توصیه اهتمام داشته باشیم.

محور سومی آنکه مقرر است مراکز نیکوکاری که از سال های گذشته در مساجد شکل گرفته اند و تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت می کنند، تحت نظر صندوق قرض الحسنه امداد ولایت افتتاح حساب کرده و به نیازمندانی که به مراکز نیکوکاری مساجد مراجعه می کنند، تسهیلاتی در قالب وام قرض الحسنه تا سقف 10 میلیون تومان و با کارمزد سه درصد پرداخت کنند.

تسهیلات وامی ارایه شده از طریق مراکز نیکوکاری و صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در زمینه هایی است؟

این تسهیلات برای کمک در مشکلات همچون اشتغال، هزینه های ازدواج نیازمندان، تهیه جهیزیه، درمان دردمندان، هزینه های تحصیلی دانشجویان نیازمند، ساخت و تعمیر مسکن نمازگزاران و مردم است. ضمن اینکه ایجاد این حساب می‌تواند بستر لازم برای کمک‌های خیرین و یا مردم از طریق وقف ثلث مال خود به مساجد را فراهم کند.

با توجه به اینکه در کنار مساجد صندوق های قرض الحسنه نیز فعالیت دارند، این صندوق ها با صندوق قرض الحسنه امداد ولایت چگونه و در چه زمینه هایی همکاری می کنند؟

با توجه به اینکه در تهران 286 صندوق قرض الحسنه در مساجد فعالیت می کنند، بنا شد که آنها نیز، قراردادی را با صندوق قرض الحسنه امداد ولایت منعقد کنند تا بتوانند از آثار و برکات قرض الحسنه استفاده کنند، زیرا در کنار کارکردهای عبادی و پرداخت زکات، کارکرد اجتماعی و نیز قرض الحسنه مساجد نیز مورد تاکید است، قرض الحسنه زمینه ساز کاهش اختلاف طبقاتی، کاهش آسیب های اجتماعی، حفظ آبروی مومنین و ره توشه ای برای آخرت است، به همین جهت امیدواریم که این تفاهم نامه همکاری مبدایی برای رفع نیاز، نیازمندان شود.

بسیاری از خیران تمایل دارند، اموال خود را به منظور پرداخت تسهیلات به نیازمندان در اختیار مساجد قرار دهند، مرکز رسیدگی به امور مساجد چه نوع همکاری و مساعدتی با این افراد دارد؟

برخی از خیرین به دلیل اعتمادی که به مساجد دارند، علاقمندند که اموالشان را به منظور پرداخت تسهیلات به نیازمندان، در اختیار مساجد قرار دهند که ایجاد حساب در صندوق امداد ولایت این امر را تسریع می بخشد. مرکز رسیدگی به امور مساجد از کسانی که تمایل دارند تحت عنوان خیر در حساب امداد ولایت سپرده گذاری کنند و در زمینه های کمک به سیل زدگان، تهیه جهیزیه و کمک به خیرین،کمک به خدام مساجد، ساخت و تعمیر مساجد کمک کنند درخواست دارد که کمک هایشان را از طریق شماره حساب 4900390054 بانک ملت شعبه کیوان که برای این امور است، واریز کنند.

جزئیات پرداخت وام به خدام مساجد چیست؟

در قالب تفاهم‌نامه، مرکز رسیدگی به امور مساجد برای رفع مشکلات خدام مساجد مبلغ یک میلیارد تومان را در صندوق امداد ولایت سپرده‌گذاری کرده تا بتواند از محل آن تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به خدام پرداخت کند. سال گذشته بر اساس تفاهم نامه همکاری امور مساجد با صندوق امداد ولایت، 800 نفر از خدام مساجد تهران از تسهیلات وام استفاده کردند و امسال نیز پیش بینی کرده ایم که 400 نفر از خدام بتوانند از این تسهیلات بهره شوند.

خدام باید دارای چه شرایطی برای دریافت این وام باشند؟

کسانی که قبلا از این وام استفاده نکرده اند و ساکن استان تهران هستند، می توانند به نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد مراجعه و درخواست خود را تحویل داده و تا سقف 10 میلیون تومان ازاین تسهیلات استفاده کنند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !