47 میلیون تومان؛ موجودی نقد بزرگترین شرکت تجهیزات سنگین خاورمیانه / رشد 30 درصدی سهام هپکو در 3 ماه بدون تولید


47 میلیون تومان؛ موجودی نقد بزرگترین شرکت تجهیزات سنگین خاورمیانه / رشد 30 درصدی سهام هپکو در 3 ماه بدون تولید

این شرکت که روزگاری توانست «لوح طلایی از پژوهشگاه CERN اروپا» را به ‌دلیل کمک در ساخت بخشی از شتاب‌دهنده‌ هسته‌ای این پژوهشگاه کسب کند، حالا به وضعیتی افتاده که حتی قادر به تولید عادی‌ترین محصولات خود نیز نیست. نوشته 47 میلیون تومان؛ موجودی نقد بزرگترین شرکت تجهیزات سنگین خاورمیانه / رشد 30 درصدی سهام هپکو در 3 ماه بدون تولید اولین بار در...

به گزارش تجارت‌نیوز ، هپکو ، این ابر شرکت ایرانی و اولین سازنده تجهیزات سنگین خاورمیانه که در سال ۵۱ تاسیس شد، توانایی ساخت سالانه ۲۵۰۰ دستگاه از ماشین آلات ساخت‌وساز، راه‌سازی، معدنی، کشاورزی و صنعتی و۲۰ هزار تن سازه فولادی را دارد.

این شرکت که سابقه همکاری‌های بین‌المللی فراوانی را با شرکت‌های کلاس برتر دنیا دارد، توانسته بود که در سال‌های مختلف، صادرات متعددی را به کشورهای آسیایی و اروپایی داشته باشد.

موارد ذکر شده، تنها بخشی از عملکرد ۴۵ ساله غول ماشین سازی ایران یعنی «هپکوی اراک» است؛ این شرکت که روزگاری توانست «لوح طلایی از پژوهشگاه CERN اروپا» را به ‌دلیل کمک در ساخت بخشی از شتاب‌دهنده‌ هسته‌ای این پژوهشگاه کسب کند، حالا به وضعیتی افتاده که حتی قادر به تولید عادی‌ترین محصولات خود نیز نیست.

سهام این شرکت که شاید بتوان به عنوان نمونه‌ای از شکست برنامه خصوصی‌سازی اشتباه در کشور از آن نام برد، در ۲۱ مهر ماه سال جاری مجددا از سوی هیدرو اطلس به دولت واگذار شد، تا شاید راهی برای احیای این غول خسته پیدا شود.

قیمت سهم هپکو از ابتدای تابستان ۹۷ تا نیمه دی ماه همان سال، رشد عجیب ۷۵۳ درصدی را تجربه کرد. این رشد دقیقا در زمان اوج اعتراضات کارگران این کارخانه و توقف تولید در این شرکت بود.

اما نکته جالب توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد، روند قیمتی سهام این شرکت است؛ سهم « تپکو » از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون(طی چهار ماه) با رشدی ۳۰ درصدی همراه شده است. درحالی که در این مدت در عمل هیچ‌گونه فعالیت تولیدی در شرکت مشاهده نمی‌شود. حتی با نگاه به سابقه افشای اطلاعات آن، هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر عملکرد ماهانه « تپکو » وجود ندارد.

همین مساله این پرسش را ایجاد می‌کند که سازمان بورس به همین دلایل چگونه اجازه فعالیت در بورس را برای شرکت هپکو صادر کرده است؟ هرچند که سهام «تپکو» در بازار پایه فرابورس معامله می‌شود، اما با توجه به رشد سهم این شرکت، باید مقام ناظر بازار را مورد بازخواست قرار داد.

«تپکو» در بازه زمانی دیگر، رشدی به مراتب پرشتاب‌تر را بدون انتشار گزارش عملکرد تولید و فروش ماهانه خود، تجربه کرده بود؛ قیمت سهم هپکو از ابتدای تابستان ۹۷ تا نیمه دی ماه همان سال، رشد عجیب ۷۵۳ درصدی را تجربه کرد. این رشد دقیقا در زمان اوج اعتراضات کارگران این کارخانه و توقف تولید در این شرکت بود.

با نگاه به صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت برای فصل بهار امسال، می‌توان به وضعیت نامطلوب عمکلرد هپکو با دقت بیشتری نگریست.

گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که موجودی نقد شرکت در عرض سه ماه با کاهشی ۴۸ درصدی همراه بوده و از ۹۱ میلیون تومان در پایان اسفند ماه سال ۹۷ به ۴۷ میلیون تومان رسیده است.

موجودی مواد و کالا در این سه ماه تغییری نکرده و رقم دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد که نشان دهنده عدم فعالیت تولیدی در این کارخانه است.

در عین حال مجموع تسهیلات مالی دریافتی این شرکت که در سه ماه نخست سال رشدی ۱۲ درصدی را ثبت کرده، رقمی بالغ بر ۳۶۹ میلیارد تومان است.

مجموع بدهی‌های این شرکت نیز در پایان سه ماهه نخست سال که با رشدی یک درصدی همراه بود، به رقم ۷۷۳ میلیارد تومان رسیده است.

به طور معمول، شرکت‌هایی که در آستانه ورشکستگی قرار دارند، برای خروج از ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌کنند تا بتوانند حداقل از نظر دفتری، از ورطه ورشکستگی نجات پیدا کنند؛ شرکت هپکو نیز فروردین ماه سال جاری اقدام به افزایش سرمایه از همین محل کرده است.

« تپکو » در تاریخ ۲۵ فروردین ماه امسال سرمایه شرکت را با رشدی ۸۰۴ درصدی، از مبلغ ۲۳۳ میلیارد تومان به دو هزار و ۱۲۱ میلیون تومان افزایش داد.

یکی دیگر از اقدامات قابل توجه این شرکت تعطیل شده در عرض سه ماه، رشد زیان انباشته شرکت است؛ زیان «تپکو» در فصل بهار امسال، از رقم ۶۱۵ میلیارد تومان در پایان سال مالی ۹۷، به ۶۲۳ میلیارد تومان در پایان خرداد ماه رسید.

گفتنی است که گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال جاری، آخرین اطلاعات مالی منتشر شده از سوی « تپکو » در کدال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر